![]() |
TEKNİKLERİN DENETLENMESİ TEKNİKLERİN DENETLENMESİ Oyuncu bireysel hücum ve savunma tekniklerinin öğretimi sonrasında mutlaka teknik denetimden geçmelidir. Denetim, hedeflerden sapmayı önlemek amacıyla bireylerin veya gurubun durumunu gözleme, değerlendirme ve düzeltme süreci olarak tanımlanabilir. Denetim tüm sistemlerin önemli parçalarından biridir. Bu sistemde de denetim teknik öğretim sonrası oyuncunun üretim etkinliğini saptamak, değerlendirmek ve devam ettirmek amacıyla düşünülmektedir Basketbol oyununda öğretim aşaması sonrası tekniklerin denetimi birebir oyunlarla gerçekleşmektedir. Bu aşamada çalıştırıcı öncelikle oyuncunun öğretim döneminde geliştirdiği bireysel hücum – savunma becerilerini gözleyecek ve düzeyini saptayacaktır. Birebir oyunlar ile gerçekleştirilecek bu saptama sırasında oyuncuların beceri düzeyleri birbirleri ile ya da önceden belirlenmiş normlarla karşılaştırılarak saptanacak, gelişme düzeyleri belirlenerek değerlendirilecek ve becerilerdeki eksik yönler de düzeltilecektir. Bu aşamada oyuncunun gelişen becerilerinin daha fazla geliştirilmesi hedeflenirken eksikler de süratle giderilecektir. Özellikle öğretim aşamasında çalıştırıcı denetim sürecini iyi işletmeli ve bu denetimi de doğru bilgileri toplayacak şekilde yansız olarak gerçekleştirmelidir. Modelde sistemin diğer ana parçası öncesinde iki alt bölüm görülmektedir. Bu bölümlerden biri Oyuncular diğeri ise teknik öğretimden taktik öğretime geçiş aşamasında köprü görevi gören ön taktiklerdir. Oyuncu hangi şekilde nasıl durması gerektiğini öğrenecektir. Sahada nasıl durması gerekliğini öğrenen oyuncu daha sonra hürüm oyuncusunun hareketlerine karşı nasıl reaksiyon göstermesi ve değişik pozisyonlarda oynayan bu oyuncular karşısında nasıl savunma yapması gerektiğini de öğrenecektir. Savunmada uygun duruş sonrası oyuncunun yapacağı hareketler koşma, kayma ve öne hareketi içermektedir. Oyuncu bireysel savunma teknikleri sonrasında toplu ve topsuz hücum oyuncuları karşısında nasıl pozisyon alması ve reaksiyon göstermesi gerektiğini öğrenecektir. Modelde bu aşamalar oyuncuyu savunma bölümü adı altında ele alınmıştır. Savunma oyuncusu bu aşamada öncelikle toplu oyuncu ile ilgili konularda bilgilenecektir. Konuya bu aşamada yer verilmesinin nedeni savunma oyuncusunun toplu hücum oyuncusu karşısında temel prensipleri öğrenmesi ve bu oyuncunun hareketlerine uygun reaksiyonu geliştirebilmesi amacıyla önerilmektedir. Savunma oyuncusu bu aşamada toplu oyuncunun hareketleri karşısında nasıl hareket etmesi ve reaksiyon göstermesi gerektiğini öğrenecektir. Toplu hücum oyuncusunun savunması sonrasında oyuncu topsuz oyuncunun yapacağı hücum hareketleri karşısında nasıl reaksiyon göstermesi ve bu reaksiyonlarını nasıl geliştirmesi gerektiğini de öğrenecektir. Modelde savunma tekniği öğretiminin son bölümü topa ve çembere doğru hareket eden oyuncuların savunmasını içermektedir Oyuncu bireysel savunma tekniği sonunda topa veya çembere hareket eden oyuncunun/oyuncuların hareketleri karşısında nasıl reaksiyon göstermesi gerektiğini öğrenmelidir. Basketbol oyunu teknik açıdan analiz edildiğinde basit bir oyundur. Oyun basit olmasına karşın kolay değildir. Oyunun kolay olmaması "beceri ve yeteneğin birleştirilmesi gereken tüm spor dallarında olduğu gibi" öğretim aşamalarında becerilerin üst üste transferinden kaynaklanmaktadır. Bu durum gelişim aşamasında oyuncuya fazla ve değişik zorluklar yüklemektedir. Öğretim sürecinin uzun olması ve oyuncunun da bu süreç içerisinde sürekli aynı şeyleri yapması oyuncunun karşılaştığı/karşılaşacağı zorlukların başında gelmekte ve bunun sonucu olarak da oyuncu öğrenmede yoğunlaşma problemi yaşamaktadır. Bu durum ise oyuncu ile çalıştırıcı arasında değişik sorunların yaşanmasına neden olmaktadır. Bu aşamada çalıştırıcı teknik ile ilgili bireysel becerilerin önce yeterli bilgi ve daha sonra da sınırsızca yapılan tekrarlar sonucu geliştiğini unutmaması önemlidir. Unutmayınız yaşamda iyi bir şeyler üretmek daima zahmetlidir Ön taktikler modelde 2:2 ve 3:3 oyunlar olmak üzere 2 ayrı bölümde incelenmektedir (Şekil.4). 2:2 oyunlar bireysel çalışmalar sonrasında taktik bölüme geçişin ilk basamağıdır. Oyuncu bu aşamada bireysel beceriler dışında taktik uygulamalarla tanışacaktır. 2:2 oyunları Ver ve Git (give&go), Arka-Kapı (back-door), Perdeleme ve Yuvarlanma (pick&roll) ve Posta Adamını Takıp Dalma hareketleri kapsamaktadır. 2:2 oyunlar sonrası oyuncu taktik eğitim öncesi son basamak olan 3:3 oyunlarla tanışacaktır. 3:3 oyunlar taktik bölüme geçiş aşamasında ikinci ve son adımdır. Ters Perdeleme, Çapraz Geçişler, Örme (8 çizme) ve Post Üzeri Geçiş hareketleri 3:3 oyunların konularını kapsamaktadır. Oyuncu bu aşamada 3:3 oyunlar içerisinde hücum ve savunma etkinlikleri ile oyuna adaptasyonu gerçekleştirecektir. Bu aşamada oyuncu bireysel becerilerini oyun formu ile birleştirecek ve gelişen becerileri ile birlikte taktik bölümle tanışacaktır |
WEZ Format +3. Şuan Saat: 04:35 AM. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.