Sosyal Hizmet Uzmanı Hicran Karadoğan Kınık, 0-6 yaş grubu çocukların
gelişiminde oyun ve oyuncakların önemine dikkat çekerek, çocuk için yaşamı
öğrenme aracı olan oyunun büyük öneme sahip olduğuna işaret etti. Oyun oynarken
çocukların mutlu olduğunu, çocuğun büyümesi ve sağlıklı gelişmesi için beslenme,
sevgi, bakım ne kadar gerekli ise oyun ve oyuncakların da o kadar gerekli
olduğunu, oyunun çocuğun bedensel, duygusal, sosyal, zihinsel ve dil gelişiminde
önemli rol oynadığını belirten Hicran Karadoğan Kınık, oyun oynamanın çocuğun
gelişimindeki etkileri hakkında da bilgi verdi.Oyun yoluyla çocukların düşünmeyi ve kendi başına karar vermeyi, sorumluluk
almayı, işbirliği yapmayı ve paylaşmayı öğrendiğini, hayal gücünü, becerilerini
geliştirdiğini, dikkatini bir noktaya toplamayı ve becerilerini organize etmeyi
öğrendiğini ifade eden Kınık, Çocuk oyun oynayarak kendini tanır. En güçlü ve
doğal dürtülerinden biri olan, saldırganlık dürtüsünü boşaltma olanağı bulur.
Değişik sosyal rolleri deneme, duygularını dışa vurma imkanını elde eder ve
başka nesneler ya da insanlarla ilişkilerini inceler. Oyun, kas gelişimini
hızlandırır ve güçlendirir. Çevresini araştırma, objeleri tanıma ve problem
çözme imkanı sağlar. Kendisini ifade etmeyi, sözlü olarak ifade edilenleri
anlamayı öğrenir, yeni sözcükler kazanır. Çocuk toplu yaşam için gerekli olan
kuralları öğrenir dedi.Anne-babanın çocukla birlikte oyun oynarken karşılıklı gülümseyerek ve
mümkün olduğunca göz göze gelerek, neşeli bir atmosfer oluşturmaya çalışması
gerektiğini de kaydeden Hicran Karadoğan Kınık, bebeğin el ve ayak parmaklarıyla
oynayarak, vücudundaki organlara dokunarak ismini söylemesi gerektiğini
vurguladı. Kınık, Çocuğun, aynada kendini ve anne-babayı görmesi sağlanmalı.
Anne-baba çocuğun farklı şekiller, renkler görmesini ve sesler duymasına
yardımcı olmalı. Eşyalara dokunmasına fırsat verip, anlayabilmesi için zaman
bırakıp ve daha sonra da tanıyabilmesi için ne olduğunu tekrarlamalı. Bebeğin
elinde tutması için, mandal, plastik bardak, kaşık, çıngırak gibi değişik
şekillerde eşya ve oyuncaklar vererek, ellerini bol bol kullanmasını sağlamalı.
Yumuşak ses tonuyla konuşup, nazik hareketlerle yaklaşıp, şarkılar söylenmeli.
Çocukla birlikte resimlere, kitaplara bakıp, kitap okuyup, müzik dinletip, el
çırptırırsa çocuk için en iyi oyun ortamını oluşturmuş olur. Oyun oynarken geçen
zamanın mutlu, neşeli ve öğretici olmasına yardımcı olur. Oyun düşünceler,
duygular ve ilişkiler içinde, beceri ve kontrol kazanmanın önemli yoludur.
Oyuncak ise çocuğun beş duyusu ve duygularını uyaran, değerlendirme ve uygulama
yetilerini geliştiren, hayal gücünü zenginleştiren, bedensel ve sosyal
gelişimini hızlandıran oyun aracıdır diye konuştu.Çocuğun yaş, ilgi ve gereksinmelerine göre oyun ve oyuncak tercihlerinin de
değiştiğini ifade eden Kınık, yaş gruplarına göre seçilmesi gereken oyuncaklar
hakkında şu bilgileri verdi:0-6 aylık dönemde:
İlk 6 ayında çocuk ses, şekil ve renklere karşı
duyarlıdır. Bu dönemde görsel ve işitsel duyulara yönelen hareketli oyuncaklar
çocuğun dikkatini çeker ve neşelendirir. Çocuk yeni ve ilginç olan her şeye
bakmak, dokunmak, seyretmek ister. Bu çocuğun öğrenme yoludur. Yatağının üzerine
asılabilen, sallanınca ses çıkaran, canlı renkleri olan objeler ve rahatça
tutulabilen çıngırak bu dönemin vazgeçilmez oyuncaklarıdır. Bu aylarda yine
müzik kutuları, renkli halkalar, kumaştan ve plastikten kucaklanacak bebekler
tercih edilebilir. 4. ayından sonra çeşitli boylarda toplar, tutmalı
çıngıraklar, bez bebekler, lastik ve plastik sıkmalı oyuncaklar, diş kaşıyıcı
halkalar, iç içe geçen kutular seçilebilir ve radyo-teyp dinletilebilir.7-12 aylık dönemde:
Oturmaya başladığı 7. aylarından itibaren çocuk
uzanabildiği her şeyi yakalamaya, yakaladığı her şeyi de ağzına xxxürmeye
çalışır. En çok hoşlandıkları; bir elinden diğerine kolayca geçirebildiği renkli
halkalar, avuçlayabildiği plastik küpler, kemirebildiği kauçuk nesneler,
hırpalandığı zaman bozulmayan yumuşak bebek ve hayvancıklardır. Tutunarak da
olsa ayağa kalkabildiğinde eline geçen her şeyi yere atmaktan zevk aldığından,
zıplayan, yere düşünce ses çıkaran oyuncaklar ilgi odağıdır. Boy boy renkli
toplar, iç içe geçebilen kutular, renkli makaralar, bebekler, kitaplar, renkli
büyük resimler bu dönemin oyuncakları arasında yer alır. Ayrıca 7. ayından
itibaren oynanmaya başlanan, annenin tekrar kendine geri döneceğini öğrenmesini
sağlayan cee e oyunu çocuğun anneden ayrılma kaygısını kontrol etmesine yarar.
Annenin her gözden kayboluşunda duyulan gerginlik, anne görüldükten sonra
gerginlikten, memnuniyete dönüşür. 10-12. aylarında tef, davul, kapaklı kutular,
düdük, kitaplar, resimler, kalın kalemler, bahçe ve kum oyuncakları, banyo
oyuncakları, balonlar, toplar, itilen ya da çekilen tekerlekli oyuncaklar
telefon çevirme gibi etkinlik setleri tercih edilebilir. Bu dönemde
oynanılabilecek kum ve su, çocuğun dokunma hissinin gelişimini sağlar ve çocuğa
büyük haz verir. Deneyim ve keşif olanakları sağlayan kum ve su sayesinde
utangaç çocuk uyarılır, saldırgan çocuk sakinleşir.13-18 aylık dönemde:
Bu aylarda itmeli, çekmeli ses çıkaran oyuncaklar,
üstüne ve içine oturulabilecek büyüklükte tahta veya plastik büyük hayvan türü
oyuncaklar, boş tahta ve mukavva kutuları, küçük sandık, sepet ve tabureler
ayrıca oyuncak süpürge, faraş ve bezler, öykü kasetleri, çocuk şiir ve resim
kitapları tercih edilebilir.19-24 aylık dönemde:
Bu aylarında çocuk, bütünü parçalara ayırmaktan,
kutuyu doldurup boşaltmaktan, kule ve köprü yapmaktan büyük zevk alır. Bu
dönemde çocuğun ilgisini çeken oyuncaklar arasında mutfak eşyaları, farklı
büyüklükteki plastik parçalar, saçları ve elbiseleri olan bebekler ve arabalar
yer alır. Bu dönemin sonuna doğru çocuk, tahta parçasını arabaymış gibi hareket
ettirebilir. Bazı hareketleriyle anne-babayı taklit edebilir. Bu dönemde
minyatür marangoz oyuncakları (tahta çekiç ve çiviler), mutfak setleri gözde
oyuncaklardır. Ayrıca bu dönemde yine tahta, bez veya plastik hayvanlar, evde ve
sokakta kurulan salıncaklar, kova, kürek, çocuk şiir kasetleri ve kitapları
tercih edilebilir.25-30 aylık dönemde:
Bu dönemde çocuk, hayal gücüne dayanan oyunlardan
hoşlanır. Oyuncaklarıyla konuşur, onlara kızıp bağırabilir. Bedensel olarak
gelişmiş olduğundan rahatlıkla takla atar, topa tekme atar, çok aktif olduğundan
yeni oyunlar yaratır ve bu oyunları uygular. Evcilik, bakkalcılık, postacılık ve
doktorculuk oyunlarında çeşitli kıyafetlere girip, canlandırmayı sever. Bu
dönemde çocuğun oyun malzemeleri; sorun çözmeyi, yaratıcılığı ve duygularının
arıtılmasını, yansıtılmasını destekleyici oyun hamuru, kil ve inşa blokları gibi
yapılandırılmamış oyun araçlarından oluşabilir. Bu dönemde çocuğun oynaması için; parmak boyası, keskin olmayan makaslar ve
kağıtlar, renkli çıkartmalar, öykü ve masal kitapları, teyp ve çocuk şarkı
kasetleri, bebek, bebek arabaları gibi itmeli ve çekmeli tekerlekli araçlar, üç
tekerlekli
, basit bilmeceler ve tahmin oyunları (hayvanları, ağaçları,
çiçekleri bilmesi gibi), küçük süpürge, faraş, küçük tencere, tabak, fincan gibi
ev işi araçları, tahtadan veya plastikten çekiç, kerpeten, tornavida gibi
araçlar, hayvanat bahçesi gezileri veya yakın çevre gezileri, su, kum, kil gibi
doğal oyun malzemeleri çocuğun dokunma duygusunun gelişimine, deneyim ve keşif
olanaklarının sağlanmasına, utangaç çocuğun uyarılmasına, saldırgan çocuğun
sakinleşmesine ve çocuğun dikkatini bir konu üzerinde toplamasına yardımcı
olduğu için tercih edilebilir.49-60 aylık dönemde:
Bu dönemde çocuk, grup oyunlarına ilgi duyar. Yavaş
yavaş çevresini tanımaya başlar, yaşıtlarıyla arkadaşlık kurar. Oynadıkları
oyunların kurallarına saygılı olmayı öğrenir. Bu dönemde çocuğun oynaması için;
kesme-yapıştırma, çizim yapma, resim boyama ve öykü, masal kitapları, şekil
verebileceği, el becerisini geliştirmenin yanında hayallerini
gerçekleştirebileceği oyun hamuru, kum, kil, su gibi malzemeler, 3 tekerlekli
, tekerlekli patenler, ip atlama, seksek, bilye, körebe, saklambaç,
çember çevirme gibi oyunlar, oyun parkları ve doğa gezintileri
önerilebilir.Kınık, oyuncak seçme konusunda ise şunları söyledi: Çocuğun gelişimine
uygun oyuncaklar seçilmelidir. Oyuncağın tüyleri çocuğun ağzına, burnuna
kaçmamalıdır. Zehirsiz boyalarla boyanmış olmalı, zehirli maddeler
içermemelidir. Yıkanabilir, dayanıklı, sağlam olmalıdır. Yutulacak ve kolayca
kopup, çocuğun ağzına atacağı kadar küçük parçaları olmamalıdır. Sivri uçları,
kesici kenarları, parmaklarının sıkışabileceği ek yerleri ve gözlerine zarar
verebilecek çıkıntıları olmamalıdır. Çocuğun bedenine uygun büyüklükte ve
ağırlıkta olmalıdır. Oyuncaklar düzenli olarak gözden geçirilmeli, hasarlı ve
kırık olanlar tehlikeli olabilecekse atılmalıdır. Bozuk para, kibrit, çakmak,
sigara gibi malzemeler çocuğa zarar verebileceğinden oynaması için
verilmemelidir. Oyuncakların oyun değeri olmalı, bedensel, zihinsel, sosyal ve
dil gelişim alanlarının tümünü birden destekleyebilecek zengin uyarıcıları
içermeli, çok fonksiyonlu olmalıdır.
Kaynak :mynet