İYİ BİR REHBER ( ÖĞRETMEN, GURU ) İLE KÖTÜSÜNÜ AYIRMAK İÇİN 21 KRİTER
Önceleri Sipiritüel bir araştırmacı, sonraları ise bir Kişisel gelişimci olarak, yaklaşık otuz yıllık bir deneyim sonucu, iyi bir rehber ile kötü bir rehberi birbirinden ayırmanın hayati bir önem taşıdığını düşünüyorum.
Adından da anlaşılacağı gibi sizi gitmek istediğiniz yere ulaştırmaya yetkisi olduğunu söyleyen birine güvenmişsiniz. Sizi selamete ulaştırsın, mutlu ve güçlü kılsın diye onun peşine takılmışsınız. Zamanınızı, enerjinizi, yeteneklerinizi seferber etmişsiniz bu yolda. Fakat bir bakmışsınız ki ( ne zaman bakabilecekseniz.) batağa saplanmışsınız. Gitmek istediğiniz yer bir yana eski yerinizden de olmuşsunuz. Size kalan sadece hüsran ve yorgunluk olmuş. Halbuki siz ne umutlar ve dileklerle yola çıkmıştınız..
O halde iyi rehber ile kötüsü arasındaki ayrımı belirtmek borcumuzu ödemiş olmak için birkaç önemli ayrırım;
• İyi bir rehber; size sonsuz ve sınırsız bir kaynaktan faydalanmak için öneriler sunar, teknikler anlatırken sınırsızlığı ve özgürlüğü bizzat kendisi yaşıyor olmalıdır.
“Kelin merhemi olsa” vaziyetiyle karşılaşmazsanız yani.
Örneğin bir yandan fosur fosur sigara içen, bir türlü kilo veremeyen, sık sık insanlarla büyük sorunlar yaşayan, şikayet eden, üstelik bütün bunların birine ikisine değil de hepsine sahip biri sizin neyiniz olabilir kararı siz verin.
* İyi bir rehber; kendi gücünü ve parlaklığını sergilerken, ara sıra uç verecek olan ( çünkü o da gelişiyor ve tekamül ediyordur.) gölgelerini ve güçsüzlüklerini saklamaya gayret etmez. Sessizce içine döner ve bu konuda yaman bir çalışma gösterir.
• İyi bir rehber; yeri gelince kolaylıkla” Bunu bilmiyorum” diyebilen kişidir.
• İyi bir rehber; Kolaylıkla ama sıklıkla değil “ Özür dilerim yanlış yaptım!” diyebilen kişidir. Ve sonra aynı konuda aynı hatayı yapmayan tabii ki.
• İyi bir rehber; kendini ayrıcalıklı, özel ve Tanrısal olduğunu iddia etmez. Hele bu yolla bazı ayrıcalıklar elde etmeye çalışmaz...
• İyi bir rehber; etrafındakileri sevindirip, umutlandırıp güven verecek şeyler söyler ve aktarır. Onları korkutan, umutsuzluğa sevkeden şeyler değil.
• İyi bir rehber; her türlü bilginin öğrenilmesi için çevresindekileri teşvik eder. Sansür koymaz ve engellemez. Her yeni bilgiye “Şeytani” “gereksiz” “Yanlış” diyerek etiketler koymaz. Yararlı olan işe yarayan her bilgiyi alır ve çevresindekileri de bu yolla destekler.
• İyi bir rehber; “ Biz ” ve “ Onlar ” ayrımını koymaz.
• Öğrencilerini hayata karışmaya, gelişmeye teşvik eder. İçlerine kapanmaya değil
• İyi bir rehber; Açık anlaşılır ve net konuşur ve yazar. Muğlak, belirsiz, karışık ifadeler kullanmaz.
• Katı ve sabit değildir. Her zaman esnek, değişebilen bir yapısı vardır.
• İyi bir rehber; kendini en kısa zamanda gereksiz kılmaya çalışır. Öğrencilerini kendine bağımlı kılmaya çalışmaz.
• Bildiği her şeyi öğretmeye isteklidir. Ama bunu belli bir düzen ve sırayla yapar.
• Bilgilerini paylaşırken asla tepeden konuşmaz. Öğretici olmadan öğretir. Anlatırken paylaşır.
• İyi bir rehber; Öğrencilerine hata yapma şansını verir. Her konuda akıl vermeye, yardım etmeye gayret etmez. Çünkü herkesin kendine ait özel bir yolu olduğunu bilir ve bütün zorlukları aşabilecek güce sahip olduğumuzu..
• İyi bir rehber; çevresinden kopuk, gizemli bir yaşam sürmeye çalışmaz.
• İyi bir rehber; kolaylıkla çeşitli farklı rollere de bürünebilen kişidir.
Hayatın her anında aynı rolü benimsemenin bir tür delilik olduğunun farkındadır. Yani yeri gelince kolaylıkla öğrenci olabilir.
• İyi bir rehber; Yeri gelince çeşitli konularda kendine rehber edinebilen kişidir. Kendini sürekli geliştirir ve yeniler. Bu yüzden o hiç sıkıcı ve tekdüze olmaz.
• İyi bir rehber; kolay gülebilen kişidir.
• İyi bir rehberin yanında kendinizi çok güçlü ve canlı hissederken; kötü bir rehber size konuşmaları ve tavırlarıyla hep aciz, bilgisiz olduğunuz duygusunu aşılıyacaktır..
• İyi bir rehber; size kolaylıkları, içsel kaynaklarınızı, pozitif enerjilerden söz ederken, Kötü rehber; ayartmalardan, engellerden, zorluklardan ve negatif enerjilerden söz eder sürekli.
R.Şanal