Albay
Üyelik tarihi: Dec 2008
Mesajlar: 432,578
Tesekkür: 0
429 Mesajinıza toplam 518 kez İyi ki varsın demişler.İyi ki varsınız iyi ki varız.
| Temel kavramlar ve motor teknolojisi VAKUMSilindir içerisindeki basıncın, atmosfer basıncından düşük olmasına denir.İŞ (W)Bir
cismin, bir kuvvet tarafından yer değiştirilmesine denir. İtme, çekme,
kaldırma şeklinde olabilir. Birimi, newtonmetre' dır. (NM) ile
gösterilir.GÜÇ (N)Birim zamanda yapılan iştir. Birimi, newtonmetre/saniye'dir. (Nm/s) şeklinde gösterilir.MADDEGenel
anlamda, uzayda yer kaplayan her şeye madde denir. Maddenin bir
fiziksel yapıdan, farklı bir fiziksel yapıya dönüşmesine maddenin hal
değişikliği denir. Suyun soğuduğunda donması, ısındığında buharlaşması
gibi. Soğutma sistemlerinde; genelde su kullanıldığı için, donduğunda
ve ısındığında genleşme özelliğine sahip tek madde olduğunu bilmemiz
gerekir. Bu nedenle de, soğutma sisteminde antifrizli su kullanılır.
Yaz-kış uygun oranlarda mutlaka kullanılması gerekir.Maddenin
genleşmesi; ısı ve sıcaklık yükseldiğinde genleşme olur. Genleşme,
hacimsel bir büyümedir. Çubuk şeklindeki metal maddelerde boyuna uzama
daha belirgin olarak görülür. Genleşme miktarı, malzemenin yapısına
bağlıdır. Örneğin alüminyum ile döküm malzemenin genleşmesi farklıdır.
Bu nedenle supap ayarı oda sıcaklığında yapılmalıdır. Mekanik ve
elektriksel ölçümlerinde oda sıcaklığında yapılması gerekir.ISIIsı, bir enerji çeşididir. Birimi, kalori'dir. (cal) şeklinde yazılır. Genellikle Kilokalori (Kcal) olarak kullanılır.SICAKLIK (t)Isı enerjisi ile değiştirilebilen bir büyüklüktür. Birimi santigrat derece'dir. ('C) ile gösterilir. Termometre ile ölçülür.KUVVET (F)Bir cismin, bulunduğu konumu ve şeklini değiştiren etkidir. Birimi, Newton'dur. (N) ile gösterilir.
1 Kg. = 9,81 N = 10 N
1 Kg. =0,981 daN = 1 daNAĞIRLIK (G)Yer
çekimi kuvvetini, maddelere uyguladığı etkidir. Birimi, gram'dır. (g)
harfi ile gösterilir. Daha çok Kilogram kullanılır. (Kg) ile gösterilir.ATALETCisimlerin,
yön ve hız değişikliklerine karşı gösterdikleri direnç'tir. Örneğin
otomobilin dururken ataleti çok yüksektir. Motorun gücü; bu ataleti
yenemeyeceğinden, vites kutusu yardımı ile atalet kuvvetleri yenilerek
otomobil hareket ettirilir.BEYGİR GÜCÜ (BG), (HORSE POWER) (HP)Beygir gücü, 1 saniye de yapılan 736 Nm'lik işe eşittir.
736 Watt = 1 BGMOMENT (TORK) (T)Bir
kuvvetin, bir cismi bir eksen etrafında döndürebilmesidir. Burma veya
döndürme kuvveti de denir. Birimi, (Nm) dır. Genellikle (daNm)
kullanılır.DEVİR (rpm, d/d)Bir cismin, belirli bir
noktadan başlayarak dairesel olarak bir tur atmasıdır. Birimi,
devir/dakika dır. (d/d) şeklinde gösterilir veya dakikadaki devir
sayısı (rpm) olarak gösterilir.MOTORLARDA TORK ve GÜÇPistonu
iten kuvvetin artması, yanma odasındaki basınca bağlıdır. Bu basınç;
ana hatları ile motorun devrine, sıkıştırma oranına, silindir içerisine
alınan yakıt-hava karışımının miktarına ve yanma verimine bağlıdır. Bu
kuvvetin artışı, krank miline uygulanan momenti arttırır. Moment ile
güç karıştırılmamalıdır. Çünkü güç, motorun iş yapma hızıdır. Motor
momenti, devir yükseldikçe belli bir devire kadar artar ve bu devirden
sonra, motor devri arttırılmaya devam edilirse moment azalmaya başlar.
Bunun nedeni, hacimsel verimin azalmasıdır.MOTORMotor,
ısı enerjisini, mekanik enerjiye dönüştüren makinelere denir. Gerekli
olan ısı enerjisini silindirler içerisinde meydana getiren motorlara
içten yanmalı motorlar denir.ÜST ÖLÜ NOKTA (Ü.Ö.N.) (T.D.C.)Pistonun, silindir içerisinde çıkabildiği ve yön değiştirmek için bir an durakladığı en üst noktaya denir.ALT ÖLÜ NOKTA (A.Ö.N.) (B.D.C.)Pistonun, silindir içerisinde inebildiği ve yön değiştirmek için bir an durakladığı en alt noktaya denir.KURS (STROK, PİSTON YOLU)Pistonun, Ü.Ö.N. ve A.Ö.N. arasında hareket ettiği mesafedir. (L) ile gösterilir.SİLİNDİR HACMİ (V)Taban
alanı ile yüksekliğin çarpımı, hacmi verir. Silindir hacminde;
yükseklik kurs'tur (L). Taban alanı da (A) silindirin dairesel alanıdır.SIKIŞTIRMA ORANIPiston
Ü.Ö.N. da iken, üzerinde kalan hacme yanma odası hacmi denir. Buna
göre; sıkıştırma oranı, piston A.Ö.N. 'da iken üzerinde bulunan hacmin,
yanma odası hacmine denir. Benzinli motorlarda; sıkıştırma sonundaki
basınç ve sıcaklık, yanma sonundaki basınç ve sıcaklığa ve aynı zamanda
da motorun momentine de etki edecektir. Benzinin kendi kendine
tutuşmasını önlemek için, sıkıştırma oranı belli bir değerden sonra
yükseltilemez. Dolayısıyla; motorda kullanılacak benzinin, normal veya
süper benzin olmasıda motorun sıkıştırma oranına bağlıdır.ZAMANPistonun,
iki ölü nokta arasında yaptığı bir harekete zaman denir. Krank mili
dönüşü, açı cinsinden dört zamanlı bir motorda bir zamanın süresi 180'
dir.ÇEVRİMÇevrim; bir işin meydana gelebilmesi için,
geçen süredir. Açı cinsinden bir çevrimin meydana gelebilmesi için,
krank milinin 720' dönmesi gerekir.ATEŞLEMESıkıştırma
sonunda; yanma odasına sıkıştırılmış olan karışım, buji tırnakları
arasında oluşan elektrik kıvılcımı ile ateşlenir. Kıvılcım sıcaklığı
2500 – 3000 'C arasında değişir. Karışım ani olarak yanmaz. Yanma ani
olursa, vuruntuya neden olur. Bu nedenle, piston Ü.Ö.N. 'ya 10' – 12'
kadar yaklaşınca karışım ateşlenmelidir. Ateşleme avansı, piston Ü.Ö.N.
'ya gelmeden önce verilir. Ateşleme avansının değeri, motorun devrine,
sıkıştırma oranına ve kullanılan yakıt cinsine göre değişir.DETENASYON (VURUNTU)Yanma
odasındaki hava/yakıt karışımının, kendi kendine patlamasıdır. Buji
çaktıktan sonra oluşan alevin; bir alev cephesi halinde yanma odasının
diğer kısımlarına ulaşmadan, başka noktalardan karışımın tutuşması
sonucu detenasyon oluşur. Vuruntunun şekli, motor parçaları üzerine
çekiç ile vuruluyormuş gibi etki yapar. Karbüratör ayarları, soğutma
sisteminin iyi çalışması, ateşleme zaman ayarının uygun olması ve
yakıtın kalitesi detenasyonu önleme çareleridir. Şehir içinde sık sık
duruş ve kalkış yapan otomobilde oluşan karbon birikintisinin
fazlalığıda detenasyona neden olur. Detenasyon sonucu; piston, piston
kolu, krank mili ve yataklar üzerine fazla yük biner, motor parçaları
kısa sürede aşınır ve kırılır, motor gücü düşer ve yakıt tüketimi artar.ERKEN ATEŞLEMEYanma
odasında; sıkıştırılmış karışımın, buji ateşlemeden kendi kendine
yanmaya başlamasıdır. Karbon birikintisi, yanma odası hacmini küçültüp,
sıkıştırma oranını arttırdığından erken ateşlemeye neden olur. Silindir
kapak contasının içeri doğru taşma yapması, soğutma sisteminin yeterli
çalışmaması, taşlama sonucu çok incelmiş supap tablası kenarları,
rektifiye edilmiş silindirlerde, silindir ağız kenarlarının pahlanmamış
olması erken ateşlemeye neden olur.MOTOR VERİMLERİAlınan
işin, verilen işe oranına verim denir. Verim daima %100 'den küçük
olur. Verilen işin aynen kazanılması hiçbir şekilde mümkün olmaz. Bunun
nedeni, meydana gelen kayıplardır.HACİMSEL (VOLUMETRİK) VERİMEmme
zamanında; silindire giren karışım hacminin, silindir hacmi oranına
denir. Motor gücüne ve torkuna etki eden nedenlerin başında gelir. Bu
verim artarsa, motor gücü ve torku da artar. Hacimsel verim emme supabı
düzenleniş şekline, havanın ve motorun sıcaklığına, atmosferik basınca,
motor devrine ve gaz kelebeği açıklık miktarına bağlıdır.MEKANİK VERİMKarışımın
silindirde yanması sonucu, oluşan güç (Pi) iç güçtür. Bu güç, krank
milinden alınan çıkış gücünden (Pe) daima büyüktür. İç güç; krank
milinden alınıncaya kadar piston, segman ve silindir yüzeyinde ve
yataklardaki sürtünmeyi yenmek için birçok kayıplara uğrar. Mekanik
verim, silindirler içinde elde edilen gücün yüzde olarak ne kadar
harcandığını ve faydalı güce dönüştüğünü gösteren bir verimdir.YAKIT SİSTEMİOtomobil
motorlarında kullanılan yakıt sistemleri; karbüratörlü ve enjeksiyonlu
sistemler olarak ikiye ayrılır. Otomobillerimizin yakıt sisteminin
kumandaları; karbüratörlü olanlarda mekanik, enjeksiyonlu olanlarda ise
elektroniktir.KARBÜRATÖRLÜ SİSTEMLERYakıt sistemi
karbüratörlü olan sistemlerin genel olarak elemanları; yakıt deposu,
yakıt filtresi, yakıt pompası ve karbüratördür. Karbüratörler, yakıt
ile havanın karıştırıldığı ve motorun çalışma koşullarına uygun
karışımın hazırlandığı yer olmasına karşın yapısından dolayı yakıt ile
havanın motorun değişik çalışma koşullarına göre homojen bir biçimde
karışmasını tam olarak sağlayamaz. Bu yüzden; teknolojinin gelişimi ile
karışımın nasıl daha iyi hazırlanabildiği hava/yakıt karışımının
silindirde sıkıştırma sonunda buji ile ateşleme yapan motorlarımızda,
karbüratörlü sistemler dışında, benzini püskürten enjeksiyon sistemleri
kullanılmıştır.ENJEKSİYONLU SİSTEMLEREnjeksiyonlu
sistemlerin yakıt sistemi karbüratörlü olan sistemlere göre farklı olan
elemanları yakıt deposu ve yakıt deposu içerisinde bulunan elektrikli
yakıt pompası, emme manifoltu üzerinde bulunan enjektör gövdesi
bünyesinde yer alan enjektör ve yakıt basınç regülâtörüdür. Sistemde
bulunan elektrikli elemanların çalışması; elektronik bir kontrol
ünitesi tarafından, motorun devrine ve yüküne bağlı olarak,
sensorlardan gelen bilgiler doğrultusunda kontrol edilir. Enjektörler
benzini çok küçük damlacıklar halinde zerreleştirme görevini yerine
getirirler. Motorun düzenli şekilde çalışması için, hava/yakıt
karışımının hazırlanması bakımından karşılanması gerekli olan koşullar
esas olarak şunlardır;
1-Gereksiz yakıt tüketiminin önlenmesi ve
yanmayı garanti altına almak için, hava/yakıt oranı olabildiğince
stokiyometrik değerde tutulmalıdır.
2-Karışım, mümkün olduğu kadar homojen oluşmalıdır.ENJEKSİYON SİSTEMLERİNİN, KARBÜRATÖRLÜ SİSTEMLERE GÖRE ÜSTÜNLÜKLERİ1-Motorun
değişik çalışma koşullarına göre (motor sıcaklığı, emme manifoltuna
giren havanın sıcaklığı, emme manifoltu vakumu, yanma odasına giren
havanın ağırlığı, motor devri, egzoz gazı içerisindeki oksijen miktarı,
gaz kelebeğinin pozisyonu) çalışma veriminin yüksek olmasıdır.
2-Uzun süre bakım, onarım ve temizliğe gerek duyulmamasıdır.
3-Enjeksiyon sisteminin kullanıldığı otomobil, ekolojik olmaya uygundur.ENJEKSİYON SİSTEMİNİN GENEL OLARAK GÖREVLERİ1-Püskürtme sürelerinin ayarlanması
2-Soğukta harekete geçmenin kontrolü
3-Hızlanma sırasında yakıt zenginliğinin kontrolü
4-Yavaşlama sırasında yakıtın kesilmesi
5-Motor rölanti hızının kontrol ve yönetimi
6-Maksimum devrin sınırlandırılması
7-Lambda sensörü ile yanmanın kontrolü
8-Kendi kendine arıza teşhisiEMİSYON SİSTEMLERİEmisyon kontrol sistemi atmosfere yayılan zehirli gazların emisyonunun sınırlandırılmasına yönelik elemanları içermektedir.
Aracın neden olduğu temel emisyonlar şunlardır;1- Egzoz emisyonu: Sonda Lambdalarla motordan çıkan gazların uygunluk kontrolünü yapar.2-
Motor bloğu buhar/gaz emisyonları: Sistem hava, yakıt buharı, piston
segmanlarından sızan yakıt gazlarından ve yağ buharından oluşan
karışımın motor bloğu tarafından emilimini kontrol eder ve bunların
motor tarafından yeniden emilerek yakılmasını sağlar.3- Besleme
devresi yakıt buharı emisyonu: Buharlaşmayı önleyen sistem depoda
oluşan az orandaki hidrokarbonla meydana getirdiği yakıt buharının
atmosfere yayılmasını engeller. Buraya ilk defa geliyorsanız ismim Atakan Sönmez ve burası hayatimdegisti.com.Boğaziçi üniversitesi mezunuyum ve Türkiyede ilk Subliminal Telkin Uzmanıyım.tıklayın Bir site olsa onu bulanların uykuda dinledikleri mp3 ler ile hayatları değişse… Bir site olsa onu bulanlar hipnoz olmadan sadece subliminal mp3 leri yükleyip ve uykuda dinleyerek hayatlarını değiştirseler. Bu fikir 1995 yılında yani 25 yıl önce çıkmıştı. 15 yıl önce ise bu mp3 lerin kişiye engel olan çekirdek inançlara göre hazırlanması yani cekirdekinanc.com fikri oluştu Hipnoz gibi bir şey mi subliminal mp3 nedir? Tam olarak değil. Öncelikle size engel olan 0-11 yaş arası oluşan bilinçaltı kayıtlarınız yani çekirdek inançlarınız bulunur. Sonra bu çekirdek inançlarınızın pozitif halleri olumlamalar isminize özel olarak mp3 lerin ve müziğin içine gizlenir. Siz de uykuda ya da uyanıkken bu mp3 leri dinleyerek sonuç alırsınız. Çocukluğunuzda size söylenenlerin tam tersini dinlediğiniz kayıtlarla binlerce kez bilinçaltınıza yerleştirmiş oluruz. Çekirdek inançların hayatımda engellere neden olduğunu nasıl anlarım? Hayatınızda hep aynı şeyler tekrar ediyorsa. İlişkilerde hep aynı şeyleri yaşıyorsanız... Aşırı fedakar bir yapınız varsa ve bu sanki göreviniz haline geldiyse. Birilerini kurtarmaya çalışıyorsanız. Paranızın bereketi yoksa sürekli gereksiz harcamalar çıkıyorsa birikim yapamıyorsanız. Hayır demekte zorlanıyorsanız. Odaklanmakta bir şeyleri devam ettirmekte sorun yaşıyorsanız. İlişkilerde mıknatıs gibi sorunlu kişileri çekiyorsanız. İş hayatında iniş çıkışlar sürekli oluyorsa. Ertelemeleriniz fazla ise. Aşırı kontrolcü ve garantici bir yapınız varsa kaygı düzeyiniz yüksekse hep en kötü ihtimali düşünüyorsanız ve şanssızlıkları sorunlu olayları ve sorunlu kişileri hayatınıza çekiyorsanız çocuk yaşta oluşan çekirdek inançlar hayatınızı yönetiyor olabilir.
25. yıla özel şimdi arayanlara 5 dakikalık çekirdek inanç ön tespit ve bir günlük deneme telkin mp3 ücretsizdir. Ön tespitte size engel olan birkaç çekirdek inanç örneği verilir. Atakan Sönmez tarafından yapılır ve bilgi amaçlıdır. +90 5424475050 Türkiye dışındakiler whatsapp tan arayabilir cekirdekinanc.com inceleyiniz. |