'Ben artık kadınlarla yarışmak istiyorum'
Selçuk Havaalanı'nda gerçekleşen Türkiye Otodrag Şampiyonası yarışına katılan Sıdıka Başkara, erkek rakiplerine taş çıkarttı...
FATİH YALÇINKAYA
Sıdıka Başkara 29 yaşında, evli ve bir çocuk annesi... Başkara, üniversiteyi işiyle alakalı olmadığını düşündüğü için bırakmış. Ankara Ostim Sanayi Bölgesi'nde vana üretimi yapan FAF'da, 1996 yılından beri Satın Alma Şefi olarak görev yapıyor. Eşi Hasan Başkara da çalıştığı fabrikanın müdürü ve iyi bir makine mühendisi. İkisi de iş hayatlarında çok başarılılar ve ailenin minik üyesi 5 yaşındaki Melih ile beraber mutlu bir yuvaya sahipler. Ancak Başkara ailesi, diğer ailelerden çok farklı. Onlar Türkiye Oto Drag Şampiyonası'nın müdavimleri. Hasan Bey otomobili yarışlara hazırlıyor, küçük Melih annesine destek oluyor, Sıdıka Hanım da direksiyonun başına geçiyor ve erkek rakiplerine taş çıkartıyor.
SOKAK YARIŞLARI
Araba yarışlarına katılma fikri nereden çıktı? Böyle bir yeteneğiniz olduğunu ne zaman keşfettiniz?
"Eşim otomobillere çok meraklıdır. Kendisine BMW M3 aldı ve modifiye ettirdi. Arabasındaki hızı, torku görünce çok heyecanlandım. Ben de BMW 3.16 aracıma hemen modifiye istediğimi söyledim. İyi araba kullanırdım ancak yarışlara katılma fikri ilk kez bir sokak yarışında ortaya çıktı. Ankara'da geceleri Enka'nın arka sokaklarında toplanırlardı. Ben de bir gece arkadaşlarımla yarışa katıldım ve hepsini geçtim. O an yarışlara katılma arzum arttı. Eşim de çok heyecanlandı ve benim yarışlara katılmam için her türlü özveriyi gösterdi. Eğer onun desteği olmasaydı heralde ben yarışlara katılma cesaretini gösteremezdim."
Profesyonel olarak ne zaman yarışmaya başladınız?
"Önceleri mahalli yarışlara katılıyordum. Son İzmir mahalli oto drag yarışında birinci oldum. Ancak profesyonel olarak ilk yarışım Antalya Oto Drag'dır. Geçen yıl Türkiye Oto Drag Şamyiyonası'nda 2. sınıfta Türkiye üçüncüsü oldum. Bu yıl ulusal yarışlardaki ikinci sezonum. Bu yıl sınıf değiştirdim ve 5. sınıfta yarışıyorum."
EŞİMİN DESTEĞİ
Bu sezona nasıl hazırlandınız?
"Tabii ki çalışmalara çok uzun bir süre önce başlıyoruz. Arabanın bakımına sürekli zaman ve para ayırmak gerekiyor. Ancak eşim çok iyi bir makine mühendisi ve otomobillerden çok iyi anlar. Dolayısıyla eşim benim mekanikerimdir. Büyük bir özveriyle arabayı yapar ve yarışlara hazır hale getirir. Yani eşim hobi olarak arabamı topluyor, ben yarışıyorum. Aslında kendisi de yarışabilir. Ancak o benim yarışmamı istiyor ve her zaman destekçim oluyor. Her başarılı erkeğin arkasında nasıl bir kadın oluyorsa; bence her başarılı kadının arkasında da bir erkek vardır."
Otomobil yarışları genelde erkeklerin yaptığı bir spor. Burada bayanları temsil ediyorsunuz. Ne düşünüyorsunuz?
"Mahalli drag yarışlarına katılan bayan arkadaşlarım var. Ancak ben Türkiye'de profesyonel yarışan tek bayanım. Tek bayan olmak ve sadece erkek rakiplerimle yarışmak istemiyorum. İki sene daha profesyonel olarak yarışmayı planlıyorum. Bu süre içinde bayan arkadaşlarımı da pistlerde görmek istiyorum. Yurt dışındaki yarışlarda bayanların katılımı üst seviyelerde gerçekleşiyor. Niye bizde de olmasın? Bayanların sadece yarışlarda değil, her alanda kendilerini göstermesini ve başarılı olmasını istiyorum."
"EVİM VE AİLEM"
Burada sizi yarışçı kimliğiniz ile tanıdık. Günlük yaşamınızda neler yaparsınız? Otomobil hayatınızda yine öncelikli mi?
"Hayır. Her şeyi eşit tutmaya gayret gösteriyorum. İşe, eve ve yarışlara yetişmeye çalışıyorum ve bazen çok zorlandığım oluyor. Evimin hanımlığını da ben yapıyorum. Evime hiçbir zaman temizlikçi girmedi. Bu konuda çok titizimdir. Evimin işlerini hiçbir zaman aksatmıyorum. Ayrıca iyi bir aşçıyımdır. Arkadaşlarım kekimi ve gözlememi çok severler. Esas olarak insanlara çok önem veririm. Onlar benim için çok önemlidir ve onlara zaman ayırmaya çalışırım. Haftasonları mutlaka kendi ailemi ve eşimin ailesini ziyaret ederim. Bu yoğun tempoda kimseyi ihmal etmemeye özen gösteriyorum. Eşim ve oğlumla her zaman beraberiz. Ben, eşim ve oğlum çok iyi bir takımız."
İyi bir ev hanımı ve iyi bir yarışçısınız. Kadınların toplumca iyi araba kullanamadığı kabul görüyor. Siz bu konuda ne düşünüyorsunuz ve bayanlara önerileriniz nelerdir?
"Bayanlar öncelikle kullandıkları aracı tanımıyorlar. İnsanın hakkında fazla bilgi sahibi olmadığı bir şeyi kullanması tabi ki korkuya neden oluyor. Bayanlar hareket halindeyken mesafe korumakta zorlanıyorlar ve aşırı heyecanlanıyorlar. Bu yüzden ben de bazen bayan arkadaşlarıma kızarım. Ancak bu şekilde davranan erkeklerin sayısı da az değil. Kendini ve otomobilini tanıyan, çok iyi araba kullanan bayanlar da görüyorum. Bu beni çok mutlu ediyor. Bayanlara kendi kabiliyetlerine göre yolda şeritlerini belirlemelerini öneririm. Eğer yavaş ve acemiyseler mümkün olduğunca sağ şeritten gitsinler. Çünkü erkekler sol şeritte yavaş giden araçlara aşırı tepki gösteriyorlar. Tabii ben de sol şeridi gereksiz yere kullananlara kızıyorum."
"İKİ YIL DAHA"
Bu yarışta mekanik bir arıza sonucu yarıştan çekilmek zorunda kaldınız. Bundan sonraki hedefleriniz neler?
"Evet çok iyi hazırlanmıştık. Ancak mekanik sporlarda bunlar başınıza gelebiliyor. Şu an mekanik arızanın ne olduğunu bilemiyoruz. 23-24 Temmuz tarihlerinde Ankara'da yapılacak olan yarışa umarım yetiştiririz ve tekrardan böyle bir arıza ile karşılaşmayız. İki yıl daha yarışmayı düşünüyorum. Bu iki sene içinde Türkiye şampiyonu olmak istiyorum. Daha sonra yarışlara veda edip evimin hanımı olabilirim. "
En hızlı araçlar burada...
Hız ve zaman esasına dayalı kısa mesafeli sprint yarışlardır. Otomobil ve motosiklet branşlarında yapılır. Yarışlar 400 m. uzunluğunda ve 15.5 m. genişliğindeki düz parkurlarda yapılır. Sadece bu yarışlarda kullanılmak üzere modifiye edilerek kullanılan araçlara "dragster" adı verilir. Dragsterlerin belirlenmiş standart ölçüleri yoktur. Ancak güçleri en fazla 1500 beygir olabilir.
YEŞİL IŞIKLA...
Çıkış yapabilmek için pistin ortasında bulunan direklerde yeşil ışığın yanması beklenir. Yeşil ışığın yanmasıyla birlikte araçlar aynı anda çıkış yaparlar. Drag yarışları eleme usulü turnuva olarak düzenlenir. Yarışmacılar çift olarak kalkarlar ve kaybeden yarışmacı elenir. Kazanan yarışmacı, diğer eleme grubunda kazananla eşleşir ve bu kalkışlar, finalde tek bir yarışmacı kalıncaya kadar devam eder. 2 kez üst üste yeşil ışık yanmadan çıkan (fodepar yapan) yarışmacı diskalifiye edilir.