Duygusal zeka Duygusal zeka kavramının geliştirilmesindeki en önemli çalışmalardan biri
psikolog Daniel Goleman (New York Times) tarafından gerçekleştirilmiştir.
Duygusal zeka kavramı üzerinde yapılan çalışmaları geniş kitlelere ulaştıran
Goleman, "Duygusal Zeka" adlı kitabında, EQ (Emotional Intelligence – Duygusal
Zeka)'nun başarı üzerindeki etkisini kanıtlamaya çalışmıştır.
İnsanlarla olan iletişimimizi birebir etkileyen duygusal zeka, aynı zamanda bireyin sahip olduğu potansiyeli açığa
çıkartmasında da etkin bir rol oynuyor.
Yetkinlikler açısından duygusal
zekayı:
MotivasyonKendini tanımak ve farkındalık
Kendini
yönetmek
Empati (kendini başkalarının yerine koyarak düşünebilme)
İletişim
ve uyum gücü
Takım ruhu oluşturabilme olarak düşünülebiliriz.
Kısaca EQ;
kişinin kendi duygularını tanıyan, kendine güvenen, iç motivasyonunu sağlayarak
yenilikçi bir birey olmasını sağlamanın ötesinde; kişinin elde edeceği
farkındalığı toplumsal boyuta da taşıyarak başkalarıyla olan çok yönlü
ilişkilerinde liderlik özelliklerini kullanabilmesini sağlayan etkili bir
faktör.
Giderek zorlaşan ekonomik koşullar içinde pek çok şirket 'duygusal zeka'nın
önemi üzerinde her geçen gün daha da fazla durarak; bunun sonucunda da çeşitli
eğitimlerle çalışanların duygusal zekalarını belirli bir düzeyde
geliştirmelerini sağlamaya çalışıyor. Çalışanlarında duygu yönetimini ve etkin
iletişimi geliştirebilmesi , uzlaşma ve takım çalışması getirebilmeyi, sürekli
gelişim sonucunda kalıcı başarılar yaratmayı hedefleyen günümüz şirketleri
açısından bakıldığında da EQ, çalışma hayatının "kalbi" durumunda. Niteliklerin
giderek değer kazandığı bugünün iş dünyasında kalıcı olabilmek için, yalnızca
"beyin" gücünün etkili olmadığı, "duygusal yetenek"in de sahip olduklarımızı
doğru bir şekilde kullanabilmemizi sağlaması açısından bir değer haline
dönüştüğü görülüyor.
Kurumlar için Duygusal Zeka
Duygusal zekanın yalnızca insanlara özgü olduğunu düşünmek yeterli değil.
Kurumsal yapıları tıpkı yaşayan bir organizma gibi işleyen, farklı "organlardan"
oluşan şirketlerin de kendilerine özgü duygusal zekaları bulunuyor. Kurumsal
yapı tıpkı yaşayan bir organizma gibi işlemekte; farklı "organlardan"
oluşmaktadır. Bu karmaşık yapı içindeki "kalbin" insan olarak belirlenmesi
kurumların uzun süreli başarısındaki en önemli faktör. En temel yatırımını
"insan" üzerine yapan şirketler iş dünyasındaki rekabetçi ortamından yüksek
verimlilikle sıyrılmayı başarıyor. Çalışanlarının duygularına, fikirlerine ve
emeklerine yönelik yaratılan bir kültürle işleyen; bu amaçla eğitim ve sürekli
değişimi ön plana çıkartabilen kurumlar gelecekte de başarılarını sürdürebilecek
yapılar olacak.
Başarı için gereken kurumsal duygusal zekanın
anlamı:
Motivasyon
Duyguları yönetmek
Empati
Kurumsal açıdan
duyguları tanımak
Motivasyon
Günümüzün büyük şirketlerinin deneyimleri gösteriyor ki, çalışanların
performansı bireysel motivasyonun yanında kurumsal motivasyon ile birlikte daha
fazla artabiliyor. Bütün bunların yanında, kurumsal eksikliklerin "farkındalığı"
gelecekteki yatırımların verimliliği için gerekli. Değişim sürecinde çalışanlara
uygulanan esneklik ve uzlaşmacı yaklaşım da şirket çalışanlarının yeni koşullara
uyumunu arttıran önemli bir kurumsal motivasyon aracı halini alıyor.
"Hayatta kalabilme"yi hedefleyen bir kurumsal "organizma" için en önemli ön
koşul çalışanlarla kurulan duygusal yakınlığın yanında, çalışılanlarla da
kurulacak kuvvetli bir bağ ve "farkındalık".
Duyguları yönetmek
Geçmişte kurumlar müşteriler ve pazar payı için rekabet diyordu. Günümüzde
ise kurumlar en iyi çalışanı yakalayabilmek için yarışıyorlar. Amaç, "doğru
kadroyu" kurabilmek. Doğru kişileri etkilemeyi başaran, bu kişilerin içindeki
"en iyi" leri ortaya çıkarmaları için onlara ilham verebilen şirketler
profesyonel anlamda rekabete hazır olan bir grubu temsil ediyor. Bu sadece bilgi
yarışı değil, aynı zamanda duyguların doğru kullanımını zorunlu kılan, kapsamlı
bir rekabet ortamı. Günümüzde, çalışanların doğru şirkette yer alma istekleri de
kurumsal duygusal zekanın iş hayatındaki yerinin önemli bir göstergesi haline
geliyor. Sadece yapılan iş ücret ya da alınan ücret için çekici kılınan bir
şirket, çalışanlarını uzun vadede kaybedebiliyor. Bu nedenle, şirketler işe alım
sürecinin devamında da çalışanlarının potansiyellerini ortaya çıkartmalarına
yardımcı olacak olanakları temin etmekle yükümlü hale geliyorlar.
Müşteri odaklı yaklaşımlar yerine, çalışan odaklı yaklaşımlara sahip
kurumların müşteri ilişkilerinde daha kalıcı ve sürekli olmayı başardıkları
görülüyor.
Önceliğini çalışanlarına veren şirketlerde, çalışanlar
önceliklerini müşterilerine vermektedirler. Şirket içinde ya da şirket dışında,
kurulan tüm ilişkilerde, insan faktörünün ön planda tutulması, olayların
çalışanların bakış açısı ile ele alınabilmesi gerekmektedir.
Empati
Amerikan Çalışma Bakanlığı'nın 1995 yılındaki verilerine göre istifa
edenlerin %46'sı takdir edilmedikleri gerekçesi ile istifa etmişlerdir. Pek çok
şirket, çalışanlarının yaptıklarını onların gözüyle değerlendirememekte ve
onların ihtiyaçlarına hitap edememektedir. Duygusal zekası yüksek kurumlar bu
noktada diğerlerinden ayrılıyorlar. Empati yolu ile olayları çalışanlarının
gözüyle ele alan bu şirketler, çalışanlarını optimist yaklaşımlarla
değerlendirirken, onların ihtiyaçları doğrultusunda da geri bildirim veriyorlar.
Bu değerlendirme ve geri bildirimlerle şirketler gibi kurumsal sorunlarla zaman
kaybetmek yerine, uzlaşmacı politikalarla, çalışanların performanslarının
arttırılması amaçlanıyor. Hedef; kurumdaki her bir çalışanın "kurumsal hedefleri
gerçekleştirmek için" her şeyini ortaya koymasını sağlamaktır. Bunu yapmanın da
en etkin yolu duygusal zekayı kullanmak olacaktır.
Otoritenin ağır bastığı şirketlerde uygulanan baskıcı tutum genellikle
çalışanların işten ayrılması ile son bulmaktadır. Bu nedenle, duygusal zeka hem
bireyler, hem de kurumlar için duygusal karmaşalarda doğru tepki verebilmeyi
sağlarken; aynı zamanda öfke, stres ve kötümserliğin kontrolü için gereken
kontrol mekanizmasını kullanabilme yetisini geliştirmektedir.
Kurumsal Açıdan Duyguları Tanımak
Kurumlar ve çalışanlar açısından duyuların "bilincinde" olma oldukça
önemlidir. Pesimist yaklaşımlardan arındırılmış tutumlar sergilemek şirketin
hedeflerine ulaşmasındaki en önemli adımlardan biridir. "Kurum hayatı" içinde
insana yer verme ile duyguları tanımaya yönelik ilk adımı atan şirketler toplam
kalite anlayışı içinde kalıcı başarılar hedeflemektedir.
İnsanlara ve şirketlere uzun yıllardır etkin iletişim ve duygusal zeka
üzerine eğitimler veren Claus Moller' e göre her alanda kalite için şirketlerde
"insan faktörü" öne çıkartılmalıdır. Moller' göre "kazanan" şirketlerde bulunan
özellikler:
Takım çalışması
Ortak vizyon
Değişime açıklık
Azim
İletişim
becerisi
Ödüllendirme
Sürekli öğrenim
Paylaşım
En önemli özellik ise, tüm bu kriterlerin her bir çalışan tarafından
benimsenmesidir. Bu özellikleri içinde bulunduran şirketlerde lidere ayrı bir
görev düşmektedir. Yüksek bir duygusal zekaya sahip liderden beklenen,
çalışanlarla, bütün bu özellikleri en iyi şekilde benimsemelerini sağlayacak
doğru iletişim yollarını kurmasıdır.
Her şeyden önce bir "insan" olarak diğer "insanlarla" sürekli iletişim içinde
çalışmakta olduğunun bilincinde olan bir lider kamusal alanda şirketlerinin
temsilcileri durumundadır. Gerek kurum içinde, gerekse kurum dışında pek çok
kişi ile iletişim kurmak zorunda olan bu lider, empati kurabilme yeteneği ile
karşısındaki kişilere nasıl hitap etmesi gerektiğinin bilincindedir.
Çalışanların ihtiyaçlarını doğru olarak belirleyebilir ve bu doğrultuda
ihtiyaçların giderilmesi için gerekli olan "yapıcı" geri bildirimi
verebilir.
Hayat felsefesini rasyonaliteye indirgemek yerine, mantığı duygularla
birleştirerek kullanabilen bir lider, kurumsal duygusal zekanın
oluşturulabilmesi için gerekli olan zeminin hazırlanmasında etkin bir rol
oynar.
Görülüyor ki, kurumlarda duygusal zeka her bir bireyin kendi duygusal
zekasını yükseltmesi ile meydana gelmiş bir "takım çalışmasının" ürünüdür
duygusal zeka Buraya ilk defa geliyorsanız ismim Atakan Sönmez ve burası hayatimdegisti.com.Boğaziçi üniversitesi mezunuyum ve Türkiyede ilk Subliminal Telkin Uzmanıyım.tıklayın Bir site olsa onu bulanların uykuda dinledikleri mp3 ler ile hayatları değişse… Bir site olsa onu bulanlar hipnoz olmadan sadece subliminal mp3 leri yükleyip ve uykuda dinleyerek hayatlarını değiştirseler. Bu fikir 1995 yılında yani 25 yıl önce çıkmıştı. 15 yıl önce ise bu mp3 lerin kişiye engel olan çekirdek inançlara göre hazırlanması yani cekirdekinanc.com fikri oluştu Hipnoz gibi bir şey mi subliminal mp3 nedir? Tam olarak değil. Öncelikle size engel olan 0-11 yaş arası oluşan bilinçaltı kayıtlarınız yani çekirdek inançlarınız bulunur. Sonra bu çekirdek inançlarınızın pozitif halleri olumlamalar isminize özel olarak mp3 lerin ve müziğin içine gizlenir. Siz de uykuda ya da uyanıkken bu mp3 leri dinleyerek sonuç alırsınız. Çocukluğunuzda size söylenenlerin tam tersini dinlediğiniz kayıtlarla binlerce kez bilinçaltınıza yerleştirmiş oluruz. Çekirdek inançların hayatımda engellere neden olduğunu nasıl anlarım? Hayatınızda hep aynı şeyler tekrar ediyorsa. İlişkilerde hep aynı şeyleri yaşıyorsanız... Aşırı fedakar bir yapınız varsa ve bu sanki göreviniz haline geldiyse. Birilerini kurtarmaya çalışıyorsanız. Paranızın bereketi yoksa sürekli gereksiz harcamalar çıkıyorsa birikim yapamıyorsanız. Hayır demekte zorlanıyorsanız. Odaklanmakta bir şeyleri devam ettirmekte sorun yaşıyorsanız. İlişkilerde mıknatıs gibi sorunlu kişileri çekiyorsanız. İş hayatında iniş çıkışlar sürekli oluyorsa. Ertelemeleriniz fazla ise. Aşırı kontrolcü ve garantici bir yapınız varsa kaygı düzeyiniz yüksekse hep en kötü ihtimali düşünüyorsanız ve şanssızlıkları sorunlu olayları ve sorunlu kişileri hayatınıza çekiyorsanız çocuk yaşta oluşan çekirdek inançlar hayatınızı yönetiyor olabilir.
25. yıla özel şimdi arayanlara 5 dakikalık çekirdek inanç ön tespit ve bir günlük deneme telkin mp3 ücretsizdir. Ön tespitte size engel olan birkaç çekirdek inanç örneği verilir. Atakan Sönmez tarafından yapılır ve bilgi amaçlıdır. +90 5424475050 Türkiye dışındakiler whatsapp tan arayabilir cekirdekinanc.com inceleyiniz. |