Aydan Alboğa ile Pazarlama Alanında Kariyer Üzerine Aydan Alboğa ile Pazarlama Alanında Kariyer Üzerine
1 Aralık 2004
Dünyada ilk kez "Genç Odası Mağazaları" konseptini oluşturan ve 500'ü aşkın çalışanıyla gençlerin yaşam tarzını yansıtan mobilyalar üreten ve pazarlayan Çilek Genç Odası, Çilekroom adını verdiği satış noktaları ile ürünlerini yurt içinde ve yurt dışında tüketici ile buluşturuyor.
Çilek Genç Odası Pazarlama Yöneticisi Aydan Alboğa ile pazarlama alanında kariyer ve Çilek Genç Odası hakkında konuştuk. Aydan Hanım, Çilek Genç Odası hakkında bilgi verir misiniz ?
Çilek Genç Odası 500'ü aşkın çalışanıyla gençlerin yaşam tarzını yansıtan mobilyalar üreten ve pazarlayan bir firmadır. Türkiye ve dünyada genç odası pazarında hatırı sayılır bir marka olmuştur ve Türkiye'de Çilek markası "genç odası" kavramı ile özdeşlemiştir.
Dünyada ilk kez "Genç Odası Mağazaları" konseptini oluşturan ve franchising sistemiyle mağazacılık yapan Çilek Genç Odası'nın Çilekroom adını verdiği satış noktalarının sayısı bugün yurt içinde 55, yurt dışında ise 21'e ulaşmıştır. Ayrıca ürünlerini yurt dışında 40'dan fazla ülkede, o ülkenin ünlü mağazaları vasıtasıyla tüketicilerle buluşturmaktadır. Kariyeriniz hakkında bigi verir misiniz ?
1998 yılında Marmara Üniversitesi Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler bölümünden mezun oldum ardından da Boğaziçi Üniversitesi'nde yine aynı alanda yüksek lisans yaptım.
1999 yılında yurt dışında fuar organizasyonları yapan Türkel Fuarcılık A.Ş.'de yönetim kurulu asistanı olarak çalışmaya başladım. Bu ilk profesyonel işimde Türkiye'deki değişik sektörleri araştırmaktan, bu sektörlere uygun ihracat pazarları aramaya, fuar organizasyonu ile ilgili pek çok detaydan, organizasyonların yurt içinde ve yurt dışında tanıtımına kadar pek çok konuda yoğun bir şekilde çalıştım.
Ardından Atateks firmasında marka pazarlama yöneticisi olarak çalışmaya başladım ve pazarlama anlamında marka konumlandırmayı, dağıtım kanalları geliştirmeyi, tüketici araştırmalarını ve ürün yönetimini de kapsayan pek çok alanda yönetici vasfıyla sorumluluk aldım.
Aynı dönemlerde İstanbul Ticaret Üniversitesi'nde "Dış Ticaret ve Uluslararası Pazarlama Yönetimi", Boğaziçi Üniversitesi'nde ise "Pazarlama Yönetimi" sertifika programlarına devam ettim.
Yaklaşık 8 aydır Çilek Genç Odası'nda pazarlama yöneticisi olarak çalışıyorum. Kariyerinizle ilgili kararlarınızı ve seçimlerinizi etkileyen faktörler nelerdir ?
Kişiliğim ve aldığım eğitim nedeniyle durağan olmayan, çok boyutlu ve farklı boyutlar arasındaki ilişkilerin analizinin önemli olduğu bir meslek arayışım vardı. Pazarlama da, psikolojiden, ekonomiye, sosyolojiden, istatistiğe, uluslararası ilişkilere hatta popüler kültüre uzanan geniş bir yelpazenin bütünü. Çok değişkenli ve dinamik bu yapının içinde yer alma imkanı veren pazarlama mesleği oldukça heyecanlı ve hareketli bir meslek. Piyasada olup bitenleri teorik bilgilerle birleştirme imkanı vermesi, tüm bileşenler arasında koordinasyon gerektirmesi de kendinizi sürekli yenilemenizi gerektiriyor. Özellikle nihai tüketiciye yönelik marka pazarlamada, iletişimin de yoğun bir şekilde işin içine girmesi pazarlama mesleğinin daha keyifli, renkli olmasını sağlıyor. Tüm bu saydığım benim için önemli faktörler nedeniyle pazarlamayı kendime meslek olarak seçtim.
Kariyerime ilk olarak hizmet sektöründe, değişik sektörlerden pek çok firmaya hizmet veren ve uluslararası boyutu olan bir firmada başlamam bana önemli tecrübeler kazandırdı ve burada kurumsal pazarlamayı öğrenme ve uygulama şansım oldu. Ardından çalıştığım üretim ve pazarlamayı bünyesinde barındıran ve ağırlıklı olarak nihai tüketiciye pazarlama yapan firmalarda ise üretim ve pazarlama arasındaki koordinasyonu yürütmek ve pazarlamanın aslında sadece pazarlama departmanının değil tüm şirketin işi olduğunu görmek önemli katkılar sağladı. Pazarlama tasarım ve ar-ge'den başlayıp satış sonrası hizmetlere uzanan zincirin tüm halkalarının içinde yer alan bir süreç, o nedenle şirketin tüm iş süreçleri ile etkin bir koordinasyon yürütmek kaçınılmaz bir zorunluluk. Bu da mesleğimizin hem zor ve hem de keyifli kısmı. Tipik bir işgününüzden bahseder misiniz ?
Tipik bir iş günüm o günlerdeki iş önceliklerimize göre değişiyor. İş hedeflerinin belirlenmesi ve planlanması, hedeflere ulaşmak için aksiyonların belirlenmesi, pazarlama departmanının değişik birimleri arasında koordinasyonun sağlanması, satış-müşteri-tüketici-pazar ve rakiplerin izlenmesi işin olmazsa olmazları. Size göre işinizde başarılı olmak için gereken minimum eğitim, tecrübe, bilgi ve beceri düzeyi nedir ?
Yeniliklere açık olmak, iletişim becerisi, analiz gücü, gözlem yeteneği ve araştırmacı kişilik bence en önemli faktörler arasında yer alıyor. Kişilik özelliklerinin alınan akademik formasyondan çok daha önemli olduğunu düşünüyorum. Her bölümden mezun olmanın bazı artı ve eksileri var. Örneğin mühendislik eğitimi analiz gücü ve rakamları daha iyi yorumlama yeteneği verirken sosyal bilimler eğitimi ise geniş bir bakış açısı ve iletişim becerisi verebilmekte. Önemli olan eğitim, kişilik özellikleri, iş hayatında edinilen tecrübe ve bilgi birikiminin iyi bir sentezini yakalamak ve işi severek yapmak. Çilek Genç Odası'nın pazarlama organizasyonu hakkında bilgi verir misiniz ?
Çilek Genç Odası'nda pazarlamasını yaptığımız iki temel konu var. Birincisi genç odası ürünlerimiz ikincisi ise franchise mağazacılık sistemimiz. Her iki ¨ürünün ¨ pazarlaması da Çilek Genç Odası pazarlama departmanı bünyesinde yapılıyor ve ikisinin de başarısı birbiri ile doğrudan ilgili. Pazarlama departmanımız bünyesinde; pazarlama yönetimine destek veren istatistik ve pazar araştırma uzmanlarımız, pazarlama iletişimi faaliyetlerini yürüten bir ekip, franchise mağazacılık satışından sorumlu başka bir ekip ve mağazalarımızın denetim ve yönetiminden sorumlu perakendecilik ekibi ve ürün yönetimi ekibi görev almakta. Genç Odası / Mobilya sektöründeki mevcut dağıtım kanalının yapısı hakkında görüşünüz nedir ?
Mobilya pazarında temelde iki farklı yapıda firmalar var. Birincisi markalı mobilyalar diğeri ise markasız, atölye tipi üretim yapan firmalar. Bizim de öncülerinden olduğumuz markalı mobilya firmaları daha çok bayilik ya da franchise mağazacılık sistemiyle çalışıyor ve markalarının adını ve imajını yansıtan mağazalarda ürünlerini tüketicilerle buluşturuyorlar. Bunun yanı sıra birden çok markanın ürünlerini taşıyan mobilya firmalarında oluşturulan "corner"lar aracılığıyla da ürünlerin satışı yapılıyor. Bizde olmamakla birlikte bazı firmlarda bölge bayiliği vb. dağıtım kanalları da mevcut. Biz hem markanın imajını koruyabilmek hem de maliyetleri azaltmak amacıyla çok katmanlı dağıtım kanalları ve aracılar kullanmayı tercih etmiyoruz.
Çilek, Türkiye ve dünyada genç odası konsept mağacacılığı yapan ilk ve tek firma. Amacımız; çocuklara ve gençlere yönelik odalar tasarlama ve üretme uzmanlığımızı yine sadece çocuklara ve gençlere yönelik mobilya ve aksesuarların satıldığı konsept mağazalardaki özel sunumumuzla pekiştirmek. Şu anda Türkiye'de 55, yurtdışında 21 franchise mağazamız var. Önümüzdeki dönemde mağazalarımızın sayısını artıracak ve özellikle olmadığımız noktalarda yeni Çilek mağazaları açacağız. Ürünlerimiz yurt içinde Çilek mağazalarının dışında yaklaşık 250 cornerda da satılmakta. Pazarlama alanında kariyer yapmak isteyen kişilere önerileriniz nelerdir ?
Bu alanda kariyer yapmak isteyen kişilerin hedefi kendilerini sürekli geliştirmek olmalı ve bunun için sahada olmak, gözlem yapmak önemli. İlk yıllarda pazarlamanın herhangi bir alt dalında uzmanlaşmak veya satış yaparak pazarı ve müşteriyi doğrudan tanımak da önemli başlangıç adımları olacaktır. Nihai tüketiciye yönelik pazarlama yapan firmalarda pazarlama kariyerine başlamak ise iletişim de dahil olmak üzere pazarlamanın hemen hemen bütün fonksiyonlarını kullanma imkanı vermesi açısından önemli bir katkı olacaktır. Pazarlama alanında gelecek öngörüleriniz nelerdir. e-ticaret, mobil satış gibi yeni teknolojilerin pazarlama alanında getireceği yenilikler hakkında düşünceniz nedir ?
Pazarlamada en önemli unsur hedef kitleye ulaşabilmek, kendinizi ve ürününüzü anlatabilmek, ürününüzü kolay ulaşılır kılmaktır. E- ticaret mobil satış vb. konular pazarlamanın gündeminde de yer alan konular ve her işte olduğu gibi pazarlamada da teknoloji kullanımı gelecekte artacaktır. Günümüzde 7'den 70'e herkesin kullandığı cep telefonları, birkaç yıl içerisinde çok daha gelişmiş özelliklere sahip olacaklar ve servis sağlayıcıların hizmetlerinin çoğalması ile yeni kuşak teknolojilerin sunduğu multimedia avantajları pazarlamada daha yaygın şekilde kullanılacaklardır. E-Ticaret'in hali hazırda 40 milyon USD'lık bir hacmi var ve bilgisayar ile Internet kullanımının yaygınlaşmasıyla bu miktar daha da artarak ülke ekonomisinde çok önemli bir kalem olarak yerini alacak. Bunların yanı sıra, digital yayınların etkileşimli içerikleri de Türkiye'de yaygınlaştıkça, birkaç yıl içerisinde elektronik pazarlamada önemli rol oynayacak kanaatindeyim. Bununla birlikte teknolojik çözümlerin katkıları sektörden sektöre hatta aynı sektörde faaliyet gösteren firmadan firmaya değişiklik gösterdiği de bir gerçek. Teknolojilerin işe sağlayacağı somut faydaların iyi analiz edilmesinin önemli olduğunu düşünüyorum. Sorularımızı yanıtladığınız için teşekkür ederiz.
[ Buraya ilk defa geliyorsanız ismim Atakan Sönmez ve burası hayatimdegisti.com.Boğaziçi üniversitesi mezunuyum ve Türkiyede ilk Subliminal Telkin Uzmanıyım.tıklayın Bir site olsa onu bulanların uykuda dinledikleri mp3 ler ile hayatları değişse… Bir site olsa onu bulanlar hipnoz olmadan sadece subliminal mp3 leri yükleyip ve uykuda dinleyerek hayatlarını değiştirseler. Bu fikir 1995 yılında yani 25 yıl önce çıkmıştı. 15 yıl önce ise bu mp3 lerin kişiye engel olan çekirdek inançlara göre hazırlanması yani cekirdekinanc.com fikri oluştu Hipnoz gibi bir şey mi subliminal mp3 nedir? Tam olarak değil. Öncelikle size engel olan 0-11 yaş arası oluşan bilinçaltı kayıtlarınız yani çekirdek inançlarınız bulunur. Sonra bu çekirdek inançlarınızın pozitif halleri olumlamalar isminize özel olarak mp3 lerin ve müziğin içine gizlenir. Siz de uykuda ya da uyanıkken bu mp3 leri dinleyerek sonuç alırsınız. Çocukluğunuzda size söylenenlerin tam tersini dinlediğiniz kayıtlarla binlerce kez bilinçaltınıza yerleştirmiş oluruz. Çekirdek inançların hayatımda engellere neden olduğunu nasıl anlarım? Hayatınızda hep aynı şeyler tekrar ediyorsa. İlişkilerde hep aynı şeyleri yaşıyorsanız... Aşırı fedakar bir yapınız varsa ve bu sanki göreviniz haline geldiyse. Birilerini kurtarmaya çalışıyorsanız. Paranızın bereketi yoksa sürekli gereksiz harcamalar çıkıyorsa birikim yapamıyorsanız. Hayır demekte zorlanıyorsanız. Odaklanmakta bir şeyleri devam ettirmekte sorun yaşıyorsanız. İlişkilerde mıknatıs gibi sorunlu kişileri çekiyorsanız. İş hayatında iniş çıkışlar sürekli oluyorsa. Ertelemeleriniz fazla ise. Aşırı kontrolcü ve garantici bir yapınız varsa kaygı düzeyiniz yüksekse hep en kötü ihtimali düşünüyorsanız ve şanssızlıkları sorunlu olayları ve sorunlu kişileri hayatınıza çekiyorsanız çocuk yaşta oluşan çekirdek inançlar hayatınızı yönetiyor olabilir.
25. yıla özel şimdi arayanlara 5 dakikalık çekirdek inanç ön tespit ve bir günlük deneme telkin mp3 ücretsizdir. Ön tespitte size engel olan birkaç çekirdek inanç örneği verilir. Atakan Sönmez tarafından yapılır ve bilgi amaçlıdır. +90 5424475050 Türkiye dışındakiler whatsapp tan arayabilir cekirdekinanc.com inceleyiniz. |