Albay
Üyelik tarihi: Dec 2008
Mesajlar: 145,988
Tesekkür: 45
92 Mesajinıza toplam 143 kez İyi ki varsın demişler.İyi ki varsınız iyi ki varız.
| Otizm'in Belirtileri ve Eğitim... Otizmin
nedenlerin tam olarak hala bilinememesine rağmen genetik etkilerinin olduğu
kabul edilmektedir. Sebep ne olursa olsun belirtilerin farkedilerek
değerlendirilmesi, otistik bireyin ve ailesinin yaşam kalitesinin artırılması
için önkoşul niteliğindedir. Aşağıda verilecek belirtilerin hepsi, her otistik
bireyde görülmeyeceği gibi, bu belirtilerin yaşamın farklı dönemlerinde farklı
seyirlerde görülebileceği de unutulmamalıdır. Amaç, bu belirtilerden yalnızca
birkaçını gösteren çocuğa sahip olan aileleri ürkütmek değil; çoğunun dikkat
çekici sıklıkta gözlenebildiği "otizmin erken belirtilerine" dikkati
çekebilmek, şüphe duyulan çocuğu erken tanılamak ve özel eğitime erken
yönlendirmektir. Bebeklik Döneminde Gözlenen belirtiler:
Anne yaklaştığında göz teması kurmaz, gözlerine bakmaz, gözlerini sabit bir
noktaya dikebilir veya çevresinde amaçsız gezdirebilir.
"Ce-ee" vb. göz teması- dikkat, ani değişiklikler içeren oyunlarla ilgilenmez,
gülmez..
Seslere tepki vermez, annenin çıkardığı sesleri, konuşmasını duymuyormuş gibi
davranabilir.
Annesinin ya da bakımıyla ilgilenen kişinin varlığı gibi yokluğuna da ilgi
göstermez, anneden ayrıldığında çoğu kez tepki göstermez, ağlamaz.
Annesi ya da kendisiyle ilgilenen kişiyle etkileşim içine girmez, isteklerini
ifade ederken o kişinin elinden tutarak isteğine yöneltir (İstediği yiyeceği,
oyuncağı söylemek yerine yetişkinin elinden tutarak vermesine yöneltir) .
Anne ya da yetişkin ile ortak ilgi kuramayabilir; parmakla işaret edilen yere
bakmaz, gösterilen şey yada yer ilgisini çekmeyebilir, gösterileni
bulamayabilir.
Konuşmalara karşı ilgili değildir; isteklerini sözlü olarak ifade etmek yerine
beden dilini kullanabilir. Zaman içinde kendisinin geliştirdiği sözcükler
kullanmaya başlayabilir. Özellikle ben, sen, benim, senin vb. zamirleri anlama
ve kullanmada zorlanır.
******
Konuşmasında ekolali gelişebilir; söylenen sözcük ya da sözcük dizilerini
sürekli tekrarlar.
Farkedilecek şekilde ya çok hareketlidir, durdurmak, kontrol etmek zordur,
sınırlamalar getirildiğinde fazla tepki verir, direnç gösterir. Ya da gereğinden
fazla sakin, hareketsiz, durgun ve donuktur, yalnız kalmaktan, insanlardan
uzakta olmaktan hoşlanır, ilgilenildiğinde huzursuz olabilir.
Etrafındaki kişilerle ilgilenmez, jest-mimiklerle komiklikler yapıldığında fark
etmiyormuş gibi davranabilir, gülmez.
Genellikle suskun, içine kapanık görünmektedir, uzun süre tek başına ses
çıkarmadan kalabilir (Bu sırada tek bir nesneyle sürekli aynı şekilde oynayarak
zaman geçirebilir).
Uyarılmamasına rağmen, uygun olmayan zamanlarda, güler ya da kıkırdar.
Genellikle huzursuzdur, acıkma- kirlenme vb. ihtiyaçları olmaksızın annenin
anlayamadığı bir rahatsızlık halindedir. Ağlama sırasında kucağa alınıp
ilgilenildiğinde sakinleşmesi çok zaman alabilir, bundan hoşlanmayabilir.
Kucağa alınmayı istemeyebilir, birinin kucağında otururken vücudunu oturuşa göre
ayarlayamaz, kaskatı, dik oturur.
Genellikle kısıtlı ilgi alanı vardır; bir tek oyuncağa ya da faaliyete takılmış
gibi davranabilir, sadece onunla ilgilenir.
Dış dünyayı tanıma için gerekli olan "Oral Dönemin" dışında, eline aldığı
oyuncak ve nesneleri koklar, yalar.
Eline aldığı nesneleri uygun olmayan şekilde –sıkıca, avuçları arasında- tutar
ve bırakmaz. Vermesi istendiğinde çok fazla tepki, direnç gösterir, vermek
istemez.
Geçirdiği ani kaza, yara ve yanıklara anında duyarlılık göstermeyebilir,
kendisine acı verecek durumla karşılaştığında ağlayarak yardım istemede
gecikebilir.
Başına gelebilecek tehlikeleri önceden farkedemeyip kaçınamaz.
Günlük programındaki değişikliklerden fazlasıyla rahatsız olur, düzeninin hep
aynı olmasını ister. Çocukluk ve Ergenlik Döneminde Gözlenen belirtiler:
Çevresindeki kişilerle iletişim kurmak istemez, ilgilenmez, diğer çocuklar
–özellikle yaşıtları- ile birlikte olmayı istemeyebilir; iletişim kurabilmesi
için yönlendirilmeye ihtiyaç duyabilir.
Kendisiyle konuşulduğunda göz teması kurmaz; konuşan kişinin gözlerine baksa
bile çok kısa sürelidir ve çoğu zaman baktığı yer kaş, alın, burun, ağız vb.
bölgeler olabilir. Yüz ve bakışlarında tuhaf bir ifade geliştirebilir.
Konuşmasındaki ekolali belirgin hale gelebilir, isteklerini de bu yolla talep
edebilir ( Süt istediğinde bunu "-Süt içer misin?" şeklinde ifade eder,
"-Nasılsın?" sorusuna aynı soruyla yanıt verir.
Çoğu zaman konuşması gecikmiştir; dört yaşlarında konuşmaya yeni başlar ya da
henüz başlamamış olabilir. Ekolali erken yaşlarda devam eder, bazı otistik
çocuklarda artar. Ekolali ilerleyen yaşla birlikte alınan eğitimin yoğunluğu ve
konuşmanın artmasıyla azalacaktır.
Konuşmayı ve kurduğu iletişimi çoğu zaman kendi ihtiyaçlarını karşılamaya dönük,
kendisini tatmin etme aracı olarak kullanır.
Konuşması anlaşılmaz, monoton gelişebilir, ses tonundaki vurgulamalar azdır,
farklı bir ritmde konuşabilir. Günlük dilde kullanılan zamirleri (benim, senin
vb.) karıştırabilir.Bazen kendi yaşından beklenenden daha akıcı, bilgili
konuşabilir ancak konuşmalarının içeriği kendi ilgi alanlarına dönüktür.
Yaşına uygun jest ve mimikleri doğru şekilde kullanmakta yetersizdir, bazen de
abartılı jestler kullanabilir.
Taklit etmede zayıftır. Öğrendikleri becerileri uygun yer ve zamanda taklit
ederek kullanmada zorlanabilir.
Kısıtlı bir ilgi alanı vardır, örneğin bir aksesuara ilgi duyuyorsa gördüğü
kişinin sadece o aksesuarıyla ilgilenir, başka özelliklerine dikkat etmez,
konuşmaları bu konuyla ilgilidir.
Konuşmalar sırasında kullanılan mecazları, gizli anlamları, soyut kavramları
anlamada yaşıtlarına göre geridedir, bunları anlamada zorlanır. Düşünme ve
konuşma sistemleri somuttur. Kolaylıkla anladığı olaylarla ilgili bile yorum
yapmada zorlukları vardır.
Evcilik vb. sosyal oyunlara katılmak istemez, oyuna katılabilmesi için
yönlendirilmeye ihtiyacı vardır.
Sosyal kuralları anlamakta ve uymakta zorluklar yaşar (Örneğin sinemada sessiz
kalmakta zorlanabilir).
İlgi duyduğu bir alanla ilgili konuşma başlatabilir ancak bu sohbet uygun
olmayan süre ve şekilde bitebilir.
Sosyal ve duygusal olarak uygun olmayan, istenmeyen davranışlar sergileyebilir;
ani gülmeler, sesler çıkarabilir. Sürekli tekrarladığı hareketler yapabilir
(Ellerini sallama, dönme, parmak ucunda yürüme, dairesel şekilde hep aynı yönde
koşma vb.).
Günlük hayattaki bir çok bilgi ve beceriyi kullanabilmeleri için bunların
öğretimine ihtiyaç duyarlar.
Dikkat süreleri kısa ve dağınıktır.
Görsel algılamaları genellikle işitsel algılamalarından daha gelişmiştir;
görerek daha iyi öğrenirler.
Hafızaları –özellikle görsel hafıza- güçlüdür ancak bunu kullanmayı öğrenmeye
ihtiyaç duyarlar.
Bazı otistik bireyler akademik alanda gelişebilir, öğrenim görerek meslek sahibi
olabilirler. Ancak bu bireylerin sosyal ilişkilerde çekimser ve/ veya isteksiz
oldukları, az ve monoton konuştukları, ince esprileri anlamakta zorlandıkları ve
istenen şekilde sosyal olamadıkları görülmektedir.
Otizmin
Tedavisi: Özel Eğitim
Otizm konusunda değişik tedavi ve terapi yöntemleri geliştirilmiştir. Bu
tedavilerin başında –ihtiyaç halinde- uzman psikiyatrist ve nörologların
vereceği tıbbi destekler ve ilaç tedavisi, Özel Eğitim gelmektadir. Bu
müdahalelere alternatif olarak olarak farklı eğitim teknikleri, Konuşma ve Dil
terapisi, alternatif tedaviler ve sanat terapileri gelmektedir. Alınacak tıbbi
destekte, görüşülen doktorun otizm konusunda bilgili ve deneyimli olması çok
önemlidir. Doğru şekilde yönlendirilmeyen pek çok aile, çocuğu için verilecek en
uygun eğitime ulaşmada zaman kaybetmekte ve çocukluk döneminde en hızlı
gelişimin gerçekleştiği "altın yıllar" şeklinde isimlendirilen 2-6 yaş
arasındaki dönemi arayış içinde geçirmektedirler. Erken dönemde otistik
özelliklerin farkedilerek değerlendirilmesi ve gerekli özel eğitim desteğinin
alınması, otizmle savaşmak için atılan en büyük adımdır. Her otistik bireyin
birbirinden farklı özellikler taşıyor ve farklı şekilde gelişiyor olması bu
bireyler için farklı hedefler ve eğitim yaşantısı geliştirilmesini, ve o çocuğa
özgü Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) hazırlanmasını gerekli kılar. Pınar KOZANOĞLU- KOCAMEŞE
Özel Eğitim Öğr sorularınız için
tıklayın>>
[b]
Ana Sayfa Buraya ilk defa geliyorsanız ismim Atakan Sönmez ve burası hayatimdegisti.com.Boğaziçi üniversitesi mezunuyum ve Türkiyede ilk Subliminal Telkin Uzmanıyım.tıklayın Bir site olsa onu bulanların uykuda dinledikleri mp3 ler ile hayatları değişse… Bir site olsa onu bulanlar hipnoz olmadan sadece subliminal mp3 leri yükleyip ve uykuda dinleyerek hayatlarını değiştirseler. Bu fikir 1995 yılında yani 25 yıl önce çıkmıştı. 15 yıl önce ise bu mp3 lerin kişiye engel olan çekirdek inançlara göre hazırlanması yani cekirdekinanc.com fikri oluştu Hipnoz gibi bir şey mi subliminal mp3 nedir? Tam olarak değil. Öncelikle size engel olan 0-11 yaş arası oluşan bilinçaltı kayıtlarınız yani çekirdek inançlarınız bulunur. Sonra bu çekirdek inançlarınızın pozitif halleri olumlamalar isminize özel olarak mp3 lerin ve müziğin içine gizlenir. Siz de uykuda ya da uyanıkken bu mp3 leri dinleyerek sonuç alırsınız. Çocukluğunuzda size söylenenlerin tam tersini dinlediğiniz kayıtlarla binlerce kez bilinçaltınıza yerleştirmiş oluruz. Çekirdek inançların hayatımda engellere neden olduğunu nasıl anlarım? Hayatınızda hep aynı şeyler tekrar ediyorsa. İlişkilerde hep aynı şeyleri yaşıyorsanız... Aşırı fedakar bir yapınız varsa ve bu sanki göreviniz haline geldiyse. Birilerini kurtarmaya çalışıyorsanız. Paranızın bereketi yoksa sürekli gereksiz harcamalar çıkıyorsa birikim yapamıyorsanız. Hayır demekte zorlanıyorsanız. Odaklanmakta bir şeyleri devam ettirmekte sorun yaşıyorsanız. İlişkilerde mıknatıs gibi sorunlu kişileri çekiyorsanız. İş hayatında iniş çıkışlar sürekli oluyorsa. Ertelemeleriniz fazla ise. Aşırı kontrolcü ve garantici bir yapınız varsa kaygı düzeyiniz yüksekse hep en kötü ihtimali düşünüyorsanız ve şanssızlıkları sorunlu olayları ve sorunlu kişileri hayatınıza çekiyorsanız çocuk yaşta oluşan çekirdek inançlar hayatınızı yönetiyor olabilir.
25. yıla özel şimdi arayanlara 5 dakikalık çekirdek inanç ön tespit ve bir günlük deneme telkin mp3 ücretsizdir. Ön tespitte size engel olan birkaç çekirdek inanç örneği verilir. Atakan Sönmez tarafından yapılır ve bilgi amaçlıdır. +90 5424475050 Türkiye dışındakiler whatsapp tan arayabilir cekirdekinanc.com inceleyiniz. |