ORAN-ORANTI, ÖLÇÜ(NİSPET): Resim çalışmalarında nesnelerin birbiriyle olan ilişkisine denir. Şöyleki; cisimler çizilirken yada resimleri yapılırken, ya kendi üzerinde bulunan parçalar birbiriyle kıyaslanır ya da yakınında bulunan diğer cisimlerle kıyaslanarak birbirlerine göre oranları(büyüklük-küçüklük) tesbit edilerek çalışma sürdürülerek bitirilir. Örneğin; bir şişe ile bardak resmini yan yana yapacağız. Burada ölçü birimi olarak bardağı almalıyız şişenin boyu bu bardağa göre hesaplanmalıdır. Kaç bardak üst üste gelirse şişenin boyuna eşit olur gibi (Şekil:1) basit ölçümler yaparak birbirine göre ebatları tesbit edilir.Yapılan nesnelerin eninin boyuna göre oranı, etrafında bulunan nesnelere göre olan büyüklüğü-küçüklüğü resmimizin hatasız olmasını sağlıyacaktır. Bunun için oran-orantı’nın resimde önemi çok fazla ve önemlidir. Bundan dolayı Oran-Orantının resimde ne şekilde kullanılacağını bilmemiz gerekiyor.
PERSPEKTİF:Uzaktaki cisimlerin küçük, yakındaki cisimlerin büyük olarak görüldüğü varsayılan bir göz yanılgısından başka bir şey değildir. İki çeşit perspektif vardır.
1-Renk Perspektifi
2-Çizgi Perspektifi
1-Renk Perspektifi:Uzaktaki renklerin gözle cisim arasın-daki atmosfer içersinde bulunan gazların perdelemesi nedeni ile parlaklığını kaybetmesi, soluk görülmesi yakındaki nesnelerin ise bu gaz tabakasının yoğunluğu azaldığından dolayı parlak ve canlı görülmesi şeklidir.
2-Çizgi Perspektifi:Yakındaki nesnelerin uzaktaki nesnelere göre büyük olarak görünmesi durumu-dur.Perspektifte cisimlerin görüntüsü varsayılan ufuk çizgisine göre belirlenir. Ufuk çizgisi cismin ortasından geçtiği farzedilirse cisim ortadan görünür.. Ufuk çizgisi cismin üst tarafından geçtiği düşünülürse cisim üst-ten görünür..Ufuk çizgisi cismin yer yüzeyine değdiği yerden geçtiği varsayılırsa cisim yere oturmuş alttan yukarıya büyüyen bir şekilde görülür
Derinlikle ilgili çalışmalarda üç boyuta ilişkin olan ipuçlarının beş tanesi özellikle Rönesans ressamları tarafından kullanılmış olup günümüzde de geçerlidir.
1 – Bir nesneye ait olan herhangi bir çizginin veya konturun diğer bir nesneyi kapatması
2 – Hava perspektifi: Renklerin bizden olan uzaklıklarına göre değişmesi.
3 – Çizgi perspektifi: Paralel çizgilerin sonsuzda birleşmesi
4 – Işık gölgenin dağıtılması ( ışık yönünün bilinmesi gerekir. )
5 – Boyutları hakkında geniş bilgilere sahip olduğumuz figür yada nesnelerin arka plana yerleştirilmesi