İlacın reklamı olur mu? Reçetesiz satılan ilaçların tanıtımının serbest bırakılması ilgili
yasa tasarısı gündemde. Tasarının kabul edilmesi durumunda reklam ve
medya sektörünün yanı sıra tüketicilerde bu işten kazançlı çıkacak.
Tüketicinin bilinçlenmesi hatalı ilaç kullanımını azaltırken, yanlış
kullanımın yol açacağı sonuçları da engelleyecek.
Rekabet araçlarından en önemlisi ve etkilisi olan reklam doğru
yapıldığında kısa zamanda büyük kitlelere ulaşma imkanı sağlıyor.
Reklam yapılırken, hedef kitle olan tüketicinin de en doğru şekilde
bilinçlendirilmesi gerekiyor. Akılda kalıcı bir slogan, tüketicinin
beklentisine en yakın olanı verme ve yanıltıcı reklama kaçmadan yapılan
mübalağa sanatı rekabet piyasasında bir adım öne çıkarak, aranılan
marka olma avantajını da beraberinde getiriyor. Ancak bu her sektör
için bu kadar kolay olmuyor. Dünyada reklam yasağı ile karşı karşıya
olan ilaç sektörü Türkiye'de de çeşitli Tıp Mevzuatı ve Tüketicinin
Korunması Kanunu engellerine takılıyor. 1262 sayılı İspençiyari ve
Tıbbi Müstahzarlar Kanunu ile reçeteli ilaç reklamları yasaklanırken,
tanıtımları ise sadece sağlık çalışanlarına yapılabiliyor. Çünkü tıp
ticaret kabul edilmiyor.
DÜNYADA FARKLI UYGULAMALAR VAR
Reçetesiz ilaç tanıtımlarında ise dünyada farklı uygulamalar
görülüyor. AB ülkeleri, Bulgaristan, Brezilya, Polonya, Macaristan,Rusya, Hırvatistan, Japonya, ABD ve bir çok ülkede reçetesiz ilaçların tanıtımının yapılması, ülkelerin
kendileri belirledikleri kurallar ve kısıtlamalar çerçevesinde serbest
bırakılıyor. Ülkemizde ise durum biraz belirsiz. Reçetesiz ilaç
reklamlarına 90'lı yıllarda esneklik sağlanmış, yayınlanan yönetmelik
ile reklam yapılabileceği kabul edilmişti. Ancak Eczacılar Birliği'nin
talebi üzerine Danıştay yönetmeliği iptal etti ve reklam yapılması yeniden yasaklandı.
Önümüzdeki günlerde kanunlaşması beklenen " İlaçta Dönüşüm ve İlaç
Kurumu Yasa Tasarısı" ile ilaçta reklam yasağı konusu yeniden gündeme
geldi. Yapılacak düzenlemeyle reçetesiz ilaç reklamlarının önünün
açılması bekleniyor.
PAZARIN % 22 'SİNİ OTC' LER OLUŞTURUYOR
Tasarının kanunlaşması halinde eczanelerde satılan OTC ( Over the
counter) diye tabir edilen reçetesiz satılan basit ağrı kesiciler,
vitaminler, soğuk algınlığı ilaçları ve antiasitler artık eczanelerden
ayrı bir birimde satışa sunulacak. Tüketicilerin de bilinçlenmesini
sağlayacak olan tasarı, reklam ve medya sektörüne taze kan getirecek.
KONUYLA İLGİLİ UZMAN GÖRÜŞLERİ
Televizyon Yayıncıları Derneği Başkanı Nuri Çolakoğlu
"Türkiye'de reçetesiz ilaçların tanıtımının serbest bırakılması için
uzun zamandır süren bir çaba var. RTÜK yasası reçetesiz ilaçların
tantımının yapılabileceğini kabul ediyor. Ama uygulamada hala eski 1928
tarihli yasaya takılıp kalındığı için bu bir türlü gerçekleşmiyor.
Televizyon Yayıncıları Derneği'nin sektörün bütün ilgili taraflarını ve
Sağlık Bakanlığı'nı bir araya getirerek ortak bir çözüm bulma
çabalarında belli bir noktaya gelinmişti.
Türkiye'de özel TV yayıncılığının başlamasından bu yana 15 yıldır
çokça tartışılan bu konuda, sayısız toplantı yapıldı, komisyonlar
kuruldu. İlaç sektörünün önde gelen kuruluşlarının temsilcileri, ilgili
sivil toplum kuruluşları bir araya gelerek zorlu bir çalışma ardından
çok temel bazı noktalarda görüş birliği sağlamışlardı. Avrupa
Birliği'nin hemen her ülkesinde serbest olan, yaygın olarak kullanılan
ilaçların tanıtımı ile ilgili olarak getirilen bu öneri, hem toplumu
ölçüsüz davranışlara karşı korurken, bir yandan da halkın doğru ve
sağlıklı bilgilenme hakkını teslim etmekte, yıllardır sürdürülen bu
anlamsız yasağı kaldırmaktadır. Üstelik reçetesiz ilaçların tanıtımı
1994 tarihli Radyo ve Televizyon Üst Kurulu Yasası'nda açıkça
"Reçetesiz satılan ilaçların reklamları serbesttir" hükmü ile serbest
bırakılmış olmasına rağmen henüz hayata geçirilememiştir. Yapılmak
istenen yönetmelik değişiklikleri de 1928 tarihli yasa hükümlerine
dayandırılarak iptal edilmişti.
Avrupa Birliği'ne uyum
çalışmalarının yoğunlaştığı şu günlerde, 1262 sayılı yasada gerekli
değişiklik yapılarak, reçetesiz ilaç tanıtımı konusunda gerekli mevzuat
uyumunun sağlanması ve sağlıklı bir geçiş sürecinin uygulamaya
konması, aynı zamanda uzun zamandır süren bu tartışmanın noktalanması
büyük önem taşımaktadır.
Bu konuda geliştirilen ayrıntılı önerinin ana noktaları şöyledir:
Satış Noktaları
"Halka ilaç satışı eczaneler aracılığı ile olmalıdır.
Reçeteli Reçetesiz Ayrımı
"Sağlık
Bakanlığı'nca ruhsatlandırılan ilaçlar reçeteli ve reçetesiz (OTC)
ilaçlar olarak sektör temsilcilerinin de katılımı ile
sınıflandırılmalıdır. Bu sınıflandırma çerçevesinde hangi etkin
maddelerin ve ürünlerin reçetesiz ilaç kapsamında değerlendirileceği
belirlenmeli ve oluşturulacak liste 6 ayda bir veya yılda bir
güncellenmelidir.
Halka Tanıtım
"Halka tanıtım, tüm iletişim kanallarını (yazılı ve görsel basın, radyo, TV vs) kullanacak şekilde serbest olmalıdır.
Halka
tanıtımda uygulanacak ilkeler Avrupa Birliği direktifleri, WHO tanıtım
kuralları ve Avrupa Reçetesiz İlaç Üreticileri Birliği (AESGP)'nin
kuralları temel alınarak oluşturulmalıdır.
"Halka tanıtıma
uygulanacak denetim ise firmaların ve sektörün öz denetimine ek olarak,
konusunda uzman kişilerden oluşan, bağımsız, özel bir kurul tarafından
gerçekleştirilmelidir.
Radyo ve televizyon, yazılı basın yolu ile
yapılacak tanıtımlarda denetim yayından önce yapılmalı tanıtım itiraz
görmediği takdirde yayınlanmalıdır.
Uluslararası Reklamcılık Derneği Hukuk Müşaviri Avukat Mert Van
BİLİNÇSİZ İLAÇ KULLANIMI ORTADAN KALKAR
İlaç sektöründeki reklam yasakları konusundaki kanuni düzenleme
tüketiciyi koruma amacı ile düzenlenmiş gibi gözüküyor ancak Türkiye
gerçeğini bildiğiniz üzere herkes herkese ilaç önerisinde
bulunabiliyor. Bu da hatalı ilaç kullanımını, belkide bu nedenle
sakatlıkları veya ölümleri bile tetikliyor. Sağlık Bakanlığı tarafından
hatalı ilaç kullanımına dayalı herhangi bir istatistiğin tutulmadığını
biliyorum. Bence ilaç sektöründe tüketiciyi koruma amaçlı olarak ilaç
reklamlarına izin verilmeli ve bu kötü gidişat engellenmelidir.
Reçeteli ilaçların kamuya yönelik tanıtım ve reklamı etik değil. Zaten
reçeteli ilacı bilmesi gereken de vatandaş değil, gerekli gördüğü
hallerde bu ilacı hastaya önerecek olan sağlık personelidir. OTC diye
tabir edilen reçetesiz ilaçlar ise, hasta tarafından kolayca
ulaşabilinen ilaçlar olduğundan bu tasarının kabul edilmesi fayda
sağlayacaktır.
Marmara Üni. Hukuk Fakültesi Ceza ve Ceza Usul Hukuku Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Yard. Doç. Dr. Özlem Y. Çakmut
YASA BİR AN ÖNCE ÇIKMALIDIR
İlaç piyasasında önemli bir yeri olan Türkiye'de ilaçta reklam
yasağı konusunun Tüzük ve Yönetmelikler bazında ele alınması doğru
değildir. Bu nedenle bir an önce bir yasa çıkartılması, ayrıntılı
düzenleme yapılması şarttır. İlaçta Dönüşüm ve İlaç Kurumu Yasa
Tasarısı bu amaca hizmet etmek için hazırlanmış ancak henüz
yasalaşmamıştır. Türkiye'de mevzuatı incelediğinizde reçeteli ilaçların
tanıtımının yasak olduğunu, reçetesiz ilaçlara ilişkin tanıtım
bakımından açık bir düzenleme olmadığını, hatta reçetesiz ilaçların
kamuya tanıtımına izin verildiğini görürsünüz. Ancak sorun bugün için
OTC'lerde düğümlenmektedir. Çıkartılması düşünülen yasa öncesi durum
iyi değerlendirilmeli ve dengeler kamu menfaati gözetilerek
korunmalıdır. Diğer taraftan da halkı bilinçlendirmek ve olacaklara
karşı uyarmak da toplumsal bir görevdir.
Araştırmacı İlaç Firmaları Derneği Genel Sekreteri Engin Güner
MEVZUAT DEĞİŞİKLİĞİNİ OLUMLU KARŞILIYORUZ
Hekim tarafından kullanıma karar verilmesi gerekmeyen OTC 'lerin
üretici firma tarafından, tüketiciye anlatılması çok sağlıklı bir
yaklaşımdır. Bu oluşum Sağlık Bakanlığı, Reklam Özdenetim Kurulu,
rakip firmalar, sağlık personeli ve tüketiciler tarafından da takip
edileceği için yanıltıcı herhangi bir iletişim engellenecektir. Burada
tartışılması gereken konu reklamın serbest olması değil nasıl
denetleneceğidir. Bu konuda doğru ve sağlıklı bir sistem kurulmasının
ve tüketicinin bilinçli ilaç tüketmesinin çok önemli olduğunu
düşünüyorum. AB ile uyumlu olarak Türkiye'de de reçetesiz ilaçların
halka yönelik tanıtımının İlaç Kurumu gözetimi altında yapılmasının
önünü açacak mevzuat değişikliğini olumlu karşılıyoruz.
hurriyet Buraya ilk defa geliyorsanız ismim Atakan Sönmez ve burası hayatimdegisti.com.Boğaziçi üniversitesi mezunuyum ve Türkiyede ilk Subliminal Telkin Uzmanıyım.tıklayın Bir site olsa onu bulanların uykuda dinledikleri mp3 ler ile hayatları değişse… Bir site olsa onu bulanlar hipnoz olmadan sadece subliminal mp3 leri yükleyip ve uykuda dinleyerek hayatlarını değiştirseler. Bu fikir 1995 yılında yani 25 yıl önce çıkmıştı. 15 yıl önce ise bu mp3 lerin kişiye engel olan çekirdek inançlara göre hazırlanması yani cekirdekinanc.com fikri oluştu Hipnoz gibi bir şey mi subliminal mp3 nedir? Tam olarak değil. Öncelikle size engel olan 0-11 yaş arası oluşan bilinçaltı kayıtlarınız yani çekirdek inançlarınız bulunur. Sonra bu çekirdek inançlarınızın pozitif halleri olumlamalar isminize özel olarak mp3 lerin ve müziğin içine gizlenir. Siz de uykuda ya da uyanıkken bu mp3 leri dinleyerek sonuç alırsınız. Çocukluğunuzda size söylenenlerin tam tersini dinlediğiniz kayıtlarla binlerce kez bilinçaltınıza yerleştirmiş oluruz. Çekirdek inançların hayatımda engellere neden olduğunu nasıl anlarım? Hayatınızda hep aynı şeyler tekrar ediyorsa. İlişkilerde hep aynı şeyleri yaşıyorsanız... Aşırı fedakar bir yapınız varsa ve bu sanki göreviniz haline geldiyse. Birilerini kurtarmaya çalışıyorsanız. Paranızın bereketi yoksa sürekli gereksiz harcamalar çıkıyorsa birikim yapamıyorsanız. Hayır demekte zorlanıyorsanız. Odaklanmakta bir şeyleri devam ettirmekte sorun yaşıyorsanız. İlişkilerde mıknatıs gibi sorunlu kişileri çekiyorsanız. İş hayatında iniş çıkışlar sürekli oluyorsa. Ertelemeleriniz fazla ise. Aşırı kontrolcü ve garantici bir yapınız varsa kaygı düzeyiniz yüksekse hep en kötü ihtimali düşünüyorsanız ve şanssızlıkları sorunlu olayları ve sorunlu kişileri hayatınıza çekiyorsanız çocuk yaşta oluşan çekirdek inançlar hayatınızı yönetiyor olabilir.
25. yıla özel şimdi arayanlara 5 dakikalık çekirdek inanç ön tespit ve bir günlük deneme telkin mp3 ücretsizdir. Ön tespitte size engel olan birkaç çekirdek inanç örneği verilir. Atakan Sönmez tarafından yapılır ve bilgi amaçlıdır. +90 5424475050 Türkiye dışındakiler whatsapp tan arayabilir cekirdekinanc.com inceleyiniz. |