Albay
Üyelik tarihi: Dec 2008
Mesajlar: 432,578
Tesekkür: 0
429 Mesajinıza toplam 518 kez İyi ki varsın demişler.İyi ki varsınız iyi ki varız.
| Unutma ve Nedenleri Fizyolojik temellere dayanan kuramlara göre, unutma öğrenilenlerin ya da
anıların beyindeki izlerinin zamanla aşınıp silinmesi sonucu olur. Koşullanma yoluyla öğrenme kuramına göre; pekiştirilmeyen,
ödüllendirilmeyen tekrarlar; uyaranlarla tepkiler arasındaki bağı zayıflatır,
unutma ya da diğer bir deyişle, sönme olur. Bir çok öğrenilen şey ve anılar bellekte saklı olmalarına karşın, unutulmuş
gibi görünebilir. Freud ve diğer psikanalistler bunu baskı kavramıyla
açıklarlar. Onlara göre, kişiye acı veren anılar bilinçten uzaklaştırılarak
bilinç dışına atılır. Daha önce de belirtildiği gibi, öğrenilen malzemenin ne derece öğrenildiği,
öğrenilen malzemenin anlamlılığı, öğrenmeyi yapan kişinin öğrenmeye ne ölçüde
güdülendiği, öğrenmeden sonraki etkenler de öğrenilenin belekte tutulmasını,
saklanmasını ve hatırlanmasını etkiler. Deneysel ruh bilimi araştırmalarında denekler herhangi bir öğrenme
malzemesini hatasız olarak tekrarlayana dek öğrenmeyi sürdürürler. Araştırmacı,
olabilecek en iyi hatırlamayı araştırıyorsa, deneklere tam öğrenme yaptırır.
Yapılan araştırmalarda, tam öğrenmenin hatırda tutmayı kolaylaştırdığı,
unutmanın daha az olduğu görülmüştür. Öğrenilen malzeme anlamlıysa, anlamsız malzemeye kıyasla daha kolay
hatırlanır. H. Ebbinghaus 1885´te yaptığı çalışmalarda, anlamsıza heceleri (
örneğin; TIC, PUV, GIB, vb. ) öğrenme malzemesi olarak kulanmış ve öğrenilen
malzemenin anlamsız olmasının öğrenmeyi zorlaştırdığını saptamıştır. Araştırmada
anlamsız hecelerden oluşan bir liste kusursuz bir şekilde iki kez
tekrarlandığında, yani tam öğrenme olduğu belirlendikten sonra, bir zaman
aralığı konmuştur. Kusursuz hatırlama için ilk denemede 1000 saniye
kullanılmışken, ikinci denemede 600 saniye kullanılmış, 400 saniye tasarruf
edilmiştir. Bu süre, bellekte tutulan malzemenin miktarının bir göstergesidir.
Bu yönden tam bir öğrenme için çok elverişlidir. Daha önceden bir malzemeyi
gören, öğrenen kişi ikinci kez aynı malzemeyi öğrenmesi gerektiğinde daha kısa
sürede yeniden öğrenebilmektedir. Ebbinghaus, öğrenme ve yeniden öğrenme
arasında yirmi dakikadan otuz bir güne kadar değişen çeşitli zaman aralıklarını
kullanarak araştırmalarını sürdürmüştür. Ebbinghaus bu araştırmaları sırasında
bir unutma eğrisi oluşturmuştur .Şekilde de görüldüğü gibi, başlangıçta unutma çok hızlıdır. Sonra
yavaşlamakta, en sonunda da aynı düzeyde sürmektedir. Başka bir deyişle,
öğrenmenin hemen ardından hızlı bir unutma olur, daha sonra unutma azalır ve
belirli bir düzeyde sabit kalır,Hatırlama ve Unutma İlişkisi Unutmada önemli olan bir diğer etken, bir öğrenmeyi yapmaya kişinin ne
ölçüde güdülendiğidir. Kişi için belirli bir öğrenmeyi yapmak önemliyse bunu
yapmak için istekliyse, daha bir öğrenme gerçekleştirir ve bunun sonucunda
unutma daha az, hatırlama daha çok olur. Öğrenme sırasında öğrenme işlemi yarıda kesildiğinde, tamamlanan
öğrenmelere kıyasla daha fazla hatırlama olur. Buna Zeigarnik olgusu denir.
Bu konuyla ilgili deneysel araştırmalarda deneklere bir dizi öğrenme görevi
verilmiştir. Bunların bazısı deneyci tarafından yarıda kesilmiş, bir bölümü de
tamamlatılmıştır. Aradan zaman geçtiğinde yarıda kesilen öğrenmelerin,
tamamlananlardan daha iyi hatırlandığı görülmüştür. Zeigarnik, deneyin yarıda
kesilmeyi başarısızlık olarak yorumlandığını, bunun denekte gerginlik
yarattığını, bir öğrenmeden başka bir öğrenmeye geçince bu gerginliğin sürdüğünü
ve unutmayı azalttığını ileri sürmüştür. Bir lokantada yapılan bir araştırmada,
garsonların hesabı henüz ödenmeyen yemek siparişlerinin hepsini hatırladıkları,
hesapları ödenen siparişleri hatırlamadıkları saptanmıştır. Genellikle doğrulanan Zeigarnik olgusu, öğrenme durumunda kişilerin kişilik
özelliklerine göre bazen doğrulanmayabilir. Örneğin; kendini her zaman başarılı
olmaya güdüleyen, kusursuzluğu kendine amaç edinen bir kişi öğrenimin yarıda
kesilmesini başarısızlık olarak yorumladığında, unutması da fazlalaşabilir.
Ayrıca eğer tamamlanmayan iş çok zorsa ya da kişiyi çok fazla tedirgin ediyorsa,
kişi bilinçsiz olarak unutma eğiliminde olabilir. Öğrenmeyle hatırlama arasındaki geçen zaman aralığında kişinin neler
yaptığı, hatırlama miktarını etkiler. Örneğin; bir öğrenme malzemesi %100
öğrenildikten sonra kişinin uyuması ya da başka işlerle uğraşması hatırlanan
miktarı değişir. Kişi uyanık kaldığında hiç bir işle uğraşmasa bile, etrafında
olup bitenler onu etkiler. Bu da hatırlama anında olumsuz etki yaratır. Bu
konuda yapılan çalışmalarda, öğrenmeden sonra uyuyan kişilerin uyumayanlara göre
daha çok hatırladıkları görülmüştür. a) Unutma Nedenleri Unutmanın nedenleri de kuramların açıklamalarına bağlıdır. Bazı
psikologlara göre unutmanın nedeni engelleyici etkidir. Bu etki iki şekilde
olur: 1. Geriye doğru engelleyici etki (geriye ket vurma ) 2. İleriye doğru engelleyici etki ( ileriye ket vurma ) Öğrenmeden önce ya da sonra yer alan başka bir öğrenme, hatırlama ve geri
getirmeyi olumsuz yönde etkileyebilir. Söz konusu öğrenmeden önce yapılmış bir
öğrenmeden kaynaklanan etkiye ileriye doğru, sonra yapılmış bir öğrenmeden
kaynaklanana geriye doğru engelleyici etki denilir. Örnek olarak 30-40 kişinin
bulunduğu bir sınıfa giren öğretmen öğrencilerin ismini sorup öğrenir. Daha
sonra başka bir sınıfta aynı şeyi yapar. İlk sınıfta öğrenilen isimleri
hatırlama gücü daha sonraki sınıfta öğrenilenlerin etkisi altında bozulur. Bu
geriye doğru engelleyici etkidir. Bunun tersi de olabilir, o zaman ileriye doğru
engelleyici etki söz konusudur. Yani, önce öğrenilenler sonra öğrenilenlerin
hatırlanmasını güçleştirebilir. Öğrenmeyle hatırlama arasındaki geçen süre içinde yeni bir öğrenmenin
gerçekleşmesi, ilk öğrenilenlerin bellekte saklanmasına olumsuz bir etki yapar
ve ilk öğrenilenleri hatırlama miktarı düşer. Buna geriye doğru engelleyici
ya da geriye ket vurma denir. Bu olgu aşağıdaki gibi bir deney düzeniyle
araştırılarak saptanmıştır. Böyle bir çalışmada iki gruba da ( A ) öğrenmesi
yaptırılmış, daha sonra deney grubuna ( B ) öğrenmesi yaptırılırken,kontrol
grubu dinlenmeye bırakılmış, yeni bir öğrenme yapmamıştır. Bir süre sonra
uygulanan hatırlama testi sonucunda deney grubunun, kontrol grubuna göre daha az
şeyi hatırladığı görülmüştür. Diğer bir deyişle, sonraki öğrenme önceki
öğrenmenin hatırlamasına ket vurmuştur. İleriye ket vurma ya da ileriye doğru engelleyici etki olarak
tanımlanan durumdaki deney düzeni ise aşağıda görüldüğü şekilde hazırlanır.
Burada deney grubu ( A ) öğrenmesini yaparken, kontrol grubu dinlenir.
Sonra her iki gruba da ( B )öğrenmesini yapar. ( A ) öğrenmesini yapan deney
grubu, yalnızca ( B ) öğrenmesini yapan kontrol grubuna göre ( B ) öğrenmesini
daha az hatırlar. Başka bir deyişle, önceki öğrenme sonraki öğrenmenin
hatırlanmasını bozmuş, ket vurmuştur. İleriye ve geriye ket vurma ya da bozucu etkini olup olmaması, iki öğrenme
işlemi arasındaki benzerliğe bağlıdır. Eğer iki öğrenme malzemesi birbirine çok
benziyorsa, bozucu etki çok az olur ya da olumlu aktarma olur; öğrenilen
malzemeler hem daha kolay öğrenilir hem de daha kolay hatırlanır. Bunun tersine,
iki öğrenme malzemesi birbirinden çok farklıysa bozucu etki, ket vurma çok az
olur. Çünkü birbirine benzemeyen iki öğrenme arsında olumlu ya da olumsuz
aktarma çok az olur. Freud´ un kuramına göre bastırma mekanizması da unutma nedenidir. Birey,
kendini rahatsız eden konuları bilinçaltına iterek bu kaygıdan kurtulmak ister.
Bilinçaltına itilen olayların hatırlanması oldukça güçtür. Bazı kuramlara göre; öğrenilenlerin kullanılmaması unutma denir. Uygulamaya
giren bilgiler zaman zaman tekrarlandığı veya alışkanlık haline geldiği zaman
unutulmaz. Kullanılmayan bilgilerin kayıtlı olduğu sinir hücrelerinin sinaptik
bağları zayıftır. Bu nedenle hatırlamak oldukça güçtür. Öğrenmeyi koşullanmayla açıklayan görüşlere göre de koşullanmanın sönmesi
bir unutmadır. Organizma, koşullu uyarıcı ile koşullu tepki arasındaki bağı
unutur. Artık beklenen tepkiyi göstermez. Bu nedenlerin yanı sıra bazı bellek bozuklukları unutma nedenidir. Bellek yitimi (amnezi) çeşitli organik veya psikolojik nedenlerle hatırlama
gücünün yitirilmesidir. Bellek yitimi kısmi veya genel olabileceği gibi, kısa
süreli veya süresiz de olabilir. Diğer bir unutma nedeni, beyin hücrelerinin yıpranmasına bağlı olarak
gelişen organik bozulmalardır. Organik bozulmalar yaşla ilgili yıpranmalar,
beynin bazı bölgelerine yeterli kan gitmemesi bağlı yıpranmalar olarak ortaya
çıkar. Bunun yanında yeterli protein sentezinin yapılmaması bilgilerin
kodlanmasını engeller. Kodlanmayan bilgiler kısa zamanda tamamen unutulur.
Kaynak: popüler bilim Buraya ilk defa geliyorsanız ismim Atakan Sönmez ve burası hayatimdegisti.com.Boğaziçi üniversitesi mezunuyum ve Türkiyede ilk Subliminal Telkin Uzmanıyım.tıklayın Bir site olsa onu bulanların uykuda dinledikleri mp3 ler ile hayatları değişse… Bir site olsa onu bulanlar hipnoz olmadan sadece subliminal mp3 leri yükleyip ve uykuda dinleyerek hayatlarını değiştirseler. Bu fikir 1995 yılında yani 25 yıl önce çıkmıştı. 15 yıl önce ise bu mp3 lerin kişiye engel olan çekirdek inançlara göre hazırlanması yani cekirdekinanc.com fikri oluştu Hipnoz gibi bir şey mi subliminal mp3 nedir? Tam olarak değil. Öncelikle size engel olan 0-11 yaş arası oluşan bilinçaltı kayıtlarınız yani çekirdek inançlarınız bulunur. Sonra bu çekirdek inançlarınızın pozitif halleri olumlamalar isminize özel olarak mp3 lerin ve müziğin içine gizlenir. Siz de uykuda ya da uyanıkken bu mp3 leri dinleyerek sonuç alırsınız. Çocukluğunuzda size söylenenlerin tam tersini dinlediğiniz kayıtlarla binlerce kez bilinçaltınıza yerleştirmiş oluruz. Çekirdek inançların hayatımda engellere neden olduğunu nasıl anlarım? Hayatınızda hep aynı şeyler tekrar ediyorsa. İlişkilerde hep aynı şeyleri yaşıyorsanız... Aşırı fedakar bir yapınız varsa ve bu sanki göreviniz haline geldiyse. Birilerini kurtarmaya çalışıyorsanız. Paranızın bereketi yoksa sürekli gereksiz harcamalar çıkıyorsa birikim yapamıyorsanız. Hayır demekte zorlanıyorsanız. Odaklanmakta bir şeyleri devam ettirmekte sorun yaşıyorsanız. İlişkilerde mıknatıs gibi sorunlu kişileri çekiyorsanız. İş hayatında iniş çıkışlar sürekli oluyorsa. Ertelemeleriniz fazla ise. Aşırı kontrolcü ve garantici bir yapınız varsa kaygı düzeyiniz yüksekse hep en kötü ihtimali düşünüyorsanız ve şanssızlıkları sorunlu olayları ve sorunlu kişileri hayatınıza çekiyorsanız çocuk yaşta oluşan çekirdek inançlar hayatınızı yönetiyor olabilir.
25. yıla özel şimdi arayanlara 5 dakikalık çekirdek inanç ön tespit ve bir günlük deneme telkin mp3 ücretsizdir. Ön tespitte size engel olan birkaç çekirdek inanç örneği verilir. Atakan Sönmez tarafından yapılır ve bilgi amaçlıdır. +90 5424475050 Türkiye dışındakiler whatsapp tan arayabilir cekirdekinanc.com inceleyiniz. |