Albay
Üyelik tarihi: Dec 2008
Mesajlar: 432,578
Tesekkür: 0
429 Mesajinıza toplam 518 kez İyi ki varsın demişler.İyi ki varsınız iyi ki varız.
| Bilgi Ekonomisinin Olası Mikro Ekonomik Etkilerinin Teorik Analizi
Ekonominin üçlü sac ayağı olarak nitelendirdiğimiz üretim
tüketim, dağıtım ilişkileri ve piyasa yapısı bilgi temeli üzerine yeniden
yapılanarak bilgi rekabetin temel faktörü durumuna gelmektedir.
Bilgi ve iletişim teknolojilerinin gelişimiyle ortaya çıkan bilgi
ekonomisinin işleyişini analiz edecek herhangi bir ekonomi teorisi henüz mevcut
değildir. Bunun için bilgiyi servet üretme sürecinin merkezine yerleştiren bir
ekonomik teori gereklidir. Bilgi ekonomisinin işleyiş kurallarını anlayabilmek
için, bilginin ekonomik değerinin nasıl oluştuğunu ve bilişim teknolojilerinin
ekonomik birimleri nasıl etkilediği çok iyi analiz edilmelidir.
Bilgi, üretim faktörü olarak kullanılırken, üretimde azalan verimler kanunu
yerine artan verimler kanunu geçerli olmaktadır. Bilgi ve iletişim teknolojileri
ile geleneksel üretim daha verimli kılınırken bilgi ekonomisi, sayısal mal ve
hizmet üretimi gerçekleştirilerek üretim kavramının kapsamı genişlemektedir. Bilgi ekonomisinde sayısal mal ve hizmetler hızla tüketim kalıbı içinde
yerini alırken on-line tüketici davranışları oluşmaya başlamıştır. Tüketici
davranışları, piyasa tarafından daha iyi analiz edilebilmektedir.
Bilgi ekonomisinde bilgi ve iletişim teknolojileri, piyasaların yapısını
değiştiren bir güç olarak ortaya çıkmaktadır. Piyasaya giriş ve çıkış önündeki
engeller azalırken bilgiye sahip olabilme kolaylığı rekabeti arttırmaktadır.
Monopolist eğilimler teknoloji merkezli sektörlere yoğunlaşmaktadır. Bu piyasa
koşullarında faaliyet gösteren firmalar değişen üretim koşullarına bağlı olarak
üretim dengelerini belirlemektedirler. Bilgi ekonomisinde varlığını sürdüren bir
firmanın kısa ve uzun dönem dengeleri de mevcut koşullara göre değişim
göstermektedir. 1. BİLGİ EKONOMİSİ'NİN DEĞERİ, YAPISI VE ÖZELLİKLERİ
1980'lerin ortasından itibaren uluslar arası alanda yaşanan gelişmelerin
günümüzde yorumlanması "bilgi ekonomisi" (information economy) denilen kavramın
ortaya çıkmasına neden olmuştur. Teknolojik gelişmeyle vücut bulan, büyük ölçüde
dijitalleşmeye ve internete bağlı olan bilgi ekonomisi tıpkı dominant bir gen
misali eski ekonomiyi, yani eski organizmayı kuşatıp yavaş yavaş yok
etmektedir.(1) Bilgi ekonomisi "bilginin (enformasyonun) başlatmış olduğu ve bu
bilginin gittikçe yoğunluk kazanan telekomünikasyon şebekeleri vasıtasıyla
iletildiği küresel bir ekonomi" olarak tanımlanabilir.(2) 1.1. Bilgi Ekonomisi'nin Değeri
Bilginin ekonomik değeri konusu, bilgi ekonomisi üzerinde araştırma
yapanların en çok üzerinde durdukları konudur. Bilginin değeri kavramının iki
bileşeni bulunmaktadır.
i. Herhangi bir nesne için kullanım değeri, kullanıcıya sağladığı yararla
ölçülür, bu ölçüt bilgi için onun anlamıdır.
ii. Değişim değeri piyasa değeridir.
Bilgi mutlak ve evrensel bir değer taşımamakta, değeri kullanan kişiye,
kullanılan zamana ve ortama göre değişmektedir. Bilginin değerinin göreceli bir
nitelik taşıması, bilginin ekonomik değerini sayısallaştıracak bir formül
bulunmasını güçleştirmektedir. Örneğin veri tek başına çok az bir değer
taşımakta ancak, bu veriler karar alıcıların işine yarayacak enformasyon ve
bilgiye dönüştükten sonra değer kazanmaktadır.
Bilgi ekonomisinde, bilginin ekonomik değer kazanmasındaki en büyük faktör,
bilişim sistemleridir. Verinin işlendikten sonra değer kazanması bilişim
teknolojilerinin bilginin değer kazanmasında önemli bir yere sahip olduğu
gerçeğini ortaya çıkarmaktadır. 1.2. Bilgi Ekonomisi'nin Yapısı
Bilgi bütün ekonomik sistemlerin temelinde yer almaktadır. Bilgi ekonomisini
diğer ekonomilerden ve sanayi ekonomisinden ayıran fark, bilginin üretim
faktörleri içinde birincil önceliğe sahip olması ve bilişim sistemleri
yardımıyla bilginin üretiminde ve kullanımındaki artıştır.
Bilgi ekonomisi, ekonominin temel yasalarının değiştirmekten çok, mikro ve
makro birimlerde bir zihniyet ve anlayış değişikliği getirmektedir. Bilginin
ekonomik davranışı konusundaki çalışmalar giderek artmış olmakla birlikte, bilgi
ekonomisinin işleyişini analiz edecek herhangi bir ekonomi teorisi henüz mevcut
değildir. Ne Klasik iktisat teorileri nede bu günün Keynes'çi ve Friedman'ın
parasalcı iktisat teorileri bilgi ekonomisinin işleyişini analiz edememektedir.
Bilgi ekonomisinin yapısını analiz edebilmek için; bilgiyi servet üretme
sürecinin merkezine yerleştiren bir ekonomik teori gereklidir.(3) 1.3. Bilgi Ekonomisi'nin Özellikleri
Bilgi bölünebilme, kendi kendini besleme, kullanıldıkça değerinin azalmaması
tersine değerinin artması gibi diğer üretim faktörlerinin sahip olmadığı farklı
ve üstün özelliklere sahiptir. Bilgi ekonomisinde bilginin bu kadar hızlı
artmasının en önemli nedeni bilişim teknolojilerinin hızla gelişimi ve
yaygınlaşmasıdır. Bilgi ekonomisinde önemli olan bilginin verimli kullanımıdır
ki, bu da bilginin bilgiye uygulanmasını gerektirir.
Bilgi ekonomisini diğer ekonomilerden farklılaştıran genel özellikler şu
şekilde sıralanabilir:
1. Bilgi: Bilgi ekonomisinde malların ve hizmetlerin bilgisel içeriği önemli
ölçüde artarken, tüketici fikirleri, bilgi (information) ve teknoloji mal ve
hizmetlerin bir parçası olmaktadır. Bilgi ekonomisi insana ait know-how'ın
üretilen tüm mal ve hizmetlere nasıl uygulanacağını gösteren bir ekonomidir.
Bilgi ekonomisinde ekonomiye ait artı değerler kas gücünden çok beyin gücüyle
oluşturulmaktadır.(4)
2. Dijitalleşme: Bilgi ekonomisi bir dijital ekonomidir. İnsanların
haberleşmesi, hükümet kararlarının gönderilmesi, işletme faaliyetleri, fon
değişimleri vb. birler ve sıfırlara dayalı dijital kodlamalar yardımıyla
gerçekleştirilmektedir. Analog haberleşme araçları da (raporlar, toplantılar,
telefon görüşmeleri, dizaynlar vb.) dijital kodlara dönüştürülerek ilgililerin
hizmetine sunulmaktadır.
3. Dışsallık: Herhangi bir ekonomik faaliyet sonucu yaratılan fayda, üçüncü
kişileri de olumlu veya olumsuz bir biçimde etkileyebilmektedir. Eğer üçüncü
kişiler, her hangi bir bedel ödemeden mal ve hizmet üretiminden olumlu bir
şekilde etkileniyorsa pozitif dışsallık, olumsuz bir biçimde etkileniyorsa
negatif dışsallık söz konusudur. Bilgi ekonomisi bu bağlamda pozitif
dışsallıkları ifade etmektedir. Bilgi ekonomisinde dışsallık temel olarak, aynı
ürünün kullanılan miktarı arttıkça ürünün değerinin arttığı görüşüne dayanır.
Ayrıca ürünün kullanıcı sayısı arttıkça piyasa aracılığı ile fiyatların ve
maliyetlerin düştüğü, verimliliğin de arttığı görülmektedir.
4. Küreselleşme: Bilgi temel kaynak olunca ve bilgiye ışık hızında ulaşma
gerçekleşince ülke ekonomilerinin birbirleriyle etkileşimleri artmakta,
dolayısıyla dünyada tüm ülke ekonomilerinin yer aldığı bir küresel ekonomik
yapıya doğru olan eğilim hızlanmaktadır.
2. BİLGİ'NİN ÜRETİM FONKSİYONU VE ÜRETİM ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
Bilgi ekonomisi, ekonominin üçlü sac ayağı olarak nitelendirdiğimiz üretim,
tüketim ve dağıtm ilişkilerini ve ekonomik yapının tümünü bilgi temeli üzerine
yeniden yapılandırmaktadır. 2.1. Bilgi Ekonomisi'nin Üretim Fonksiyonu Üzerindeki Etkileri
Üretim fonksiyonu, belirli bir üretim teknolojisinde her girdiden belli bir
miktar kullanıldığında, ne kadar ürün elde edileceğini gösteren bir
fonksiyondur.(5)
Bilgi ekonomik bir kavramdır. Bilginin üretim faaliyetleri üzerindeki etkisi
bir üretim faktörü olarak üretim fonksiyonuna dahil edilmesiyle belirlenebilir.
Bilgi; üretim fonksiyonunun tanımlanmasında kabul edilen temel varsayımlar göz
ardı edilmeden, üretim fonksiyonundaki değişikliklerin incelenmesi için diğer
iki temel üretim faktörüne (emek, sermaye) üçüncü bir faktör yada değişken
olarak dahil edilebilir.
Kısaca; TÜ = f (K,L) şeklinde ifade edilen klâsik üretim fonksiyonu;
TÜ = F (K,L,I) şekline dönüşmüştür.
TÜ = Üretim
K= Üretime katılan sermaye miktarı.
L = Üretime katılan emek miktarı.
I = Information (teknolojik gelişme katsayısı) (bilgi katsayısı)
Bilginin üretim faktörü haline dönüştürülmesi üç şekilde gerçekleşebilir.(6) · Klasik üretim süreçlerinin, mal yada hizmetlerin sürekli olarak
iyileştirilmesi.
· Daha önce var olan bilginin sürekli olarak işlenmesi yoluyla ondan yeni ve
farklı üretim süreçlerinin, mal ve hizmetlerin elde edilmesi.
· Daha önce var olmayan yeni bilginin geliştirilmesi suretiyle yeni
ihtiyaçların, üretim süreçlerinin, mal ve hizmetlerin ortaya konulması kısaca
gerçek yeniliğin yapılması.
Bilgi diğer üretim faktörlerinin aksine kullanıldıkça, yayıldıkça
verimliliği ve paylaşıldıkça miktarı artan bir faktördür. Bilgi diğer üretim
faktörlerine göre çok daha akışkan bir özelliğe sahiptir.(7) Dolayısıyla bilgi
potansiyel olarak sınırsızdır.
Aşağıdaki şekilde öncelikle toplam ürün fonksiyonunun kısa dönemde verimlilik
artışı sonucu ve bilginin üretimde artan verimler koşulunu sağlaması sonucu
değişimi incelenmiştir. Daha sonra uzun dönemde bilginin üretim üzerindeki
etkileri değerlendirilmeye çalışılmıştır. Şekil 1: Bilgi ve İletişim Teknolojileri İle Üretim ve Verim
Artışı Kaynak: A. KONTSOYİANNİS, Modern Mikro İktisat, Çev: Muzaffer
SARIMEŞELİ, Teori Yayınları, Ankara, s.97
Yukarıda TÜ toplam ürün fonksiyonunun kısa dönemde statik olarak belirli bir
sabit sermaye ve bilgi seviyesi için geçerli olduğu varsayılmaktadır. Eğer
sermaye miktarı sabit kabul edilerek bilgi seviyesinde bir artış meydana gelirse
Lı miktar kullanılan emek faktörünün TÜ'e olan katkısı Üı'den Ü2'ye artmaktadır.
Üretim miktarındaki bu artış bilginin verimliliği arttırması sonucu
gerçekleşmiştir.
Bilginin üretimde artan verimleri geçerli kılması sonucu toplam ürün
fonksiyonunun şekli değişecektir. Teknik olarak üretimde artan verimlerin
geçerli olması; değişken girdi kullanımı arttıkça toplam ürünün (TÜ) artan
oranda artması şeklinde ifade edileceği için, toplam ürün (TÜ) fonksiyonu
aşağıdaki gibi çizilebilir. Şekil 2: Üretimde Bilgi ve İletişim Teknolojileri Sonucu
Artan Verimlerin Geçerli Olması Kaynak: Sadık ACAR, Uluslararası Reel Ticaret, Teori,
Politika, DEÜ yay. İzmir, 2000.
Üretimde artan verimleri ifade eden toplam ürün fonksiyonunun birinci ve
ikinci türevleri pozitif değerler alacaktır. Diğer bir ifadeyle marjinal ürün
değeri pozitif, artan değerler alacak ve sıfır olmayacaktır. Bu durumda marjinal
maliyet ve ortalama maliyet eğrileri negatif eğimli eğriler olacaktır.
Tüm üretim faktörlerinin değişken olduğu uzun dönem dikkate alındığında;
bilginin üretim faktörlerinin verimlilikleri üzerinde etkili olarak ölçek
artışına karşılık daha fazla ürün artışı yaratılmasına neden olabileceği
söylenebilir. Teknik gelişmenin sağladığı verimlilik artışını "eş ürün" eğrileri
yardımıyla göstermek mümkündür. Yeni bilgi birikiminin ortaya koyduğu üretim
teknolojisinin kullanılmasıyla üretim faktörleri arasındaki bileşim oranı da
değişime uğrayacaktır.(8)
Şekil 4: Üretim Teknolojisindeki Değişim Sonucu Verimlilik
Artışı
Kaynak: Zekai ÖZDEMİR, Mikro İktisadi Analiz, Der Yayınları, 2. Baskı,
İstanbul 2000, s. 175
Görüldüğü gibi teknolojideki değişim sonucu eş-ürün paftası değişikliğe
uğramış ve yeni eş ürün paftasında faktör bileşimleri üretimi (örneğe göre) %50
artmıştır. 2.2. Bilgi Ekonomisi'nin Üretim Üzerindeki Etkileri
Üretim fonksiyonunda; üretimin artması, üretim sürecine gittikçe daha çok
miktarda üretim faktörü (emek, sermaye) katılması ile sağlanmaktadır. Ancak bu
üretim faktörlerinin kısa dönemde veri, uzun dönemde ise sınırlı oluşu, ayrıca
daha çok emek kullanımının kıtlığı sabit sermayeye bağlı oluşu, ekonomik büyüme
için başka yollar aranmasına neden olmuştur. İktisat tarihi incelendiğinde bu
soruya teorik olarak ilk cevabın A.Smith tarafından "verimlilik" olarak
verildiği görülmektedir.(9)
Geleneksel üretimde gerek üretimin ilk aşaması gerekse devam eden tekrar
üretim aşamaları her seferinde önemli miktarlarda maliyet unsurları
taşımaktadır. Aynı zamanda, çoğu geleneksel üretimde mal ve hizmet üretimi
katlanılan ilk maliyetler geri kazanılabilir maliyetlerdir. Bu anlam itibariyle
batık-maliyet değildir.
Sayısal üretimde bilginin üretim faktörü olarak etkisi geleneksel üretime
nispeten daha yoğundur. Bilginin üretim faktörü haline dönüşümünde söz konusu
olan özellikle ikinci ve üçüncü durum yani daha önce varolan bilginin sürekli
olarak işlenmesi yoluyla ondan yeni ve farklı üretim süreçlerinin, mal ve
hizmetlerin elde edilmesi ile gerçek yeniliğin yapılması süreci sayısal malların
üretiminde temel unsur olarak görülmektedir.
Sayısal mal ve hizmet üretiminde maliyet yapısı geleneksel üretimden
farklılıklar göstermektedir. Sayısal malların üretimi başlangıçta genellikle
yüklü miktarda yatırım gerektirmektedir. Bu yatırımlar "batık maliyet" olarak
adlandırılabilir. Batık maliyet kavramı ile yatırımdan vazgeçildiği takdirde
yatırım mallarının satışı yoluyla veya başka bir yol ile geri kazanılamayan
maliyetlerden bahsedilmektedir. Ancak sayısal mallar bir kez üretildikten sonra
tekrar üretimi (veya diğer bir ifade ile kopyalanması) oldukça düşük maliyetlere
konu olmaktadır.(10)
Dolayısıyla sayısal malların üretiminde üretim miktarı arttıkça marjinal ve
ortalama maliyetlerde azalma ve artan getiri eğilimi görülmektedir. Bu tip
malların üretiminde malı geliştirmenin maliyeti önemli fakat daha sonra onu
kopyalamanın veya benzerlerini piyasaya sürmenin maliyeti son derece düşük
olduğu için marjinal maliyet çok düşük hatta sıfıra yakın olabilmektedir. 3. BİLGİ EKONOMİSİ'NİN TÜKETİM ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
İktisat kuramının iktisadi davranan insanı (Homo-Economics), para, fiyat,
pazar, kar, faiz, ücret ve yatırım gibi iktisadi kavramları ele alarak iktisadi
davranış modeline alternatif üreten insandır. İktisat biliminin temel görevi,
ihtiyaçları, kaynakları ve teknolojiyi etkin ve optimum şekilde bir araya
getirmeye çalışan birey davranışlarını incelemektir.(11)
Tüketiciler, piyasalardan ihtiyaç duydukları mal ve hizmetleri satın almak
isterler. Tüketici bir malı alırken bu malın tüketimi neticesinde faydasını
maksimum kılmak istemektedir. Aynı zamanda fayda maksimizasyonunu en düşük
maliyetle karşılamayı hedeflemektedir. Bu durumda tüketiciler en az fedakarlık
veya bedelle en fazla mal/hizmet veya fayda/tatmin elde etmek isterler.
Tüketici davranışlarını bir başka deyişle tüketim eğilimini belirleyen bir
çok faktörden söz edilebilir. Genel olarak tüketici davranışları üç temel faktör
üzerine kuruludur:
- Kültürel Etkiler: Davranış normları, sosyalleşme,
- Bireysel Etkiler. Güdülenme, duygular, öğrenme ve hatırlama, tutum,
algılama, rasyonel ve rasyonel olmayan düşünce, kişilik karakteri,
- Gurup Etkileri: Taklit etme, öneri alma, aile, sosyal etkiler, etnik ve
dinsel etkiler, sosyal sınıf, önderlerin etkisi(12)
Bilgi ekonomisi bilgi ve teknolojideki gelişmeler sonucu bazı geleneksel
malların yeni bir ihtiyacı karşılar hale gelmesine veya yeni bir ihtiyacı ortaya
koyan sayısal malların geliştirilmesine neden olmaktadır. Bilgi ve teknolojideki
gelişmeler öylesine hızlı bir şekilde gerçekleşmektedir ki; ürünlerin yaşam
süreleri kısalmakta ve bir önceki ürün ihtiyacı karşılamaz hale gelebilmektedir.
Bu durumda özellikle sayısal malların bir üst versiyonları veya yeni sürümleri
üretilmekte ve bunan uygun yüksek kapasiteli makine ve teçhizat üretimi
gerçekleştirilmektedir.
Bilgi ekonomisi tüketicilerin maksimum faydaya ulaşmalarında farklı davranış
modelleri geliştirmelerine neden olmaktadır. Tüketiciler daha önceleri ihtiyaç
duydukları mal ve hizmetleri satın almak için doğrudan firmalar ile fiziksel bir
iletişim kurmak durumundaydılar. Ancak bilgi ekonomisi tüketicilere artık mal ve
hizmetleri arz eden firmalar ile çeşitli iletişim olanakları veya internet
ortamında karşılaşarak satın alma olanağı yaratmaktadır. Bilgi ekonomisi
anlayışının henüz yerleşmediği ülkelerde tüketiciler malları dokunmak, koklamak,
denemek suretiyle satın almaktaydılar. Bilgi ekonomisinde mallar sanal ortamda
sergilendiğinden bu tür geleneksel davranış modelleri değişime uğramaktadır.
Tüketiciler için artık muhtelif hava koşullarında dükkan dükkan gezmek yerine
aranan özel ürünlerin çok kısa sürede bulunması ve eve bir iki gün içinde teslim
edilebilmesi, ödemelerin güvenli olarak yapılabilmesi, ürün ödeme iadesi, daha
uygun fiyatların seçilmesi, satış sonrası destek ve zaman tasarrufu gibi konular
söz konusudur.
Bilgi ekonomisinde tüketicilerin tüketim alışkanlıkları da bir takım
değişmelere uğramıştır. Örneğin, Televizyon yerine DVD player, adres defteri
yerine notebooklar kullanılmaya başlanmıştır. Ayrıca Bilgi ekonomide Internet
üzerinden satılan ürünlerin içinde en fazla ilgiyi kitap ve CD çekmektedir.
Ardından sırayla bilgisayar ve bilgisayar parçaları, tiyatro, sinema ve seyahat
bileti, hediyelik eşya, otel rezervasyonu, oyuncak, spor malzemeleri, elektronik
eşya ve kozmetik ürünleri tercih edilmektedir.(13) Bilgi ekonomsi ile artık tüketici için güncel olan; tüketim kolaylığı,
ihtiyaçların tatminindeki hizmet kolaylığı ve firmaların müşteri değerine önem
vermeleridir. Böylelikle tüketicilerin toplam fayda seviyelerinde ve yaşam
kalitelerinde artış meydana geleceği söylenebilir. 4. BİLGİ EKONOMİSİ'NİN PİYASA YAPISI ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
Bilgi ekonomisi bir taraftan küreselleşme yoluyla geleneksel ekonomik yapıyı
deviren, diğer taraftan bilgi ve iletişim ekonomileriyle pazarın yapısını
değiştiren bir güçtür. İktisat biliminde kaynakların tahsisi ve ekonomik
kazanımların dağılımları temelinde esas model olarak "tam rekabet piyasası"
varsayılmaktadır. Ancak gerçek dünyada çok sık karşılaşılan piyasa modelinin
ise; "eksik rekabet piyasaları" olduğu gözlemlenmektedir. Eksik rekabet;
monopolist eğilimlerin yaygınlaşması, patent koruma önlemleri, mevzuatlar gibi
teknik ve yönetsel araçların etkisi ile oluşabilir. Oysa Bilgi ekonomide eksik
rekabet, ekonominin kendi yapısında var olan bir olgu olarak
değerlendirilmektedir. 4.1 Bilgi Ekonomisi'nin Tam Rekabet Piyasası Üzerindeki Olası
Etkileri
Bilgi ekonomisinin piyasa yapları üzerindeki olası etkileri incelenirken
öncelikle tam rekabet piyasasının temel özellikleri, daha sonra ise piyasa
dengesinin oluşumu ve fiyat tespiti kapsamında farklılıklar ortaya konulmaya
çalışılacaktır.
- Ürünün Homojen Olması Özelliği:
Tam rekabet piyasasında değişik satıcıların satışa çıkardıkları mallar
arasında bir fark olmadığı varsayılmaktadır.(14) Alıcıların gözünde firmaların
sattığı mal aynıdır. Homojenlik özelliği bulunan bir piyasada belirli bir mal
veya hizmeti üreten çok sayıda firma olsa da her birimin arasında ne objektif
olarak ne de subjektif olarak bir fark bulunmamaktadır.
Bilbi ekonomisinde ise mal ve hizmetlerin homojen olduğu söylenemez.
Özellikle sayısal mallarda aynı ürün farklı yöntemlerle üretilebilmektedir.
Bilgi ekonomisinde bazı mal ve hizmetlerin internet ortamında üretimi ve satışı
mümkündür. İnternet ortamında mal ve hizmetler web sayfaları yardımıyla satışa
sunulur. Tüketiciler bu web sayfalarından hareketle mal ve hizmet hakkında bilgi
edinir ve ürünü satın alırlar. Tüketiciler web sayfalarında reklamı yapılan
ürünün hangi firma tarafından üretildiği ve satıldığı konusuyla genellikle
ilgilenmezler.
Ancak, internet ortamında bazı mal veya hizmet üretimlerinin doğrudan doğruya
talep edenlerin kişisel tercihlerinin alınması suretiyle yapılması da mümkün
olmaktadır. Sayısal malların kişi veya firmalar için özel çözümleri içeren
üretimleri yapılmaktadır. Bu durumda kişiye özel üretim yani heterojenlik
artmaktadır.
- Atomizite Özelliği:
Tam rekabet piyasasında alıcı ve satıcıların birinin ve birkaçının piyasa
fiyatı üzerinde etkili olamayacağı kadar çok sayıda oldukları
varsayılmaktadır.(15) Bu durumda alıcı ve satıcılar piyasada oluşan fiyatı veri
olarak kabullenecek ve bireysel veya grup davranışıyla
değiştiremeyeceklerdir.(16)
Bilgi ekonomisinde ise alıcı ve satıcıların sayısı sınırlıdır. Özellikle
sayısal mal ve hizmetlerin üretimi yüksek oranda teknoloji ve bilgi içerdiğinden
bu mal ve hizmetleri üreten firma sayısı sınırlı olmaktadır. Sınırlı sayıda
firmanın (belki de bir firmanın) gerçekleştirmiş olduğu bir sayısal mal
üretiminde piyasa fiyatını da belirleme gücü olduğu görülmektedir.
Bilgi ekonomisinde sanal ortamda mal ve hizmet üretmek veya satmak isteyen
firma veya şahısların internetten yararlanma zorunluluğu söz konusudur. Oysa
internete bağlanabilecek olan bilgisayar sayısı IP numaraları ile sınırlıdır.
2002 yılı itibariyle aynı anda internete bağlanabilen bilgisayar sayısı
4,294,967,296 dır. Bu açıdan bakıldığında dünyanın nüfusuna göre aynı anda
internete bağlanabilecek bilgisayar sayısının şu anki mevcut teknoloji (bant
genişliği) ile çok sayıda olduğu söylenebilir.
- Piyasaya Giriş ve Çıkışların Serbest Olması Özelliği:
Tam rekabet piyasasında alıcıların ve satıcıların piyasaya girişlerini ve
çıkışlarını engelleyen yasal veya yasadışı hiçbir unsurun olmadığı varsayılır.
Bir kimsenin veya firmanın bir malı üretip üretmemesi, satıp satmaması satın
alıp almaması sadece kendi kararına bağlıdır.
Bilgi ekonomisinde, üretimde artan verim azalan maliyet koşullarının geçerli
olması firmaları üretim yapmaya teşvik edecektir. Aynı zamanda artan rekabet ve
küreselleşme sayesinde firmaların ihtiyaç duydukları girdileri daha ucuza ve
istedikleri yerden karşılayabilme olanaklarına kavuşmuş olmaları; bir bütün
olarak düşünüldüğünde piyasaya giriş/çıkış engellerini azaltacaktır.(17) Sanal
ortamda faaliyet göstermek isteyen kişi ve firmalar, faaliyet türlerine ve
coğrafi konumlarına göre "alan isimleri(18)" almak zorundadırlar. Alan ismi alan
kişi ve firmalar sanal ortamda faaliyet gösterebilir. Alan isimleri belirli bir
bedel (çok az) karşılığında belirli hukuki kurallar çerçevesinde alınır. Bu
açıdan bakıldığında bilgi ekonomisinde piyasaya giriş ve çıkışların belirli ölçü
ve kurallarda serbest olduğu söylenebilir.
Diğer yandan bilgi ekonomisinde özellikle sayısal malların üretiminde bu
üretimin doğal nitelikleri nedeniyle piyasaya giriş engelleri artmaktadır.
Belirli bir sayısal malın üretilebilmesi için yüksek bilgi ve teknoloji birikimi
ile başlangıçta yüksek yatırım maliyeti gerekmektedir. Sayısal mal üretildikten
sonra da çeşitli yasal düzenlemelerle (patent hakları, lisanslar) tüm fikri
hakları korunmaktadır.
- Tam Bilgi Sahibi Olma Özelliği:
Tam rekabet piyasasında alıcı ve satıcılardan her birinin, piyasa ile ilgili
her çeşit bilgiye her an sahip olduğu varsayılmaktadır. Alıcı ve satıcılar
piyasa fiyatlarını, ürünün özelliklerini anında öğrenirler. Diğer yandan tam
rekabet piyasasında alıcı ve satıcıların gelecek hakkında da bilgi sahibi
oldukları kabul edilmektedir.
Bilgi ekonomisinde ise, iletişim olanaklarının artması ve özellikle internet
hem alıcı ve satıcıların daha kolay bilgi edinmelerini sağlamakta hem de işlem
maliyetleri içinde en önde gelen bilgi edinme maliyetini azaltmaktadır. İnternet
dünyayı tek bir piyasa haline getirdiği için, en düşük fiyatı, yani piyasa
açısından en etkin fiyatı bulabilme olasılığını arttırmaktadır. Bu durum aslında
sanal piyasalarda fiyattaki farklılaşmalara karşın talebin duyarlılığının yüksek
olduğunu göstermektedir.(19) Bunun sonucunda fiyatların homojenleşme eğilimine
girdiği söylenebilir. Bilgi ekonomisinde internetten tam yararlananların piyasa
hakkında kazanımları, internetten yararlanmayanlara göre artmaktadır.
Tam rekabet piyasasında bir mal veya hizmetin arzı ve talebi yukarıdaki tam
rekabet piyasasının özelliklerine bağlı olarak fiyatı belirlemede yeterli
olacaktır. Piyasada oluşan bu fiyatı veri kabul eden firmalar için denge üretim
düzeyinin belirlenmesi teorik olarak marjinal maliyet fiyat eşitliğinde
olmaktadır.
Bilgi ekonomisinde faaliyet gösteren firmalar fiyat belirlemede güçlük
çekebilir. Özellikle sayısal mallarda ilk ürünün üretilmesinden sonraki her
üretimin maliyeti azalmakta bazı durumlarda ise sıfıra inmektedir. (MM=0).(20)
Bu durumda bilgi ekonomisinde fiyatın marjinal maliyete eşit olarak (MM=Fiyat)
belirlemesi olasılığı bulunmamaktadır. Firmalar ürünlerini öyle bir fiyattan
satmalıdırlar ki bu fiyat hem marjinal maliyetten yüksek olmalı, hem de satış
gelirleri firmanın ürün geliştirmeye harcadığı yüksek sabit maliyetleri
karşılamalıdır.
- Bilgi Ekonomisinde Tam Rekabet Piyasa Koşullarında Kısa Dönem Firma
Dengesi
Kısa dönem firmanın üretim miktarını değiştirebileceği fakat teknik
kapasitesini değiştirmeye zaman bulamayacağı dönemi kapsar. Kısa dönemde bir
endüstriye yeni firmaların girmesi veya terk etmesi için zaman olmadığı
düşünüldüğünde; firma sayısı sabit olacaktır.
Tam rekabet piyasasında fiyat firmalar için veri olduğundan, firmaların
piyasada oluşan fiyat üzerinde hiçbir kontrolü ve etkisi söz konusu değildir. Bu
anlamda firma etkileyemeyeceği fiyatı baz alarak "kar maksimizasyonu"'nu
sağlamaya çalışır. Bilindiği gibi toplam kar toplam hasılat ile toplam maliyet
arasındaki pozitif farktır. Toplam kar fonksiyonunda, gerek toplam hasılat
gerekse toplam maliyet üretim seviyesinin bir fonksiyonudur.(21)
Bilgi ekonomisinde üretim ile hasılat ve maliyet arasındaki fonksiyonel
ilişki biraz farklıdır. Bu çalışmada daha önce açıklandığı gibi; Bilgi
ekonomisinde üretimde değişken girdi miktarı arttıkça toplam ürün artan oranda
artmakta yani toplam ürün fonksiyonu sürekli pozitif eğilimli olmaktadır.
Üretim arttıkça verimin artması marjinal maliyet eğrisinin eğiminin negatif
olması demektir. Marjinal maliyet eğrisi, ortalama maliyet eğrisini de aşağı
doğru çekecek ve onun da eğimi negatif olacaktır.(22)
Bu tespitler bağlamında tam rekabet piyasasında belirlenen bir fiyat baz
alınarak olası kısa dönem firma dengesi aşağıda incelenmiştir.
Şekil 5: Bilgi Ekonomisinde Tam Rekabet Piyasa Koşullarında Kısa Dönem
Firma Dengesi
Kaynak : Sadık ACAR, Uluslararası Reel Ticaret, Teori, Politika, DEÜ
yay. İzmir, 2000.
Standart firma teorisine göre denge Marjinal Maliyet fiyat eşitliğinin
(MM=Fiyat), sağlandığı Qı üretim miktarında yani B noktasında gerçekleşir.
Fakat bu B noktası kararlı bir denge noktası değildir; çünkü B'nin sağındaki
üretim miktarlarında marjinal maliyet (MM) azalmaya devam etmektedir. Zaten
firma Qı üretim miktarında FoBAFı dikdörtgeninin alanı kadar zarar etmektedir.
Kısa dönemde üretim Q2'ye kadar arttırılabilir. Q2 üretim miktarında MM=0 dır.
Eldeki faktör miktarları tükendiği için ortalama maliyet ortalama hasılata eşit
olacağından (OM=OH); Toplam Maliyet de Toplam Hasılata (TM=TH) eşittir. Üretimin
daha fazla arttırılması maddeten imkansızdır. Firma C noktasında yani Q2 üretim
miktarında başabaş noktasında normal kar elde etmektedir. Sonuç olarak kısa
dönemde artan verimler firmaya bir kar garantisi getirmeyecektir. Karlılık talep
ve fiyat koşullarına göre değişecektir. 4.2. Bilgi Ekonomisi'nin Monopol Piyasası Üzerindeki Olası
Etkileri
Bilgi ekonomisinde ağırlıklı bir yeri olan teknoloji yoğun(şebeke,
telekomünikasyon) firmaların ayrılmaz bir parçası olan dışsal faktörler,
piyasaya girişi kısıtlayan en önemli engeldir. Dışsal faktörlerin yoğunluğu ve
etkisi nedeniyle piyasanın gerçek anlamda rekabetçi bir piyasa olması
beklenmemelidir. Bu tip piyasalarda ister istemez sınırlı sayıda aktör yer
alacak ve piyasanın yoğunlaşma derecesi yüksek olacaktır. Dolayısıyla bu
piyasalarda monopolist eğilimler bilgi ekonomisinin yapısından kaynaklanan doğal
monopollerdir.(23)
Bu tip piyasalarda bir kez hakimiyet kuran müteşebbislerin dış müdahale
olmadığı takdirde hakimiyetlerini güçlendirerek sürdürmeleri mümkündür. Bu
piyasalarda strateji, pazara ilk girmek ya da ilk girenlerden olmak ve en kısa
sürede pazar payını arttırmaktır. Marjinal maliyetlerin düşük olması ve hızlı
dağıtım teknikleribu sektörlerde faaliyet gösteren firmaların daha çabuk kritik
bir başarı seviyesine ulaşmalarını sağlamaktadır. Başka bir değişle bu
ekonomilerde başarı eşiği daha düşüktür.
- Bilgi Ekonomisinde Eksik Rekabet Koşullarında Kısa Dönem Firma Dengesi
Eksik rekabet piyasalarında en belirgin özellik fiyatların değişken
olmasıdır. Monopolist konumda olan bir firma daha fazla mal satmak için fiyatı
düşürmek zorundadır. Bu karşılaştığı talep fonksiyonun negatif eğilimli olması
demektir. Kısa dönemde firma dengesinin sağlanmasında iki durum söz konusu
olabilir: Birincisi talebin fiyat esnekliğinin, verimin artış hızından veya
maliyetin düşüş hızından büyük olması, ikincisi ise, aksi durumdur.
Şekil 6: Bilgi Ekonomisinde Eksik Rekabet Koşullarında Kısa Dönem Firma
Dengesi
Kaynak: : Sadık ACAR, Uluslararası Reel Ticaret, Teori, Politika, DEÜ
yay. İzmir, 2000.
Monopolist firmanın dengesi MM=MH koşulunun gerçekleştiği A noktası yani Qı
üretim miktarıdır. Ancak bu nokta firma denge noktası değildir. Çünkü A
noktasından veya Qı üretim miktarından sonra MH>MM olacaktır ki bu da firmayı
üretimi arttırmaya teşvik edecektir. O halde üretim artışının duracağı denge
noktası MM'in yatay ekseni kestiği Q2 üretim miktarı olacaktır. Bu noktada
toplam kar ise FoCBK dikdörtgeninin alanı kadar olacaktır. Talep eğrisinin şekli
aşırı toplam kar, normal kar veya zararın belirleyicisi olacaktır.
4.3. Bilgi Ekonomisi'nin Oligopol Piyasası Üzerindeki Olası
Etkileri
Bilgi ekonomisinde oligopolistik bir piyasa yapısı zamanla monopolistik bir
yapıya yönelebilir. Bunun nedeni ise bu tip piyasalarda kazanan her şeyi alır
şeklinde tanımlanan bir rekabete daha yatkın olmasıdır.
Sanal ortamda satış, fiyatların önceden ilan edilmiş olmasını gerekli
kılmaktadır. Bu nedenle tüketiciler ilgilendikleri ürünün fiyatına kolaylıkla
erişebildikleri gibi, rakip teşebbüslerde piyasa fiyatlarını daha kolay
izleyebilme imkanına kavuşabileceklerdir. Bunun sonucunda, yapısal nedenlerle
rekabetin nispeten düşük olduğu piyasalardaki fiyat değişikliklerini bir anlamda
gerçek zamanlı olarak tespit etmek mümkün olacaktır. Rakiplerine oranla daha
düşük bir fiyatlandırma stratejisine başlayan bir teşebbüsün bu hareketi
rakipleri tarafından hemen fark edilecek ve karşı tedbirlerin alınması
muhtemelen gecikmeyecektir. Oysa ki fiyatını düşüren teşebbüsün amacı rakipleri
buna tepki vermeden geçecek süre zarfında satışlarını arttırarak Pazar payını
yükseltmektir.(24)
Fiyat değişikliğinin rakipleri tarafından anında saptanabilmesi nedeniyle
tepkinin gecikmeden verilebilmesi, fiyat indirimi stratejisinin etkisini
azaltacaktır. Bu durumda rakip firmalar da fiyatlarında ayarlama yaparak,
fiyatını kıran firmaya müşteri kapmaya zaman bırakmayacaklardır. Bu nedenle
oligopol niteliği taşıyan müteşebbisler bilgi ekonomisinin yapısal
özelliklerinden kaynaklanan yeni durumdan olumsuz etkilenebileceklerdir. SONUÇ
Bilgi ekonomisinde bilgi ve iletişim teknolojileri üretim fonksiyonu, tüketim
kalıpları ve piyasa yapılarını etkilemektedir.
Üretimde artan verimler geçerli olurken, sayısal mal ve hizmet kullanımı
tüketim kalıbı içersinde yer almaya başlamıştır. Marjinal maliyetin sıfıra yakın
olduğu bilgi ekonomisinde kar maksimizasyonu hedefleyen firmaların karar verme
kuralları da değişmektedir.Bilgi ekonomisinde, piyasada rekabet edebilirliğin önündeki engelleri
kaldırsa da bilgi ekonomisinin doğasından kaynaklanan sebeplerle, piyasada
monopolist eğilimlerin arttığı değerlendirilmektedir.
(1) DTM, "Yeni Ekonomi",
http://www.foreigntrade.gov.tr/ead/ekonomi/sayi3/yeniekon.htm
(08,11,2002)
(2) ÜLGEN Sinan, "Yeni Ekonomide Rekabet Kuralları", http://216.239.39.100/search?q=cache:5khapOmwW_IC:inet-tr.org.tr/inetconf6/tammetin
/ulgen-tam.doc+elektronik+ticaret+yeni+ ekonomi+tan%C4%B1m%C4%B1&hl=
tr&ie=UTF-8&inlang=tr (11,11,2002)
(3) SARIHAN H.İnceler, Teknoloji Yönetimi, Desnet Yayınları, İstanbul,
1998, s. 167
(4) TAPSCOTT Don, Digital Ekonomi, Çev. Ece KOÇ, Koç Sistem
Yayınları, İstanbul, Eylül 1998, s.7
(5) ÖZATEŞLER Mustafa, Ekonomi Bilimi I, Dokuz Eylül Üniversitesi
Yayınları, İzmir, 2000, s.169
(6) UZGÖREN Ergin-KARA Oğuz, "Yeni Ekonominin Üretim, Tüketim Ve Piyasa
Yapısı Çerçevesinde Olası Mikro Ekonomik Etkileri" Dumlupınar Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü dergisi, Yıl 3, Sayı 8, Kasım 2002, (Basılacak
sayı)
(7) TEKİN Mahmut-ÇİÇEK Ercan, Bilgi çağında Bilgi Toplumu ve Bilgi
Ekonomisi, www.ceterisparibus.net/kongre/kocaeli_1.htm - 28k - 12
Tem 2003
(8) UZGÖREN Ergin-KARA Oğuz, a.g.e
(9) UMRUK Noyan, "Bilimsel Ve Teknolojik Gelişme Süreci Ve Ekonomik Büyüme
İle İlgisi" http://www.msb.gov.tr/prgs/bulten/Bulten18_makale.asp?No=3
(18,10,2002)
(10) YÜREKLİ Sıtkı, ""Yeni" Ekonominin "Yeni" Ticaret Biçimi Ve Bileşenleri
: Elektronik Ticaret, Enformasyon Malları Ve E-Para", 1. Ulusal Bilgi Ekonomisi
Kongresi, Kocaeli, 2002
http://www.ceterisparibus.net/kongre/kocaeli_1.htm (12,11,2002)
(11) ÖZDEMİR Zekai, Mikro İktisadi Analiz, Der Yayınları, 2. Baskı,
İstanbul 2000, s.1
(12) GÜNEY Alptekin, "On-Line Tüketici Davranışı"
http://www.danismend.com/konular/
pazarlamayon/PAZ-ON%20LINE%20TUKETICI%20DAVRANISI.HTM (16,10,2002)
(13) ÖZCAN Sinem, "İnternet Üzerinde En Çok Satılan Ürünler",
Informatinweek, 4-10 Ocak 2001, s.23
(14) TÜRKAY Orhan, Mikro İktisat Teorisi, İmaj Yayıncılık, 9. Baskı,
Eylül 2000 Ankara, s.154
(15) TÜRKAY Orhan, a.g.e., s.155
(16) PARASIZ İlker, Modern Mikro Ekonomi, Ezgi Kitabevi, Bursa, 1998,
s.75
(17) DULUPÇU Murat, "Cybernomics İle Ekonomik Gelişme" Anahtar Gazertesi,
Eylül 2001, http://www.5mworld.com/mk5_cybereco.htm(18.12.2002)
(18) IŞIKLI Hasibe, İnternet Alan İsimleri Sistemi, Markalar ve Aalan
İsimleri Arasındaki ilişki, DPT, Şubat 2001, Ankara, s.32
(19) BOZKURT Veysel, Elektronik Ticaret, Alfa Yayınları, Şubat 2000,
s.88
(20) SAHLMAN Willam, The New Economy is Stronger Than You Think Harvard Business Review, November / December 1999
http://www.uri.edu/artsci/ecn/mead/HPR/Overviews/Old_economy.htm
(04,02,2003)
(21) UZGÖREN Ergin-Kara Oğuz, a.g.e.
(22) Sadık ACAR, Uluslararası Reel Ticaret, Teori, Politika, DEÜ y.
İzmir,2000, s 295
(23) İŞCAN Emrah , Yeni Ekonomi, http://www.geocities.com/uretgenogrenciler/yazi/emrah06.htm (06.15.2003)
(24) Metehan SEKBAN, "Yeni Ekonomi ve E-Ticaret",
http://www.unalsavas.kolayweb.com/794245875474.html (07.07.2003) Buraya ilk defa geliyorsanız ismim Atakan Sönmez ve burası hayatimdegisti.com.Boğaziçi üniversitesi mezunuyum ve Türkiyede ilk Subliminal Telkin Uzmanıyım.tıklayın Bir site olsa onu bulanların uykuda dinledikleri mp3 ler ile hayatları değişse… Bir site olsa onu bulanlar hipnoz olmadan sadece subliminal mp3 leri yükleyip ve uykuda dinleyerek hayatlarını değiştirseler. Bu fikir 1995 yılında yani 25 yıl önce çıkmıştı. 15 yıl önce ise bu mp3 lerin kişiye engel olan çekirdek inançlara göre hazırlanması yani cekirdekinanc.com fikri oluştu Hipnoz gibi bir şey mi subliminal mp3 nedir? Tam olarak değil. Öncelikle size engel olan 0-11 yaş arası oluşan bilinçaltı kayıtlarınız yani çekirdek inançlarınız bulunur. Sonra bu çekirdek inançlarınızın pozitif halleri olumlamalar isminize özel olarak mp3 lerin ve müziğin içine gizlenir. Siz de uykuda ya da uyanıkken bu mp3 leri dinleyerek sonuç alırsınız. Çocukluğunuzda size söylenenlerin tam tersini dinlediğiniz kayıtlarla binlerce kez bilinçaltınıza yerleştirmiş oluruz. Çekirdek inançların hayatımda engellere neden olduğunu nasıl anlarım? Hayatınızda hep aynı şeyler tekrar ediyorsa. İlişkilerde hep aynı şeyleri yaşıyorsanız... Aşırı fedakar bir yapınız varsa ve bu sanki göreviniz haline geldiyse. Birilerini kurtarmaya çalışıyorsanız. Paranızın bereketi yoksa sürekli gereksiz harcamalar çıkıyorsa birikim yapamıyorsanız. Hayır demekte zorlanıyorsanız. Odaklanmakta bir şeyleri devam ettirmekte sorun yaşıyorsanız. İlişkilerde mıknatıs gibi sorunlu kişileri çekiyorsanız. İş hayatında iniş çıkışlar sürekli oluyorsa. Ertelemeleriniz fazla ise. Aşırı kontrolcü ve garantici bir yapınız varsa kaygı düzeyiniz yüksekse hep en kötü ihtimali düşünüyorsanız ve şanssızlıkları sorunlu olayları ve sorunlu kişileri hayatınıza çekiyorsanız çocuk yaşta oluşan çekirdek inançlar hayatınızı yönetiyor olabilir.
25. yıla özel şimdi arayanlara 5 dakikalık çekirdek inanç ön tespit ve bir günlük deneme telkin mp3 ücretsizdir. Ön tespitte size engel olan birkaç çekirdek inanç örneği verilir. Atakan Sönmez tarafından yapılır ve bilgi amaçlıdır. +90 5424475050 Türkiye dışındakiler whatsapp tan arayabilir cekirdekinanc.com inceleyiniz. |