Ynt: Rumba Dansının Temel Figürleri Nelerdir? rumbanın yavaş, kalp atışını andıran ritmi ve romantik müziği onun sonsuz ve evrensel çekiciliğinin ana etkenidir.
dansın kendisi, tutkusuyla partnerini ritmin yoğunluğunda baştan çıkarmaya çalışan duygulu ve kışkırtıcı latin aşığının özgüvenini ve gücünü simgeler.
ancak rumba'da bayan kolay boyun eğmez. dişi cilveli ve nazlı edasıyla erkeğini önce cezbedip, sonra onun yakınlaşma isteğini reddederek kendi yaptırımını ortaya koyar.
şayet tango tutkunun dansıysa, rumba da hiç kuşkusuz aşkın dansıdır. tutuş pozisyonu alıp rumbanın temel adımındaki katıksız duygu yoğunluğunu hissetmek ancak
birkaç derin an dans ederken yaşanabilir: doğal ritimle, guajira'ya geri yankılanan romantik ama sade nağmelerle ve kaderleriyle bu dansta yüzleşen bir kadın ve erkeğin zaman tanımayan hisleriyle birlikte hareket etmek...
uluslararası rumba dansı, adının da taşrayı çağrıştırdığı üzere, eski bir folklorik dans olan küba kökenli "guajira"ya çok şey borçludur.
en popüler guajira müziği bir rumba klasiği haline gelmiş olan joseito fernandez'in dünyaca ünlü parçası "guantanamera"dır.
küba geleneğinde "rumbiar" fiili dans etmek anlamına gelir ve "rumba" da bu terime bağlı olarak çok çeşitli dansları hatta "dans partisi"ni çağrıştırır.
ispanyolca'nın yaygın olduğu günümüzde, bizim tanımladığımız rumba aslında "bolero-rumba" olarak bilinir.
"square rumba" denilen ve normalinden daha sıkı bir tutuş stili olan rumba ilk kez 1930ların başında dikkat çekti.
bu stil avrupa ve amerikada daha da geliştikçe, belki de yanlış tanımlanarak 1940ların sonunda "cuban rumba" olarak bilinmeye başlandı.
"cuban rumba"da dansta akıcılık ve dinamik bir tarz gerektiren açık tutuşlar daha fazlaydı.
1990larda ise muhteşem varisleri alman hans galke ve bianca schreiber gibi emsalsiz shovlar sunan ve onüç defa dünya profesyonel latin-amerikan
dans şampiyonasını kazanan ingiliz donnie burns ve gaynor fairweather sayesinde "uluslararası rumba" stili yeni boyutlara ulaştı.
ilginçtir ki günümüzde havana barlarında ve küba taşralarında dans ederek yaşayan yerliler için kendi kültürel danslarında tanıdık buldukları tek şey bu dansın ismidir.
ancak kübayı ve karaipleri gün geçtikçe daha çok insan ziyaret etmekte ve latin-amerikan dansının özündeki sadelikten etkilenmektedirler-
bir kadın; bir erkek; müzik ve dansın doğallığı.
müzik ve ritim
rumbanın temposu dakikada 26-27 bar olan yavaş bir ritimdir.
geleneksel rumba, belki de güftenin havasını yansıtabilmek için genelde dakikada 23-24 bar olan bir hızda çalınır.
4/4 olan zaman cetveli her "bar"ın dört adet eşit ağırlıklı vuruşa sahip olduğunu gösterir.
latin perküsyonistin vurgulayacağı dördüncü vuruştur.
zamanlama
ileri ve geri rumba hareketlerinde deneyimli dansçı, vuruşun ilk yarısını bir yandan hareketsiz beklerken diğer yandan ayak pozisyonunu alarak harcar.
vuruşun ikinci yarısını ise vücut ağırlığını diğer tarafa aktararak kullanır.
iki vuruşluk yana adımlarda ise, dansçı ilk yarı vuruşu gene ayak pozisyonu almak için harcarken diğer yarım ve tam vuruşu daha yavaş ve keskin
bir vucüt ağırlığı transferinde kullanır.
birçok yeni rumba dansçısı, ikinci vuruşta dans etmeleri söylendiklerinde başlangıçta zamanlamada zorlanırlar.
bu durum genelde dansın başlatıldığı ileri ve geri rumba adımlarının ikinci vuruşta atılması gerektiğine bağlıdır.
nitekim bazı eğitmenler, ayak pozisyonunu alarak dördüncü vurgulu vuruşta başlanmasını ve bu vuruşun kalanıyla,
birinci vuruşun tamamının vücut ağırlığı transferine harcanmasını tavsiye ederler.
bu dansı yeni öğrenenler, ikinci vuruştaki ileri ve geri adımları kolaylaştırması açısından alternatif olarak birinci vuruşta bir yan adım atmayı tercih ederler.
hareketlerin metodunu öğrenirken, zamanlamanın ileri ve geri adımlar için "hızlı, hızlı"; yan adımlar içinse "yavaş" olarak benimsenmesi kolaylık sağlar.
ilginçtir ki uluslararası dans komitesi rumba ritminin açıklandığı üzere doğru yorumlanması konusunda titizlik gösterirken;
bir çok latin, rumba dansına daha kolay olan birinci adımla başlayarak dans etmekten memnuniyet duyarlar.
rumba notları
karakter: erotic, bedensel ve tutkusal, alaycı
hareketler: ağırlık, kesin akıcı ve sert yürüyüşler, kalça hareketleri
bar/dakika:27 bar.
zamanlama: 4/4
yükselip alçalma:yok
__________________ ben mevlana değilim, insan ol öyle gel.. |