Montessori Eğitimi
Montessori Eğitim Metodu nu daha önceden duymuş muydunuz?
Açıkça söylemek gerekirse, ben Efe den önce Montessori eğitim metodundan haberdar değildim. Hamileliğim sırasında, bende ayni sizler gibi, çeşitli anne-çocuk portallarini ve dergileri takip ettim ve bu metot ile ilgili yazılar okudum.
Efe doğduktan sonra çevremde çocuğu olanlardan, bu eğitim uygulayan anaokullarının ne kadar popüler olduğunu öğrendim. Efe yi anaokuluna yollayacağımız zaman her aile gibi bizde okul araştırmasına girdik. ABD de bir suru anaokulunun bu eğitim metodunu takip ettiğini, o zaman öğrendik.
Nedir bu metot?
Bu eğitim metodu İtalyan eğitimci Dr Maria Montessori tarafından 19.yüzyılın sonlarında bulunmuş. Engelli çocukların üzerine düşüldüklerinde eğitilebildiklerini fark eden Dr Montessori, bu konunun üzerine eğilmiş ve metodu bulmasına zekâ seviyesi düşük çocuklar ilham kaynağı olmuş.
Bu eğitim metodu çocuğun iç disiplinini ortaya çıkaran, özgüvenini sağlamlaştıran, sadece okuyarak, dinleyerek değil çocuğun beş duyusunu kullandırarak ve fark ettirmeden öğreten bir metot. Sınıftaki ortak kullanım alanları çocukların boyutlarına göre döşenmiş.
Örneğin sandalyeler, masalar, çekmeceler, raflar, kitaplar, oyuncaklar onların boyutlarına uygun ve ulaşabilecekleri şekilde yerleştirilmiş.
Sınıf içinde ve bahçede kullanılan materyaller önemli. Her materyal belirli sayıda.
Örneğin
2 tane. Metoda göre, çocuk böylece paylaşmayı ve sabrı öğreniyor.
Sınıflarda kullanılan oyuncaklar; Legolar, bloklar, puzzle bulmacalar, oyun hamurları, eşleştirme kartları, oyuncak dinozorlar, küçük oyuncak hayvanlar çocuğun kendi becerilerini kullanmasına, geliştirmesine ve hatalarını görüp düzeltmesine yönelik.
Çocuğun bağımsız olmasına ve istediği oyuncakla oynamasına izin veriliyor. Böylece çocuğun yeteneklerinin gelişeceğine inanılıyor. Sınıflarda farklı yaş gruplarının olmasına özen gösteriliyor; öğrenciler birbirlerinden görerek de öğrenebiliyor.
Okumayı öğretmeye yönelik çalışmalarda bulunuluyor. Örneğin, çocuklara boyama sayfası olarak, büyük ve küçük ‘M harfi ve bu harf ile başlayan hayvan ve nesne şekilleri veriliyor.
Doğaya önem ve sorumluluk duygusu yine fark ettirilmeden öğretiliyor. Örneğin Efe nin sınıfı, okul bahçesinde domates yetiştiriyor. Her gün aynı saatte sulama görevi ise çocuklarda.
Veya sınıfta küçük evcil hayvan besleniyor. Efe nin bir üst dönemi, sınıflarında hamster besliyor. Öğrenciler hayvanın gelişimini gözlemleyip, fotoğraflayıp, rapor tutuyor.
Ya da, yemek saati geldiğinde sofrayı öğrenciler kuruyor.
Son günlerde Efe nin sorumluluk duygusunun pekiştiği çok fark ediliyor ve bu gelişimde okulun katkısının büyük olduğunu düşünüyoruz.
Artık arabaları ile oynaması bittiğinde yerlerine geri koyuyor.
Boyama kalemleri ile işi bittiğinde toplayıp kalem kutusuna koyup, dolaba kaldırıyor.
Ben sofrayı kurarken, o tabakları taşımak istiyor.
Birçoğumuz evimizde Montessori materyalleri kullanıp, bu yöntemden uygulamalarda bulunuyoruz aslında.
Çocuğumuzun oyuncakları arasında puzzle bulmaca, lego veya üst üste konulan bloklar var.
Eminim arada sırada çocuğunuzla beraber kurabiye yapıyor, bulaşık yıkıyorsunuz.
Bunların hepsi çocuğunuz oyun olarak gördüğü, aslında becerilerini geliştirdiği, çalıştığı durumlar ve Montessori yaklaşımına örnekler.
Montessori, günümüzde anaokullarında uygulanan birçok eğitim metodundan sadece biri. Ülkemizde çok yaygın olmayan, bir kaç okulda uygulanan bu eğitim metodu hakkında bilgi vermek istedim.
Sevgilerimle,
İpek Karadeniz
Kaynakca:
Montessori School of Kearny Mesa tanitim kitapcigi
Family Magazine, Agustos 2007
www.montessori.edu
www.montessori.org
Kaynak: Bebek