Albay
Üyelik tarihi: Dec 2008
Mesajlar: 432,578
Tesekkür: 0
429 Mesajinıza toplam 518 kez İyi ki varsın demişler.İyi ki varsınız iyi ki varız.
| ABDÜLHAMID HAN'IN BAGDAT DEMIRYOLU PROJESI Türkiye üzerinden ve Bagdat-Musul
istikâmetinden Medine'ye varacak demiryolu güzergâhi ucuz ve rahat bir ulasim
imkâni saglayacagi gibi, ticari hareketi artinci yeralti ve yerüstü
zenginliklerinden istifade imkânini gelistirecekti. Bir yandan
Musul-Bagdat-Medine fevkalâde imkânlarla merkeze baglanirken öte yandan Musul ve
Suriye üzerinden Iran ve Pakistan'a ayrilacak hat. Orta Asya'ya kadar ulasma
firsati temin edecekti. Istanbul-Basra arasinda yaklasik 4
bin km'yi bulan bu proje o zamana kadar gerceklestirilen hemen bütün hatlardan
daha büyük ve kapsamlidir. Chicago'dan Los Angeles'a giden Santa Fe hattindan
(ki bu hat o tarihte 2246 km idi) ve Omaha'dan San Fransisco'ya giden Union
Pasific Demiryolu'ndan daha uzundu. PROJENIN GAYESI II. Abdülhamid düsmanlarinin devamli
ileri sürdükleri gibi bu projenin amaci halife lehine puan toplamak degildir. Bu
projenin teknolojik, sanayi, ticari ve ulasim yönünden askeri ve stratejik
açidan sayisiz faydasi vardir. Bundan dolayi hatiralarinda Hicaz Demiryolu insasi benim en eski
hülyamdir. Bu yol devletimiz için sadece iktisadi bakimdan büyük fayda etmekle
kalmayacak ayni zamanda oradaki kuvvetimizi saglamlastirmaya da yarayacagindan
askeri bakimdan da gok ehemmiyetli olacaktir diyen II. Abdülhamid isin
fevkalâde suurundadir.(1) E.M. Earle, kitabinda Sultan II.
Abdülhamid'in Bagdat Demiryolu imtiyazini verirken Aptal olmadigi, ülkesinin
çikarlarini gözettiginden bahisle sunlari yazar: Sultan Hamid ne olursa olsun,
hiçbir zaman aptal degildir. Bagdat Demiryolu imtiyazini verirken bu akilli ve
ayni zamanda otokratin bir Alman tuzagina düsmüs oldugunu düsünmek saçmalik
olur. Sultan Hamid'in vermek âdeti yoktu, vermekten kaçinmaz duruma düstügü
zaman da daima kendisi ve devleti icin sonuna kadar kâr ettirecek seyler
verirdi.(2) Grey'in Ben diplomasiyi ondan
ögrendim(3) dedigi bir diplomat olan II. Abdülhamid nasil aptal olur? Diger
taraftan onu birçok yönlerden tenkit eden tarihci Y. Hikmet Bayur, Bagdat
Demiryolu projesinin Türk mühendis, usta ve isçisinin yetismesine vesile
oldugunu itiraf eder. MALI KÜLFETI Bahsedildigi kadar önemli ve uzun
demiryolunun en çetin problemi o gün için devlete yükledigi agir mali yüktü. Ama
sultanin dehasi onun da çaresini bulmustu. Müslümanlar arasi dayanismayi
saglayacakti. Ama bu muazzam projenin onlara geregi gibi anlatilmasi icap
ediyordu. Sultan, plânini 1900 yilinda açiklayinca gerekli paranin temini
yollari arandi. Herkes fedakârlik edecekti. Örnek olarak önce kendisi sahsi
servetinden 2.5 milyon altin bagisladi. Sivil ve asker devlet memurlari
ayliklarindan % 10 vereceklerdi. Bütün dünya Müslümanlarina yapilan çagri da
semeresini verdi. Misir Hidiv'i, Iran Sah'i, Haydarabat Nizami,Okyanus
adalarindaki Müslüman cemaat ve digerleri yardima kostular. Daha sonra Istiklâl
Savasimizda da yardimimiza kosacak olan Hintli Müslümanlar büyük fedakârlik
yaparak gerekli paranin üçte birini karsiladilar. Yardim toplamak için hazine
pulu ve Düyün-ü Umümiye kanali ile tahvil çikarildi. BATILILAR BOS DURMUYOR Ancak Orta Dogu'nun serveti
rüyalarina giren ve bu servet için istahlanan Batililara karsi uyanik olmak
gerekiyordu. Hem ihâleleri almak hem de firsattan istifade yagmalamaya çalisacak
Haçli zihniyetli is adamlarini ilk is olarak Sultan Abdülhamid
birbirine düsürdü. Bir hattin ihâlesini birine
veriyordu ardindan bir digerini devreye sokuyordu. Hat güzergâhinda çikarilacak
tarihi ve arkeolojik eserlerin kaçirilmamasi için gerekli talimatlari da verdi.
Ileride çok degerlenecek bu topraklarin elden çikmamasi için ve siyonistlerin
eline geçmemesi için gerekli tedbirler alindi. II. Abdülhamid Han hat boyu
topraklari Memâliki Sahâne'den sayarak alinip satilmasina kesin yasak getirdi.
Yabancilarin topraklarda bir hak iddia etmemeleri için gizlice bir antlasma
yapti. 1904 yilina gelindiginde 4 yillik
kisa bir dönem içinde 3.5 milyon altin toplanmisti. Daha sonra bu rakam 15
milyon altina çikti. Bir yandan dünya pazarlarina
girmemizi saglayan öte yandan demirçelik üretimini artiran bu muazzam proje
tatbikat için 18 Mârt 1902 tarihinde Sultanin emri ile Anadolu Demiryollan
Kumpanyasina verildi. Yabancilann her an bu güzel esere gölge dusürebilecegini
hesaplayan Sultan, hatlari mümkün mertebe içeriden geçiriyordu. Asker, köylü, isçi olanlar dahil
hatta 6.000 kisi çalismaya basladi. Sonralari bu rakam 700.000'e ulasti. Isi
bilen yabancilara kilometre basi 1 para verilerek isin çabuklastirilmasi
saglaniyordu. INGILIZLER DEVREDE Bir taraftan umduklari neticeyi
bulamayan ve Alman rekâbetine karsi koyamayan
Ingilizler, Irak ve Kuveyt petrol yataklarindan endise duyduklari için her
firsatta kargasa çikarmayi ihmâl etmediler. Bu sebeple Balfour kabinesinde
Demiryolu Sirketinden ayrildiklarini 1903'te resmen ilan ettiler.
Demiryolu 1904'de Hardan'a, Beyrut'a 1905'te
ise Hayfa'ya vardi. 1902'de Konya'yi ziyaret eden bir yabanci seyyah orada
demiryolu sayesinde bir ziraat makineler sergisi açildigini, halka ucuz ve
taksitle ziraat makineleri verildigini ve bunlarin tamiratinin da Eskisehir
Demiryollarinda yapildigini kaydetmektedir. Abdürresit Ibrahim Efendi adinda bir
Müslüman seyyah da 1912 yilina ait hatiratinda Hindistan, Türkistan, Çin,
Japonya ve Rusya'yi bastan basa dolastigini ifade ederek: Sultan'in adi
anildiginda her ferdin hürmet gösterdigini ve Müslümanlarin Bagdat Demiryollari
için gösterdikleri fevkalâde gayreti dile getirmektedir. Yol çok kisa bir zaman içerisinde
yapilmasindan sonra (8 yil) 1908 yilinda tamamlandiginda Medine Gan'na
yaklasinca Sultan Abdülhamid Han mukaddes beldeye olan hürmeti dolayisiyla o
kisma özel ray dösenmesi ve 56 km'lik güzergâhta sessiz lokomotif
çalistirilmasini emretmistir. Açilisin Sultanin tahta çikisinin yildönümüne
rastlamasi için de özel bir gayret gösterilmistir. Açilistan 8 yil sonra 1916'da
yillarca bir Arap Seyhi gibi yetistirilen Ingiliz casusu Lawrens'in tertibi ile
ayaklanan Mekke Serifi Hüseyin'in baskaldirmaslyla Bagdat Demiryolu kundaklandi.
Maalesef Serif yilda 40.000 sterlin için bize arka çevirmisti. Ürdün'deki
Mani'dan Medine'ye 680 km kadar yolu Ingilizler bombaladilar. Ürdün kendi
sinirlarindaki bu yolu günümüzde halen kullanmaktadir. 1938'de Kral Abdülaziz 50.000 Hicaz
lirasi (yaklasik 350.000dolar) vaatte bulundu. Ama bir sey yapilamadi. 1946 ve
1955'de konu yine gündeme geldi. Ama bir faaliyet gösterilemedi. 1955'de 575.000
dolar ayrildi ise de insaat sirketi komünizm isnadi ile kabul edilemedi. 1972'de
Suriye ve Ürdün kendi hatlarini kullandilar. Bagdat Demiryolu tamamlaninca
toplam demiryollarimizin 1856'ya oranla 10 kat uzadigi
kaydedilmektedir. Sultan Abdülhamid Han bu proje tamamlandiginda eseri görmek
için Hicaz'a gelecegini vaat etmis ancak mahut nifaklar ve ardi arkasi
kesilmeyen hâdiseler sebebiyle buna firsat bulamamistir. 1888'de Macaristan'in,
Istanbul ve Ankara'ya demiryollarinin bir parçasi olarak baglandigi proje
muazzam faydalar saglamistir. FAYDALARI Bagdat Demiryollari için 1905
senesine kadar 205.456.975 kurus 29 para gelir saglandi ve 36.267.023 kurus 36
para gider kaydedildigi ifade edilmektedir.. (Bu miktarlarin günümüze göre
degerleri hesaplanmalidir). 1907 tarihli Beyrut Salnamesi'ne göre
toplam gelir 323.990.508 kurus 7 para ve toplam gider 143.162.576
kurustur. Böylece net gelirin 180.827.931 kuru?
84 para oldugu anlasilmaktadir. Demiryollari sebebiyle Bati'ya olan
ihracatimizin da arttigi bir vakiadir. 1888'de Almanya'ya yapilan ihracatimizm 2
milyon 300 bin mark'tan 1893'de bes yil içinde %700 oraninda artarak 16 Milyon
500 bin marka ulasmistir. 20. yüzylla girerken bu ihracat 28 milyon 900 bin mark
ile rekor seviyeye çikiyordu. (4) Bagdat Demiryolu Projesi binlerce
yerlesim yerini gelistirdi. Nüfuslann artmasina vesile oldu.
Bagdat Demiryollannda kalan ray ve traversleri getirenlere Ingilizlerin
agirliginca altin vaat ettikleri filmlere konu olmustur. Bugün geriye kalan
Medine-i Münevvere bahçelerinde korkuluk olarak kullanilan ray parçalari,
Ambariye Köprüsü Medine Istasyonu camisi ile kömürlü lokomotif ve ahsap
vagonlardir. Bütün dünya Müslümanlarinin zengini
ve fakiri ile imkânin ölçüsünde destekledikleri hat umulanin üstünde bir
performansla kisa sürede bitirildi. Hattin amaçlari söyle
özetlenebilir: a) Hacci kolayilstirmak ehl-i Islâm'm
kemali sürat ve sihhatle ifal farizâi hacci serif edebilmeleri. b) Yabanci saldirisi vukuunda kutsal
mahalleri korumak, bir düsmani hariciye karsi merkezi hilâfeti seniyyeden asker
yetistirilmesi maksadi âli ve dindarânesinin gerçeklestirilmesi Ingilizlerin
Süveys'i kapatip bölgeye saldirmalari halinde Osmanli Devleti zamaninda müdahale
edememesi endisesi vardi. Bu arada hatta yabanci müdahalesine engel olmak için
hükümet, hattin etrafinda Osmanli tebasi olmayanlarin hiçbir sekilde maden
isletmek, ocak açmak, ziraat yapmak veya mesken insa edip ikâmet etmek hakkina
sahip olmadiklarini ilan etmistir. c) Demiryolu tasimacilik için
kullanilirken bölgeye gelen haci, tüccar ve diger ziyaretçiler artacaktir. Bunun
saglayacagi yarar hattin ziraat ve sebzecilige verecegi hizmetin yaninda az
kalir. d) Tebük-Medine arasi tahil ve sebze
meyve tanmina elverislidir. Halbuki ulasim güçlügü nedeniyle ürün pazara
ulastirilamadan tarlada çürümektedir. Hatta ucuza tasinacak ürünler topraktan
alinan geliri artirir. Öte yandan demiryolu ile medeniyet götürülecek yerlerden
insanlarin egitim ve ögretim alip insanca yasamalarinda yardimci
olacaktir. Devlet din bilgileri vermek üzere ilk
ve ortaokullar açabilecektir. e) Demiryolu ile gelenlere hizmet
satabilecek halk gelirini artirma imkâni bulabilecegi gibi Kurban Bayrami
münasebeti ile küçük bas hayvan ticareti kolaylasacakti. Ingilizlerin büyük bir endise ile
basindan sonuna kadar izledikleri hat, bitiminde II. Abdülhamid'in nüfuzuna
dünya Müslümanlan nezdinde büyük katkida bulunmus, Ingiliz sömürüsündeki
Müslümanlar Halifeye minnet ve sükran duygularini gönderdikleri mektuplar,
telgraflar, yazdiklari siirlerle ifade etmislerdi. Ve.... Cennetmekân Abdülhamid Han
Hazretlerinin devri, çileler, entrikalar, oyunlarla dolu aydinlarimizin (!)
gaflet içinde bogulduklari bir devirdir. Kendisinin düsmanlarinin tasdiki ile
dahi bu kadar firâseti açik, siyasi bir dâhi olmasina ragmen Devleti Aliyye-i
Osmaniyenin çöküsüne mâni olamamistir. Devrinde ve devrinden sonra da anlasilamamis,
talihsiz bir gönül sultanidir. Kendisini sevmeyenler bile onun
açtigi okullarda yetismislerdir. Birlik, beraberlik adina ta o
günlerde yapilgimiz kanal açma, yollar yapma ve demiryollari döseme gibi
çagrilarimiz bugün âdetâ unutulmustur. Eserler yok olma tehlikesi ile karsi
karsiyadir. Biz bunu Novaybe (Misir), Akabe (Ürdün),Maan, Tebük ve Medine hac
seyahâtlerimizde defalarca gördük. Tebük-Bagdat, Tebük-Maan, Amman,
Suriye seyahâtlerimizde içimiz burkula burkula hazin seyirlerle dolu
yolculuklarimiz oldu, Ürdünlü kaptanimiz bize bu yollari hüzünle anlatti.
Çaresizlik içinde kivrandik durduk. Yollarda raylar sökülmüs, ray hatlari halen
hizmet edecek durumda, fakat isleri tas toprak dolu. Bugünkü durum: Telefon direkleri
sehir merkezierinde kerevet haline gelmis, tastan yapilmis bos istasyon binalari
dimdik ayakta, bazi yerlerde demiryollari üzerine asfalt dökülmüs, vagon
garajlari, otobüs garajiari haline getirilmis,
parçalanmis tahta vagonlar, camiye çok yakin olmasina ragmen musluklari
çalinmis, kapilan parçalanmis, paslanmis abdesthaneler... Modern sistem trenleri tasiyacak
kadar ayakta olan o yollara bugün ne kadar çok ihtiyacimiz var. Bu yollarin
önemi o gün anlasilmadi ama keske bugün anlasilabilse... Bizim Osmanli torunu
oldugumuzu anlayan orta yasli bir Arabin defalarca sarilip aglamasi bende
bugünkü gibi hâlâ simsicak ve bir hicrandir. Ve sanki bana O gün öyle olsa bile
yarinlar öyle olmayacak der gibiydi. Kardeslik ruhuyla dopdolu, yarinlarin
bizim oldugunu ifade edisini gözyaslarinin damlalarinda okudum. Allah o günlerimizi geciktirmesin.
Âmin. Kaynaklar: 1) Eserleriyle ve Hizmetleriyle
Sultan Abdülhamid, Aydin Talay, Risâle Yay, Subat 1991, Istanbul. 2) Tarihte Türkler ve Almanlar,
Süleyman Kocabas, Vatan Yay., Eylül 1988, Istanbul. 3) I. Bardaksi, Imparatorluga Vedâ,
Ist. 1988. 4) II. Abdülhamid ve Islam Birligi,
Dr. Cezmi Eraslan, Ötüken Yay., 1992, Istanbul. Buraya ilk defa geliyorsanız ismim Atakan Sönmez ve burası hayatimdegisti.com.Boğaziçi üniversitesi mezunuyum ve Türkiyede ilk Subliminal Telkin Uzmanıyım.tıklayın Bir site olsa onu bulanların uykuda dinledikleri mp3 ler ile hayatları değişse… Bir site olsa onu bulanlar hipnoz olmadan sadece subliminal mp3 leri yükleyip ve uykuda dinleyerek hayatlarını değiştirseler. Bu fikir 1995 yılında yani 25 yıl önce çıkmıştı. 15 yıl önce ise bu mp3 lerin kişiye engel olan çekirdek inançlara göre hazırlanması yani cekirdekinanc.com fikri oluştu Hipnoz gibi bir şey mi subliminal mp3 nedir? Tam olarak değil. Öncelikle size engel olan 0-11 yaş arası oluşan bilinçaltı kayıtlarınız yani çekirdek inançlarınız bulunur. Sonra bu çekirdek inançlarınızın pozitif halleri olumlamalar isminize özel olarak mp3 lerin ve müziğin içine gizlenir. Siz de uykuda ya da uyanıkken bu mp3 leri dinleyerek sonuç alırsınız. Çocukluğunuzda size söylenenlerin tam tersini dinlediğiniz kayıtlarla binlerce kez bilinçaltınıza yerleştirmiş oluruz. Çekirdek inançların hayatımda engellere neden olduğunu nasıl anlarım? Hayatınızda hep aynı şeyler tekrar ediyorsa. İlişkilerde hep aynı şeyleri yaşıyorsanız... Aşırı fedakar bir yapınız varsa ve bu sanki göreviniz haline geldiyse. Birilerini kurtarmaya çalışıyorsanız. Paranızın bereketi yoksa sürekli gereksiz harcamalar çıkıyorsa birikim yapamıyorsanız. Hayır demekte zorlanıyorsanız. Odaklanmakta bir şeyleri devam ettirmekte sorun yaşıyorsanız. İlişkilerde mıknatıs gibi sorunlu kişileri çekiyorsanız. İş hayatında iniş çıkışlar sürekli oluyorsa. Ertelemeleriniz fazla ise. Aşırı kontrolcü ve garantici bir yapınız varsa kaygı düzeyiniz yüksekse hep en kötü ihtimali düşünüyorsanız ve şanssızlıkları sorunlu olayları ve sorunlu kişileri hayatınıza çekiyorsanız çocuk yaşta oluşan çekirdek inançlar hayatınızı yönetiyor olabilir.
25. yıla özel şimdi arayanlara 5 dakikalık çekirdek inanç ön tespit ve bir günlük deneme telkin mp3 ücretsizdir. Ön tespitte size engel olan birkaç çekirdek inanç örneği verilir. Atakan Sönmez tarafından yapılır ve bilgi amaçlıdır. +90 5424475050 Türkiye dışındakiler whatsapp tan arayabilir cekirdekinanc.com inceleyiniz. |