08-04-2010, 10:29 PM
|
#1 (permalink)
|
Albay
Üyelik tarihi: Dec 2008
Mesajlar: 145,988
Tesekkür: 45
92 Mesajinıza toplam 143 kez İyi ki varsın demişler.İyi ki varsınız iyi ki varız.
| Çocuğunuz Counter-Strike ya da Başka Bilgisayar Oyunu Oynuyor mu?
İnternet Cafe'lerin içinde elbetteki sorunları olanlar vardır. Biz de halka açık bir yerde, hele gençlerin olduğu bir yerde sigara içilmesini uygun görmüyoruz. Ya da porno sitelerle ilgili kısıtlamaların uygun olduğunu düşünüyoruz. Ama bu cafe'lerin dünya'da şampiyonası yapılan bir oyun yani Counter Strike yüzünden kapatılması hayli komik oluyor. Bu konuda ilgili internet cafe'lerin gerekli hukuki işlemlere başvuracaklarına eminiz ama biz diğer tarafta size bu oyun ve diğer online oyunlarla ilgili bilgi vermek istiyoruz.
Counter-Strike oyununun Türkiye Milli Takım kaptanı Serhat Bekdemir aynı zamanda bir derginin oyun yazıları editörü. Kendisiyle online oyunlar konusunda görüştük. Turk.internet.com : Bize online ya da bilgisayarda oyun denilince akla ne geliyor anlatır mısınız?
Serhat Bekdemir: 80'lerin başlarından itibaren bilgi işlem yapabilen makinelerde geliştirilen oyunlar 90'larda bir sektör, 2000'lerde ise Hollywood'dan büyük dev bir pazar halini aldı. (Kuzey Amerika'da 20 milyar $)
Online ve multiplayer oyunlar ise artık kendi başınıza oyun oynamaktan kurtulduğumuz anlamına geliyor. İnternet'in yaygınlaşması ve eğlence odaklı kullanılması evimizin rahatlığında dünyanın her yerinden oyuncularla bir araya kolayca gelebilmemiz demek. Yani toplumda bilinen hali ile bilgisayarlarla vakit geçirenlerin asosyal olduğuna ilişkin kanının tam aksine bilgisayarların ve internetin sosyalleşme konusundaki farklılığını ortaya koyuyor. Bu yeni eğlenceye alışmak ise Türkiye için zaman alacaktır. turk.internet.com : Bu oyunların zararlı olanları var mı? Varsa hangileridir? Ya da şöyle soralım zararlı olanlar neden var?
Serhat Bekdemir : Oyunların zararlı olanları diye bir şey yoktur. Yaş gruplarına hitap eden oyunlar vardır. Türkiye'de neredeyse hiç bilinmeyen ESRB Rating sistemi (www.ESRB.com) yaş gruplarına yönelik olarak uygun olan ya da olmayan oyunları belirlemektedir. Türkiye'de de ESRB sisteminin uygulanması ile ilgili yapılacak olan çalışmalar "oyunlar zararlı mı?" gibi gereksiz tartışmaların önüne geçecektir.
Oyunlardan zarar görmek ise şu şekilde olabilir: Sağlığı tehlikeye atacak şekilde oyunlara bağlı olmak. Obsesif biçimde düzen dışı oyun oynamak sorun yaratacaktır. her şeyin fazlasının zararlı olduğu gibi 24 saat ya da 48 saat boyunca monitor karşısında durmak kişinin ruh halinden önce sağlına zarar verir. turk.internet.com : Counter-Strike nasıl bir oyun?
Serhat Bekdemir : Counter-Strike tüm dünyada en çok oynanan oyun. Belirlenen haritalarda Terorist ve Anti terorist iki grubun mücadelesi üzerine kurulmuş. Çocukluğumuzda oynadığımız hırsız polis oyununun daha renkli ve daha eğlenceli olanı. ESRB 17 yani 17 yaşından büyükler için uygun olan bir oyun. Profesyonel turnuvalarda takım oyunları arasında en çok tercih edilen oyun olması oyunun dinamiklerinin çok başarılı olmasından kaynaklanıyor. 5'er kişilik takımlar halinde oynanıyor. El göz koordinasyonunun yanında, ani karar verme ve hareket etme, takım bilinci ve sosyalleşme gibi artıları var. Counter-Strike, yoğun talebin her yönden desteklenmesi ile 2000'li yılların fenomenlerinden biri. Turk.internet.com : "Online oyun" Kuzey Amerika'da dev bir sektör dediniz. Turkiye'nin oyun pazarında adı var mı? Varsa detayını anlatır mısınız? Yoksa neden yok?
Serhat Bekdemir : Tabi ki Amerika teknolojide ileri olması ve her şeyi çabuk tüketen bir toplum olmasından dolayı radyo-televizyon eğlencesini bizden 50 yıl önce yaşam standartı haline getirmişti. Şimdi 20 milyar $'lık bir pazarın olması artık eğlencenin şeklinin de değiştiğini gösteriyor. Bilgisayar oyunları size sinema ya da televizyonun sunduğu pasif etkileşimden farklı olarak sizi de eğlencenin bir parçası yaparak aktif olmanızı sağlıyor.
Biz de ise bilgisayarlar hala yaşamın bir parçası haline gelemedi. Son verilerle %13'lük bilgisayar kullanım oranı bir çok şeyi açıklıyor zaten. Türkiye bilişim pazarında büyük ölçekli olarak yer almıyor.
Türkiye oyun pazarında ise hiç yok. Öncelikle %95'lere varan kopya oyun kullanımı bu pazarı oluşmadan yok ediyor. Oyun geliştirme uzun ve pahalı bir süreç. Yetenekli ve hevesli gençlerimiz olmasına rağmen yapılan tüm çalışmalar deneyden öte değil. Oyun satılan bir ülke değiliz. Oyun yapılan bir ülke değiliz. Yanlış uygulamalarla yakında oyun bile oynanmayan bir ülke haline geleceğiz. turk.internet.com : Türkiye'deki Internet Cafe'lerde hangi oyunlar oynatılıyor? Bu oyunların oynatılmasında acaba ESRB sıralaması gözönüne alınıyor mu? Bilginiz var mı?
Serhat Bekdemir : Türkiye'deki tüm kafeleri bilemiyorum ama Siberlig Turnuva merkezlerinde dünyada takip edilen multiplayer oyunların hemen hemen hepsi oynanıyor. Counter Strike, Warcraft, Starcraft, Fifa, Need for Speed bunlardan belli başlı olanları.
ESRB'nin farkında olduklarını zannetmiyorum çünktoplum olarak okumayı da fazla sevmiyoruz. Oyun dergilerinde ve internet sitelerinde özellikle belirtilmesi gereken ESRB'nin oyun oynatılan ve satışı yapılan noktalarda uygulanması gerekiyor. Böylelikle devletimizin ilgili birimleri takip ve kontrolündaha bilinçli yapabilirler. Turk.internet.com : Counter Strike ile ilgili bahsettiğiniz konularda bilimsel bir çalışma ya da psikolog görüşvar mı?
Serhat Bekdemir : Sadece Counter Strike için değil tüm oyunlar için bu tarz bilimsel çalışmaları yürüten kuruluşlar var. Oyunların bağımlılık yarattığı ile ilgili kendi yaptığım çalışmalarda beyindeki etkileri üzerine ilginç bir makale hazırlamıştım.
EYLÜL 2003 LEVEL DERGİSİ
OYUN BAĞIMLILIĞI DOSYA KONUSU
BÖLÜM: BEYİN VE OYUNLAR
Bilgisayarların, oyunların ve sanal dünyanın bireyleri gerçek yaşamdan kopardığına dair kanı psikoloji ile ilgilenenlerin üzerinde klinik araştırmalar yaptığı bir konu halini aldı. İnsan psikolojisinin derinliklerine son 100 yıldır indiğimiz düşünülürse, popülerliği salgın gibi yayılan oyunların 20 yıllık geçmişi olması kesin sonuçlara ulaşmayı engelliyor.
Bu konu ile ilgili çok net tanımlamalar henüz olmasa da, farklı araştırmalar oyun bağımlılığını açıklamaya çalışıyor. Bir çok klinikte yapılan araştırmalar ilginç sonuçlar ortaya çıkarmış. Ekran başında oyun oynarken beyin etkin şekilde Dopamine salgılamaya başlıyor. Kendimizi iyi hissetmemize yol açan Dopamine salgısı ve etkileri bilgisayar oyunları bağımlılığının fiziksel nedeni olarak görülüyor.
Ayrıca bazı araştırmalar bilgisayar ve oyun bağımlılığını "uyarıcı bağımlılık" olarak adlandırıyorlar. Özellikle Counter-Strike gibi online oynanan oyunların doğasından gelen, şiddet içeren durumlarda çok hızlı hareket etme zorunluluğu ve peşinden çok kısa periyotlar halinde dinlenme süreci beynimizin farklı reaksiyon göstermesine neden oluyor. Sürekli yükselen ve düşen tansiyona sebep olan bu durum Dopamine salgısı ile birlikte kimi uyuşturucuların beyindeki etkilerini taklit ediyor.
Kesinlikle kimyasal uyuşturucuların tehlikeleri ile kıyaslanamaz olsa da, bağımlılık yaratan bu fiziksel durum, oyunlara olan aşırı düşkünlüğümüzün bir sebebi olabilir mi? (Bkz : http://www.hammersmithresearch.com/specialty/article.asp?Specialty=Brain&art_id=101) turk.internet.com : Türkiye'de her yıl düzenlenen oyun turnuvası hakkında bilgi alabilir miyiz? Milli takım nasıl seçiliyor? Bu yarışmaya Türkiye'den ve Dünya'dan kimler katılıyor? Kaç kişi katılıyor?
Serhat Bekdemir : World Cyber Games yani "Dünya Oyun Olimpiyatları" Samsung sponsorluğunda 2000 yılından beri tüm dünyada yapılan en geniş çaplı turnuva. Türkiye de ise 2002 yılından Siberlig tarafından organize ediliyor. Türkiye genelinde internet kafelerde düzenlenen turnuvalarla seçilen finalistler her yaz İstanbulda yapılan büyük finalde yarışıyorlar. Bu yıl 6 branşta toplam 12 oyuncu San Fransisco'daki büyük finalde Türkiye'yi temsil edecekler. WCG 2004, 60 ülkeden 700'e yakın oyuncu ile gerçekleşecek ve dünyanın en büyük gençlik festivallerinden biri olarak nitelendirebiliriz. (Bkz : www.worldcybergames.com/ \n\nThis file was not retrieved by Teleport Ultra, because it is addressed on a domain or path outside the boundaries set for its Starting Address. \n\nDo you want to open it from the server?'))window.location='http://www.worldcybergames.com target="_blank">www.worldcybergames.com/'" tppabs="http://www.worldcybergames.com target="_blank">www.worldcybergames.com/" http: www.worldcybergames.com?>http://www.worldcybergames.com ve www.siberlig.com) turk.internet.com : Internet Cafe'lerdeki su son kapatmalar konusunda neler söyleyeceksiniz?
Serhat Bekdemir : İçişleri tarafından belirlenmiş ve uyulması gereken kesin kurallar var. Bu kurallara uymayan kafelerin kapatma cezası alması gayet normal. Ancak uygulamalardaki tutarsızlıklar konusunda acilen bir şeyler yapılması gerekiyor. Mesela, pornografik içeriğin görüntülenmesinin engellenmesi için kesin bir yol yok. Ancak pornografik içerik internet kafeler de yer almıyor zaten. Sokakta binlerce korsan ve pornografik cdler satılıyor. İnternet üzerinden erişimden çok daha kolay yollarla edinilebiliyor.
Türkiye'deki yanlış kanının aksine İnternet evleri bilgisayar almaya parası olmayan Türk toplumunu gelecekle buluşturacak noktalardır. Bunların kalitesini arttırmaya çalışmak yerine kapatma cezaları ile sonuca gitmeyi kendi adıma doğru bulmuyorum.
Oyun oynattığı için kapatılan kafeler için ise daha ilginç bir durum sözkonusu. Aralık 2003'te yayınlanan ve Mart 2004'te yasalaşan genelge ile internet kafelerde oyun oynatılması yasak olmaktan çıktı. Bunun denetimi konusunda ESRB sistemini takip eden ve kontrol eden bir yapı işimizi kolaylaştıracaktır. turk.internet.com : Bir de bu konuda Almanya'da bir Üniversitede eğitim programı başlatıldığını ve hatta sizin de o eğitimi almak istediğinizi söylüyorsunuz. Bu konudaki bilgileri de aktarır mısınız?
Serhat Bekdemir : Almanya Donau üniversitesinde " E-sports and Competitive Gaming" adında bir master programı açıldı (Bkz :Kaynak:Kadınvizyon Buraya ilk defa geliyorsanız ismim Atakan Sönmez ve burası hayatimdegisti.com.Boğaziçi üniversitesi mezunuyum ve Türkiyede ilk Subliminal Telkin Uzmanıyım.tıklayın Bir site olsa onu bulanların uykuda dinledikleri mp3 ler ile hayatları değişse… Bir site olsa onu bulanlar hipnoz olmadan sadece subliminal mp3 leri yükleyip ve uykuda dinleyerek hayatlarını değiştirseler. Bu fikir 1995 yılında yani 25 yıl önce çıkmıştı. 15 yıl önce ise bu mp3 lerin kişiye engel olan çekirdek inançlara göre hazırlanması yani cekirdekinanc.com fikri oluştu Hipnoz gibi bir şey mi subliminal mp3 nedir? Tam olarak değil. Öncelikle size engel olan 0-11 yaş arası oluşan bilinçaltı kayıtlarınız yani çekirdek inançlarınız bulunur. Sonra bu çekirdek inançlarınızın pozitif halleri olumlamalar isminize özel olarak mp3 lerin ve müziğin içine gizlenir. Siz de uykuda ya da uyanıkken bu mp3 leri dinleyerek sonuç alırsınız. Çocukluğunuzda size söylenenlerin tam tersini dinlediğiniz kayıtlarla binlerce kez bilinçaltınıza yerleştirmiş oluruz. Çekirdek inançların hayatımda engellere neden olduğunu nasıl anlarım? Hayatınızda hep aynı şeyler tekrar ediyorsa. İlişkilerde hep aynı şeyleri yaşıyorsanız... Aşırı fedakar bir yapınız varsa ve bu sanki göreviniz haline geldiyse. Birilerini kurtarmaya çalışıyorsanız. Paranızın bereketi yoksa sürekli gereksiz harcamalar çıkıyorsa birikim yapamıyorsanız. Hayır demekte zorlanıyorsanız. Odaklanmakta bir şeyleri devam ettirmekte sorun yaşıyorsanız. İlişkilerde mıknatıs gibi sorunlu kişileri çekiyorsanız. İş hayatında iniş çıkışlar sürekli oluyorsa. Ertelemeleriniz fazla ise. Aşırı kontrolcü ve garantici bir yapınız varsa kaygı düzeyiniz yüksekse hep en kötü ihtimali düşünüyorsanız ve şanssızlıkları sorunlu olayları ve sorunlu kişileri hayatınıza çekiyorsanız çocuk yaşta oluşan çekirdek inançlar hayatınızı yönetiyor olabilir.
25. yıla özel şimdi arayanlara 5 dakikalık çekirdek inanç ön tespit ve bir günlük deneme telkin mp3 ücretsizdir. Ön tespitte size engel olan birkaç çekirdek inanç örneği verilir. Atakan Sönmez tarafından yapılır ve bilgi amaçlıdır. +90 5424475050 Türkiye dışındakiler whatsapp tan arayabilir cekirdekinanc.com inceleyiniz. |
Offline
| |