![]() |
düzenleme müzikte, taslak halindeki bir bestenin/şarkının notalarını devşirme, değiştirme, adam etme sürecinden sonra hangi enstrumanların kullanılacağına karar verme, şarkının trafiğini ve gerekirse ara melodileri belirleme işlemine verilen isim. bu işi aranjörler yapar, büyük çoğunluğu müzisyendir ve ses/kayıt teknolojilerinden anlarlar. abi cubase den dıptısdıptıs veririm ben, düzenleme yaparım diyenleri don lastiğinden st antuan'nın tavanına asmak gerekir. işin kanımca en eğlenceli yanıdır. ralli için şöyle derler: kötü bir co-pilot 'la iyi bir pilotun şampiyon olma şansı yoktur, ama iyi bir co-pilot vasat bir pilotu şampiyon yapabilir. co-pilot'un düzenleme olması varsayımıyla, şarkı olması gereken bir çalışma için de geçerli olduğunu düşünüyorum bu önermenin. özellikle popüler müzik tarihi çok iyi harmanlanmış tınılar örnekleriyle doludur. bir şarkının, analiz eder bir kulakla dinlenildiğinde belki asla tatmin etmeyecek ve defalarca yinelenmiş bir melodiye sahip olduğu iddia edilebilir de olsa, bu, eğer iyiyse, düzenleme kalitesi ve emeğinin önüne geçemez, ki bir şarkı bir bütün olduğu için bu onu kaliteli yapar. ayrıca bu işi yurtdışında genelde prodüktörler * üstlenirmiş. aranjör diye apayrı ve genelgeçer bir mesleğin ekseriyetle türkiye 'de bulunduğunu haluk kurosman ifade etmişti bir kaç sene önce. hoş, yabancı albümlerin emektar listesine göz gezdirince gerçekten de pek arranger diye bir sıfata rast gelmiyorsunuz. bu arada, boş zamanlarımızda hönkürdüğümüz yabancı pop aleminin devlerinin arkasında da şeytana pabucunu harmoniyle giydirebilecek aranjörler vardır derler. özellikle pro tools programı ile aranjörün yaratıcılığını daha vasıflı şekilde kullanabileceği, müzikal eserin inşaat evresi. genelde evreleri şu şekildedir. dikte armonizasyon tonalite seçimi müzikal trafik enstrüman seçimi icracı seçimi bu aşamaların sonrası kayıt evresidir. kayıt mixing mastering özellikle tonalite seçiminde doğru ton seçilmezse, binayı temele kadar yıkıp** tekrar inşa etmek içten bile değildir. iyi bir düzenleme ile yani bir düzenlemenin tüm evrelerini hakkıyla yapmak bir şarkıyı alıp bir yerden bir yere götürebilir. fakat ham hali çok güzel bir besteyi kötü düzenlemeler ile berbat etmek de mümkündür. ayrıca unutulmamalıdır ki iyi bir düzenleme kaliteli ekipmanlar, iyi ses mühendisleri ve teknisyenleri ile çalışarak ölümsüzleştirilebilir. düzenlemekten olumsuz emir. bir şarkıya ruhunu katan işlemdir. kısa bir bilgi vermek gerekirse standart aranjör mantığı ile: 1-davul partisyonları 2-bass 3-yaylılar 4-piyano 5-klavye-flüt-akordeon vs... diğer enstrumanlardan biri bu kanallar yazıldıktan sonra ritm boşlukları doldurulur. yukarıdaki sıralamanın asıl amacı da yaratıcılığı artırmaktır. çünkü parçayı çıplak halde dinlerken nasıl giydirebileceğiniz konusunda da fikir verir. iyi bir düzenlemenin yolu farklı enstrumanlarda birbine uyumlu ve farklı notasyonlardan geçmektedir. bugün balon şarkı olarak adlandırılan 2-3 gün listelerde kalıp çabuk sıkılınıp unutulan şarkıların geneline baktığımızda müzikal açıdan yetersiz olduğunu görürüz. elbetteki iyi bir düzenlemenin olmazsa olmazları arasında yaratıcılık da vardır. örneğin sadece davul ritmlerine uygun olarak yazılmış bir bass gitar melodisi kısa ömürlü ve sıkıcı olacaktır. düzenleme yapmak için kullanılabilecek bir kaç program: Kaynak: İtüSözlük |
WEZ Format +3. Şuan Saat: 08:59 AM. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.