OKUMAYI GÜÇLENDİRME SETİ
Okumanın ve okutmanın ne kadar önemli olduğunu hepimiz biliyoruz. Okuyan insanların hayatlarının ne kadar değiştiğini görüyoruz. Çağımızda bilgiye ulaşmanın en önemli yolunun “okumak” olduğu herkesce malumdur. Bu açıdan Türkçe öğrenmek ve okumak isteyen herkesin başvurabileceği kaynak bir eser mevcut. Yılların tecrübesinin bir sonucu ve aylarca gece gündüz verilen bir emek sonucu bu ürün ortaya çıktı. Bu eser, okuma güçlüğü olan, dikkat eksikliği yaşayan, okumasını güçlendirmek isteyen, yavaş okuyan, her yaştan herkesin yararlanabileceği bir üründür.
Öğrenme insan aklının en önemli vasıflarından birisidir. Öğrenmeyen veya öğrenemeyen kişilerin hayatının ne kadar problemli hale geleceğini kolaylıkla tahmin edebiliriz. Kişinin yeni deneyimler, bilgiler ve becerileri kazanması bilgi ve becerilerinin öğrenerek geliştirmesi hayatı kolaylaştırırken öğrenme yolunda yaşadığı zorluklar ise onu önemli yararlardan alıkoymaktadır.
Öğrenme güçlüğü yani "learning disorder" dediğimiz bu problemde daha çok zekanın bazı alanlarında yaşanan aksaklıklar vardır.Çok farklı zeka fonksiyonları olduğunu biliyoruz bu zeka fonksiyonlarından bazılarında kişinin kendi kapasitesini gösterememesi öğrenme güçlüğüne yol açar. Bu tamamen nörogelişimsel farklılıktır. Nasılki her insanın kişiliği, karakteri, sesi, parmak izi, iris tabakası farklı olmakta aynı şekilde öğrenme yollarıda farklılıklar arz etmektedir. Bazı kişiler sözel alanda çok iyi öğrenme becerisi ortaya koyarken bazıları motor veya performans becerilerinde güzel bir beceri ortaya koymaktadır.
Öğrenme güçlükleri etkileme şekline göre okuma güçlüğü, yazma güçlüğü, matematik güçlüğü gibi alanlarda olabilir. Örneğin bir çocuğun çok iyi resim becerisi, uzaysal mekansal yeteneği, el göz koordinasyonu olabilirken okuma veya yazma alanında kendi zekasını ortaya koymakta zorlanabilmektedir. Bu nedenle öğrenme güçlükleri özellikle okul becerisini olumsuz yönde etkileyebilir.
Belirtileri nelerdir? Yavaş okuma, eksik okuma, okuma çalışmalarını sevmeme, okuduğunu anlamama, kelimlerin onunu yanlış tamamlama gibi belirtiler okuma güçlüğünde sık bir şekilde görülürken, harf karıştırma, harfleri ezbere yazamama, hatırlamakta güçlük çekme, yazmayı sevmeme, bozuk yazı eksik yazma durumlarıda yazma güçlüğünün belirtisi olabilir. Aynı zamanda basit matematik işlemleri yapamama, formülleri ezberleyememe, çarpım tablosunu beklenmedik bir şekilde karıştırma durumlarıda matematik güçlüğünde görülebilir.
Okul öncesi dönemde öğrenme alanlarında isteksizlik, basit kavramları öğrenememe,kelimelerin yerini karıştırma, geç konuşma, dil becerilerinde eksiklikler, farklı öğrenme yolları kullanma, öğrenme esnasında çabuk sıkılmagibi
belirtiler olabilir. Okul çağında temel bir belirti olmasa da derslere karşı isteksizlik, çalıştığı halde istediği verimi elde edememe, okuma ya da yazmada güçlükler, derslere karşı başarısızlık duygusu, özgüven eksikliği hatta duygusal değişikliklere bile yol açabilmektedir. Sebepleri nelerdir?
Öğrenme güçlüklerinde sinir sistemi gelişirken farklı bağlantıların olduğu, olması gereken bağlantıların ise olmadığı gibi görüşler öne sürülse de kesin bir sebebi ortaya konamamıştır. Ancak sol elini kullanan kişilerde, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olanlarda, anne yada babasında bu türlü zorluklar olanlarda daha sık görülmektedir. Bu sebeple genetik etkenlerin önemi bir çok çalışmada vurgulanmıştır. Ancak kesin bir sebebi tam olarak ortaya konamamıştır. Ne sıklıkla bulunur? Okuma güçlüğü genel toplumda %4 oranında bulunur. On binlerce çocuk ve gencin bu türlü bir zorluğu olduğu düşünülmektedir. Bu kişiler okuma faliyetlerinde zorlanırlar ve yaşa uygun okuma hızı gelişmez.
Okuduklarını anlamakta da zorlanırlar. Ders başarısızlığı, öğrenme problemleri, okulu sevmeme, dersleri sevmeme ve duygusal-davranışsal problemlere yol açabilir. Bu kişilerin okuma güçlüğü tespit edilip eğitim çalışmaları ile desteklenmez ise giderek zorluk artabilir. Yazma güçlüğüde % 4 oranında bulunur. Yapılan bir çok araştırmada farklı sonuçlar bulunmasına rağmen ortalama bütün öğrenme güçlükleri %4-30 arasında görülmektedir.
Hiperaktif çocukların %30-70 kadarında, davranım bozukluğu olanların %30-40 kadarında öğrenme güçlüğü vardır. Bu kişilerin özellikle eğitim hayatı yıllar ilerledikçe büyük sorunlar oluşmaktadır. Tedavisi nasıldır? Erken
tespit ve müdahalelenin çok önemli bir yeri vardır. Sinir sistemi maturasyonu olmadan yani tam olarak erişikin seviyesine gelmeden müdahale olursa başarı oranı artmaktadır. Tedavide özel eğitim çalışmaları uygulanmaktadır. Bu eğitim çalışmalarında öğrenme alanları destekelenerek güçlükler giderilmektedir. Ek olarak dikkat eksikliği var ise dikkat eksikliğini gideren ilaç tedavileri uygulanır. Tanı bir çocuk psikiyatristi tarafından konmalı ve tedavi bu kişi tarafından yönlendirilmelidir. Son zamanlarda oluşturulmuş yapılandırılmış eğitim programı olan OGS (okumayı güçlendirme seti) okuma güçlüğünde önemli faydalar sağlamaktadır.
OGS Sistemi Nasıl Çalışır?
Sembolik öğrenmede kullanılan harflerden başlayarak öğrenen kişinin hiç bir eksiğini bırakmadan sembollerin pekiştirilmesi ve etkin bir şekilde zihne yerleştirilmesine yardımcı olur. Bu sistemle geçmişte zayıf olarak öğrenip sınıf atlayan öğrenciler de dahil olmak üzere en temel noktadan bütün eksiklikler giderilmeye çalışılır. Semboller artık o kadar pekişir ki görsel algı, görsel dikkat ve ayrımlaştırma becerileride artar. Bu sayede okuma esnasındaki teklemeler ve tutukluklar giderek azalır. Okuma öğrencinin sevmediği ve zorlandığı bir faliyet olmaktan çıkarılabilir. Aynen bir binanın en temel tuğlasından başlayıp giderek binanın oluşturulması gibi hiç bir boşluk kalmadan okuma adına altyapı oluşturulur. Bu sistem ile dikkatin devam etmesi, bir konuya odaklanması, farklı yollar kullanılarak algı sistemlerinin çalışması ve sonuç olarak öğrenmenin gerçekleşmesi sağlanmaktadır.
Okumayı güçlendirme seti ile nasıl eğitim uygulanır? Okumayı güçlendirme setini ister anne babalar kendileri, ister bir eğitimci aracılığı ile uygulayabilir. Hergün veya haftanın belli günleri 30-60 dk bir çalışma sürecinde anne babalar veya eğitimciler ile öğrencinin çalışması ile giderek okuma güçlendirilmektedir. Setin içinde programın nasıl uygulanacağına dair ayrıntılı kullanım klavuzu bulunmaktadır. OGS’nin farklılığı nedir? nasıl okumayı güçlendirmektedir?
Bu sistem çalışmaya başlayan kişilerin görsel dikkatini farklı şekillerde uyarmakta, görsel algı ve işitsel algının birlikte kullanılması ile harfler yani semboller daha kolay öğrenilmektedir. Sistemin temelinde işitsel algı sisteminin görsel algı sistemini desteklemesi hedeflenmiştir. Klasik olarak öğrenme metodlarından farklı olarak bu sistemde bir çok algı sistemi kullanılarak öğrenme kalıcı hale gelmektedir. Sembolleri yani harfleri öğrenemeyen çocuklar bu sistemle bu sembolleri daha kolay öğrenmekte ve kolay kolay unutmamaktadırlar. Okumanın temeli olan sembolik öğrenmede farklı algı sistemleri aktif olarak kullanılmaktadır.
Öğrenmede en temel prensip öğrenci için doğru yolu bulup o yoldan en kestirme ve kısa sürede öğretmeyi sağlamaktır. Okumak isteyen öğrenci bir çok sembolü ses karşılıkları ile birlikte öğrenmek zorundadır. Özellikle türkçe gibi çok ekli dillerde öğrenme güçlüğü ve dikkat eksikliği yaşayan öğrenciler bu sembolleri öğrenmekte zorluk çekebilmektedirler. Özellikle bazı benzer semboller b-d, m-n, i-j, s-z, l-ı bu öğrncilerde karmaşa oluşturmaktadır. Hızlı okumak için ne gerekir? Hızlı okumak için görme alanına giren bu sembollerin hemen algılanması beyinde doğru bir şekilde kodlanması ve okuma olarak dışa vurulması gerekmektedir. Giriş-entegrasyon-depolama ve çıkış aşamaları bu esnada gerçekleşir.
Okuma güçlüğü çeken öğrenciler okumayı sevmezler ve okumak onlar için çok sıkıcı bir aktivitedir. Sınıfte sesli okumak onlar için korkutucu bir olaydır, okuduklarında sık sık hata yaparlar ve benzer sembolleri ayırt etmekte zorluk çekerler. Bu açıdan bizim sunduğumuz bu sistem sayesinde öğrencilerin algı sistemleri bol tekrar, farklı duyular ve orjinallik ön plana çıkarılarak yapılandırılmış bir eğitim seti ortaya konmuştur. Ogs nin avantajı yapılandırılmış, aktif, sıkıcı olmayan öğrenme psikolojisine göre hazırlanmış bir sistem olmasıdır.
OGS UYGULAMASI İLE BEKLENEN GELİŞMELER:
1.GÖRSEL ALGIYI FARKLI DUYULARIN ARACILIĞI İLE KUVVETLENDİRİP OKUMAYI GÜÇLENDİRMEK
2.İŞİTSEL ALGI VE İŞİTSEL AYRIMLAŞTIRMAYA YARDIMCI OLMAK
3.OKUDUĞUNU ANLAMASINA YARDIMCI OLMAK
4.DİKKATİNİ YOĞUNLAŞTIRMASINA YARDIMCI OLMAK
5.DİKKAT EKSİKLİĞİNDEN KAYNAKLANAN OKUMA HATALARINI AZALTMAK
6.KEYİFLİ BİR UYGULAMA İLE SIKILMADAN EĞİTİM ORTAMI SAĞLAMAK
7.DUYU SİSTEMLERİNİ EĞİTİM VERİLEN KİŞİNİN MAKSİMUM KULLANMASINI SAĞLAYARAK ANLAMAYI ARTIRMAK
8.OKUMANIN ZOR SIKICI BİR FAALİYET OLMASINI ÖNLEYEREK EĞİTİM ALAN KİŞİNİN BUNDAN HOŞLANMASINI SAĞLAMAK
9.OKUMAYI SEVDİRMEK
10.SÖZEL BECERİLERİ ARTIRMAK
11.DERS ÇALIŞMA VE EĞİTİM UYGULAMALARINI KOLAYLAŞTIRMAK
Kaynak:
http://www.okumaseti.com/