Albay
Üyelik tarihi: Dec 2008
Mesajlar: 432,578
Tesekkür: 0
429 Mesajinıza toplam 518 kez İyi ki varsın demişler.İyi ki varsınız iyi ki varız.
| Edimsel Koşullanma Thorndike'ın çalışmalarından hareket eden Skinner,
organizmanın davranışlarını uyarıcılara karşı gösterilen otomatik bir tepki
olmaktan çok kasıtlı olarak yapılan hareketler olarak kabul etmektedir.
İnsanların karmaşık uyarıcı durumlarla karşılaştıklarında gösterdikleri
davranışlara operant (edim) adı veren Skinner, bu operantların, onları izleyen
sonuçlardan etkilendiğini ileri sürmektedir. Organizmayı olumlu bir
sonuca götüren davranışlar kalıcı olur. Diğer bir deyişle, insanlar davranışları
sonucu olumlu bir durumla karşılaştıklarında, o davranışın tekrarlanma olasılığı
artar. Davranıştan sonra gelen bu olumlu sonuçlara pekiştirme denir. Skinner'in
çalışması Operant Koşullanma olarak bilinmektedirEdimsel davranış:
Bilinen bir uyarıcı tarafından oluşturulmaz; organizma tarafından ortaya konur
ve sonuçları tarafından kontrol edilir.· Klasik koşullanmada önce uyaran
vardır ve organizma ona tepki gösterir. (U-T)· Edimsel davranışta önce
tepki yapılır sonra tepkinin doğurduğu uyarıcı gelir. (T-U)Davranış
sonucunda organizmanın hoşuna giden bir durum ortaya çıkar. Örneğin yeni
aldığınız bir kazağı giydiğiniz zaman arkadaşlarınız Kazağın çok güzel, sana
çok yakışmış derse, o kazağı giyme davranışınız devam eder. Davranışın
sonucunda organizmanın hoşuna gitmeyen bir durum ortaya çıkar. Yeni kazağınızı
giydiğiniz gün değer verdiğiniz bir arkadaşınız size yakışmadığını söylerse, o
kazağı giymek istemezsiniz.Skinner'e göre bir davranışın sonucu,
organizma için hoşa giden, olumlu bir durum yaratıyorsa, o davranışın tekrar
ortaya çıkma olasılığı artar. Davranışın arkasından olumlu uyarıcı verilerek
yapılan koşullamaya edimsel koşullama denir.Bu tür koşullamada,
davranışı izleyen ve organizma üzerinde hoşa gidici bir etki yaratarak,
davranışın (edimin) ortaya çıkma olasılığını artıran uyarıcılara pekiştireç
denir. Diğer bir deyişle pekiştirilen davranış öğrenilir. Bir davranışın
arkasından gelen ve organizma için hoşa gitmeyen bir durum yaratan uyarıcılar
ise cezadır. Ceza davranışı zayıflatır ya da belli bir süre için
durdurur.Pekiştireçler olumlu ve olumsuz olmak üzere ikiye
ayrılmaktadır. Bir davranış, organizmanın hoşuna gidecek bir uyarıcının doğrudan
verilmesi ile pekiştiriliyorsa, buna olumlu pekiştirme denir. Sınıfta bir soruyu
doğru cevaplandıran öğrenciye yaşına göre, aferin denmesi, başının okşanması,
(+) puan verilmesi, gülümsenerek onaylanması birer olumlu pekiştirmedir.
Organizma hoş olmayan bir durumdan kurtarılarak da davranış pekiştirilebilir. Bu
tür pekiştirmeye olumsuz pekiştirme denir.Bir öğrenci evindeki aile
kavgalarından, sorunlarından kaçmak için okula geliyorsa, okul bu öğrenci için
olumsuz pekiştireçtir. Çünkü öğrenci okula gelerek kendisine acı veren
sorunlardan kurtulmakta ve rahat etmektedir. Hem olumlu hem de olumsuz
pekiştirme organizmanın hoşuna giden bir etki yaratır ve davranışın tekrar
ortaya çıkma olasılığını artırır. Pekiştireçler yoluyla birey istendik ve
istenmedik davranışlar öğrenebilir. Bu nedenle pekiştireçler çok dikkatli
kullanılmalı ve doğru davranışlar pekiştirilmelidir.Yapılan bir
davranışın sonucunda, organizma için olumsuz bir durum yaratan uyarıcılara ceza
denir. Ceza da pekiştireç gibi iki türlüdür. Birinci tip cezada davranışın
arkasından olumsuz uyarıcı doğrudan doğruya verilir. Çocuğun yaptığı bir
davranış nedeniyle dövülmesi, azarlanması... İkinci tür cezada ise ortamda
bulunan olumlu bir uyarıcı ortamdan çekilerek, organizma için olumsuz bir durum
yaratılır. Teneffüse çıkmayı yasaklama, arkadaşlarından
ayırma...Pekiştireç davranışı güçlendirirken, ceza zayıflatır ya da
belli bir süre için durdurur. Ceza davranışı kısa zamanda durdurduğu ve
uygulaması kolay olduğu için öğretmenler ve ebeveynler tarafından sıkça
kullanılmaktadır. Ceza, istenmedik davranışların bastırılmasında etkili
olabilir. Ancak davranış değişikliğine neden olmaz. Diğer bir deyişle istenmedik
bir davranışı istendik yönde değiştirmez.Cezanın diğer bir olumsuz yönü
ise saldırgan davranışlara neden olmasıdır. Olumsuz pekiştirme ile ceza, çoğu
zaman karıştırılmakta birinin yerine kullanılmaktadır. Oysa, olumsuz
pekiştirmede, olumsuz pekiştireçler ortamdan çıkartılırken, cezada olumsuz
pekiştireçler ortama konur. Olumsuz pekiştirmede, davranışın tekrar edilme
olasılığı artarken, ceza, davranışı durdurur.Premack ilkesi:
Büyükannenin KurallarıÇok sık görülen (tercih edilen) davranış
pekiştireç olarak kullanılarak, az gösterilen (tercih edilmeyen) davranış ortaya
çıkarılmaya çalışılır. Örneğin, sebze yemeğini sevmeyen, ancak tatlıyı çok seven
bir çocuğa, sebze yedirmek için Sebze yemeğini bitirdikten sonra, tatlı
yiyebilirsin denebilir. Şu kadar yazı yazarsanız, teneffüse çıkabilirsiniz
şeklinde okulda da çok kullanılır.Skinner'e göre eğitimin amacı bilgiyi
en yüksek düzeye çıkarmak olmalıdır.Bu da edimsel koşullanmayla, davranış
repertuarını zenginleştirerek sağlanabilir. Öğrencinin bir şey bildiğini
söyleyebilmek için, belirli davranışlarının gözlenebilmesi gerekir.
Skinner'in programlanmış öğrenme ilkeleri şöyle sıralanabilir:·
Öğrenilecek konu çok küçük ünitelere ayrılarak güçlük derecesine göre
basamaklandırılır.· Öğrenci her basamakta bir edimde bulunur.·
Öğrenilecek konu bir uyaran durumuna gelir.· Öğrenci her basamakta
yaptığı edimin sonucunu hemen görür.Edim doğru ise ilerler yanlış ise
düzeltilir.EDİMSEL KOŞULLANMANIN EĞİTİME UYGULANMASIEdimsel
koşullamanın getirdiği ilkeler günümüzde halen geçerliğini korumaktadır. Edimsel
koşullanma özellikle çocuk eğitiminde, sınıfta disiplinin sağlanmasında,
psiko-motor ve duyuşsal davranışların kazandırılmasında önemli rol oynamaktadır.
Pekiştireçlerin etkili bir biçimde kullanılması için göz önünde bulundurulması
gereken hususlar:Pekiştireç mutlaka doğru davranışı takip etmelidir.
Pekiştireç hangi davranışın arkasından verilirse o davranışın ortaya çıkma
sıklığını artırır. Örneğin sınıfta söz almak istediğini göstermeden,
arkadaşlarının sözünü keserek konuşan bir öğrenci, öğretmen tarafından
dinlenirse, öğrenci bu tür davranışları tekrar edecektir.Öğrenci
pekiştireci hangi davranışın sonucunda aldığını farketmelidir. Bunu sağlamak
için pekiştirecin doğru davranıştan hemen sonra verilmesi gerekir. Aradan zaman
geçtiyse, öğrenciye verilen pekiştirecin hangi davranışı için olduğunu açıklamak
gerekir. Öğrencide davranış değişikliği meydana getirmek için mümkün olduğunca
olumlu pekiştireç kullanılmaya çalışılmalıdır. Ayrıca pekiştirecin verildiği
durumda öğrenciyi etkileyen diğer uyarıcılar da göz önünde
bulundurulmalıdır.Örneğin derste sıkılan bir öğrenciyi gürültü yapıyor
diye sınıftan atan bir öğretmen, öğrencinin davranışını cezalandırmaktan çok
pekiştirmiş olur. Pekiştireçlerin değeri öğrenciden öğrenciye değişir. Bir
öğrenci için yüksek not önemli bir pekiştireçken, sınıfta kalmaya niyetli bir
öğrenci için hiçbir anlam ifade etmeyebilir. Pekiştireçler, öğrencilerin
ihtiyaçlarına, yaşlarına, sosyal çevrelerine göre değişmektedir. Pekiştirecin ne
olacağının yanı sıra, ne zaman verileceği de önem taşımaktadır. Pekiştireç, yeni
ve öğrenilmesi güç davranışların kazandırılmasında daha sık verilmelidir.
Davranış öğrenildikten sonra pekiştireçlerin azaltılması daha etkili olacaktır.
Bazı ince pekiştirme çeşitleri:Öğrenilecek davranış yeni ve
karmaşık ise her doğru davranış pekiştirilebilir. Buna sürekli pekiştirme denir.
Ancak okul öğrenmelerinde tüm öğrencilerin davranışlarını sürekli pekiştirmek
mümkün değildir. Ayrıca pekiştireç çok sık verilirse değerini yitirir ve
pekiştireç olma özelliğini kaybeder. Bu nedenle pekiştireçler çoğunlukla belli
aralıklarla verilir. Bu uygulamaya aralıklı pekiştirme denir.Sabit zaman
aralıklı pekiştirmede, pekiştireçler belli zamanlarda verilir. Memur maaşları,
günlük yövmiyeler, öğrenciler için teneffüsler bu tip pekiştirmelere örnektir.
Bu tür pekiştirmeye örnek olarak, öğrencilerin yazılı ve sözlü sınavlardan önce
çalışıp, sonra çalışmamaları verilebilir.Değişken zaman aralıklı
pekiştirmede ise pekiştireçler beklenmedik zamanlarda verilir. Bu nedenle süpriz
niteliğindedir. Birey de pekiştireç beklentisi olduğu sürece istenilen davranışı
gösterir. Okulda öğretmenin, öğrencilerin bazı başarılarını pekiştirmesi, arada
sırada başarısına yüksek puan vermesi bu tür pekiştirmedir. Okulda bu tür
pekiştireçler öğrencinin sürekli çalışmasını sağlar.Sabit oran aralıklı
pekiştirmede kaç davranıştan sonra pekiştireç verileceği bellidir. Örneğin
işçilere ürettikleri parça başına ücret verilmesi bu tür pekiştirmeye örnek
gösterilebilir. Okulda da öğrencilere yaptıkları her ödev için not ya da yıldız
verilmesi, doğru yanıtladıkları her 5 problem için tam puan verilmesi, sabit
oranlı pekiştirmedir. Bu durumda öğrenciler yaptıkları doğru davranış sayısını
artırarak istediği kadar pekiştireç alabilirler.Değişken oran aralıklı
pekiştirmede ise kaç doğru davranışa pekiştireç verileceği belirli değildir.
Öğretmenin bir seferinde 5 problemi doğru çözeni, diğer seferinde 7 problemi
doğru çözeni ödüllendirmesi bu tür pekiştirme tarifine örnek
verilebilir.Koşullu Anlaşma:Koşullu anlaşma, bireyin pekiştireci
elde etmesi için belli bir şekilde davranmasını gerektirir. Örneğin, annenin
çocuğuyla ödevini bitirdiği taktirde oynamaya dışarı çıkabilirsin, Bir hafta
boyunca odanı düzenli tuttuğun taktirde hafta sonununda çocuk tiyatrosuna
götüreceğim. gibi yaptığı sözleşmelerdir. Birey kendi kendisiyle de koşullu
anlaşmalar yapabilir. Örneğin; Bu sınavdan başarılı olduğum taktirde hafta sonu
sinemaya gideceğim, gibi...Davranış değiştirmek amacıyla kullanılan
diğer bir yöntem de, simgesel ödülle pekiştirmedir. Bu yöntemde çocuğa şeker,
oyuncak, sokağa çıkma izni gibi doğrudan doğruya ihtiyacını karşılayacak bir
ödül yerine, yıldız, puan, oyuncak, para vb. simgesel ödüller verilir. Çocuk bu
simgesel ödülleri toplayarak daha sonra gerçek ödüle dönüştürür. Simgesel ödülle
pekiştirme, okulda özellikle yavaş öğrenen ve özürlü çocuklarda, akademik ve
sosyal davranışların geliştirilmesinde etkili bir biçimde kullanılabilir.
Simgesel ödülle pekiştirme, bir program çerçevesinde düzenlenir. Bu programı
öğretmen kendisi hazırlayabileceği gibi, öğrenciyle birlikte de hazırlayabilir.
Program hazırlanırken aşağıdaki işlemlerin yapılması
gerekir.Değiştirilmek istenilen davranışların belirlenmesi: Programın
başarıya ulaşması için öncelikle öğrencide hangi davranışların değiştirilmek
istendiğine karar verilmesi gerekir. Bu amaçla öğrencinin sınıftaki davranışları
incelenir ve bu davranışlardan istenen ve istenmeyenler
belirlenir.Değiştirilecek davranışlar belirlendikten sonra simgesel
ödülün ne olacağına ve her davranışın karşılığında kaç simge verileceğine
öğrencilerle birlikte karar verilir. Simgesel ödül, öğrencinin adına açılan bir
kartona yıldız çizme ya da yapıştırma, boncuk verme, renkli kartonlardan
yapılmış küçük çiçek figürleri vb. olabilir.Simgeler belirlendikten
sonra elde edilen simgelerin nasıl harcanacağına, yani birincil pekiştireçlerin
neler olacağına ve bunların kaç simgeye bedel olduğuna karar verilmesi gerekir.
Pekiştireçler seçilirken öğrencinin ihtiyaç ve tercihleri göz önünde
bulundurulmalıdır. Pekiştireçlerin bedeli, çocuk için çekiciliğine göre, çocukla
birlikte belirlenmelidir.Biçimlendirme:Edimsel koşullama süreci
normal koşullarda çok zaman alır. Skinner kutusuna konan hayvanın kendi başına
manivelaya basarak yiyeceği elde etmesi beklenirse, hayvan ya ölür yada
tesadüfen yiyeceği elde etmeyi öğrenir. Oysa edimsel koşullamada bir başka
yaklaşım olan biçimlendirme ile hayvanın daha kısa sürede yiyeceği elde etmesi
sağlanabilir. Biçimlendirmenin temeli, organizmanın beklenen en yakın tepkisi
pekiştirilerek, kademe kademe amaç davranışa ulaşmasını
sağlamaktır.Sonuç olarak, biçimlendirme, beklenen davranışa yakın olarak
görülen bir tepkinin pekiştirilmesiyle başlayan ve kademeli bir şekilde istenen
tepkiye daha yaklaşan tepkilerin pekiştirilmesi ve en sonunda da istenen
tepkinin kazandırılmasıyla sonlanan bir süreçtir.Programlı Öğretim
Skinner'e göre öğrenmenin etkili bir şekilde oluşabilmesi için şu
koşullar yerine getirilmelidir:· Öğrenilecek bilgi, küçük adımlarla
öğrenciye sunulmalıdır.
· Öğrenen kişiye öğrenmelerinin doğruluğu ya da
yanlışlığı hakkında anında bilgi (dönüt) verilmelidir.
· Öğrencinin kendi
hızıyla öğrenmesine olanak verilmelidir.Skinner, sınıftaki bu öğrenme
problemlerine çözüm olarak alternatif bir öğretme tekniği olan programlı
öğretimi önermiştir. Programlı öğretim materyallerini sunmak üzere kullanılan
makinalara öğretme makinaları adı verilmektedir. Programlı öğretim ilkeleri
öğretim makinalarında kullanılarak yaygınlaştırılmıştır. Skinner sınıf
öğretimine karşıdır. Çünkü toplu öğretimde her öğrenciye uygun uyarıcı, dönüt
verilmemekte, pekiştirme yapılmamakta ve her öğrencinin doğru davranışı
göstermesi sağlanamamaktadır.Makinanın temel ögesi programdır. Programda
öğrenciye öğretilecek konu, aşamalılık ilişkisi (önceki öğrenmelerin sonraki
öğrenmeleri destekleyecek şekilde sıralanması) dikkate alınarak küçük birimler
halinde analiz edilir. Her birimi öğrenmek için öğrencinin ne yapacağına ilişkin
yönergeler verilir. Öğrenci; her birimi tamamladıktan sonra test edilir.
Öğrencinin cevapları ile doğru cevaplar karşılaştırılarak doğru cevapları
pekiştirilir.Bir sonraki öğrenme birimine geçirilir. Yanlış cevaplamışsa
yanlışı düzeltmesi için yeni yönergeler verilir. Bu durum, öğrenme birimi tam
olarak öğrenilinceye kadar sürer. Bu tür programlar genellikle doğrusal
programlardır ve öğretme makinası dışında, programlı öğretim tekniğiyle
hazırlanmış kitaplarda da uygulanabilir. Skinner, öğretme makinalarında
doğrusal programları tercih etmekle birlikte, bilgisayarların gelişimiyle dallı
programlar yaygınlaşmıştır. Dallı programlarda öğrenciye öğrenmesi için birçok
alternatif yönerge verilmekte öğrenci bunlardan kendisine en uygun olanını
seçmektedir. ayrıca düzeltme çalışmaları için de çeşitli öneriler bulunmaktadır.
Bu nedenle bilgisayar destekli öğretim orijinal öğretme makinalarını ya da
bireysel çalışma kitaplarının yerini almıştır.
Dr.charles V.ford ..yalan, Yalan, Yalan, Yalancılığın PsikolojisiSosyal Kuralların Psikolojisi (Muzaffer Şerif)Diyabetik Hastada Psikolojik SorunlarPsikolojik Cilk HastalıklarıYaratıcılıkYapısalcılıkSürrealist YaklaşımPragmatik YaklaşımKişisel Modernlik Yaklaşımlarıİşlevselcilikİnşacı YaklaşımFenomenolojik YaklaşımDiferansiyel YaklaşımPsikodinamik YaklaşımDavranışçı YaklaşımBiyolojik YaklaşımBilişsel Öğrenme YaklaşımıVroom'un Beklenti TeorisiTutkulu Aşk TeorisiSosyal Karşılaştırma Teorisi Buraya ilk defa geliyorsanız ismim Atakan Sönmez ve burası hayatimdegisti.com.Boğaziçi üniversitesi mezunuyum ve Türkiyede ilk Subliminal Telkin Uzmanıyım.tıklayın Bir site olsa onu bulanların uykuda dinledikleri mp3 ler ile hayatları değişse… Bir site olsa onu bulanlar hipnoz olmadan sadece subliminal mp3 leri yükleyip ve uykuda dinleyerek hayatlarını değiştirseler. Bu fikir 1995 yılında yani 25 yıl önce çıkmıştı. 15 yıl önce ise bu mp3 lerin kişiye engel olan çekirdek inançlara göre hazırlanması yani cekirdekinanc.com fikri oluştu Hipnoz gibi bir şey mi subliminal mp3 nedir? Tam olarak değil. Öncelikle size engel olan 0-11 yaş arası oluşan bilinçaltı kayıtlarınız yani çekirdek inançlarınız bulunur. Sonra bu çekirdek inançlarınızın pozitif halleri olumlamalar isminize özel olarak mp3 lerin ve müziğin içine gizlenir. Siz de uykuda ya da uyanıkken bu mp3 leri dinleyerek sonuç alırsınız. Çocukluğunuzda size söylenenlerin tam tersini dinlediğiniz kayıtlarla binlerce kez bilinçaltınıza yerleştirmiş oluruz. Çekirdek inançların hayatımda engellere neden olduğunu nasıl anlarım? Hayatınızda hep aynı şeyler tekrar ediyorsa. İlişkilerde hep aynı şeyleri yaşıyorsanız... Aşırı fedakar bir yapınız varsa ve bu sanki göreviniz haline geldiyse. Birilerini kurtarmaya çalışıyorsanız. Paranızın bereketi yoksa sürekli gereksiz harcamalar çıkıyorsa birikim yapamıyorsanız. Hayır demekte zorlanıyorsanız. Odaklanmakta bir şeyleri devam ettirmekte sorun yaşıyorsanız. İlişkilerde mıknatıs gibi sorunlu kişileri çekiyorsanız. İş hayatında iniş çıkışlar sürekli oluyorsa. Ertelemeleriniz fazla ise. Aşırı kontrolcü ve garantici bir yapınız varsa kaygı düzeyiniz yüksekse hep en kötü ihtimali düşünüyorsanız ve şanssızlıkları sorunlu olayları ve sorunlu kişileri hayatınıza çekiyorsanız çocuk yaşta oluşan çekirdek inançlar hayatınızı yönetiyor olabilir.
25. yıla özel şimdi arayanlara 5 dakikalık çekirdek inanç ön tespit ve bir günlük deneme telkin mp3 ücretsizdir. Ön tespitte size engel olan birkaç çekirdek inanç örneği verilir. Atakan Sönmez tarafından yapılır ve bilgi amaçlıdır. +90 5424475050 Türkiye dışındakiler whatsapp tan arayabilir cekirdekinanc.com inceleyiniz. |